• aerial

Hur mycket fickpengar till New York?

Jag ska åka till New York om några veckor och ska vara borta 6 nätter. Hur mycket fickpengar har ni som varit där haft med er? Jag har redan köpt ett NY-pass så inträden till det mesta jag vill göra är redan betalt (köpt NHL-biljetter också!), men sen tillkommer ju kostnader för transport, mat/restaurangbesök, dricks, övriga inträden och shopping. Klarar jag mig på 13000 Jag kräver inte några extravaganta restauranger men det är klart att det vore trevligt att gå på något finare någon kväll och shopping är ju alltid trevligt men å andra sidan har jag inte hur stor resväska som helst.

• Svar på tråden Hur mycket fickpengar till New York?
  • Vårblomma

Det är inte jättebilligt i New York men jag tror att du lätt kan jämföra matpriserna på en restaurang ungefär som i Sverige. Själv bor jag strax utanför New York och här i detta området är det dyrt jämfört med resten av USA.

13000 i fickpengar för 6 dgr ska du komma långt på, men allt är ju givetvis beroende på vad du tänkt göra. Har du dessutom redan fixat biljetter och betalt för dem så kommer det ju inte bli så mycket mer än mat och ev shopping då (om du hinner med det också). Tänk bara på att alla priser i affären/restraurang etc är utan moms så den läggs på efteråt (även om den inte är så hög). Dessutom ska man lämna dricks 15-20% glöm inte lämna dricks till städerskan på hotellet. Det kan du göra genom att lägga en summa på kudden den dagen du åker.

Hoppas du får en trevig resa, vi har fint väder just nu och oktober ska vara spektakulärt i färgprakt (vi flyttade hit för ngr månader sedan och har ännu inte sett hösten här).

Vill du åka till en stor outlet så kan du köpa resa till Woodbury outlet på samma ställe som du köper biljetter för rundturerna i NewYork. Woodbury är gigantiskt och är består av märkesbutiker. Lägger in länken till dig så kan du själv se hur mycket butiker det är och vilka dom är.
    http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=7

Trevlig resa!

• aerial

Ja, vi har hört att hösten i New York ska vara fantastisk så oktober kändes som en bra tidpunkt att åka dit på.
    Hoppas bara inte alla fina löv har försvunnit tills vi kommer, kommer i slutet av oktober (jag har ingen aning ens om när löven faller här i Sverige hehe).

Tack för svaren! Nu kan jag nog sluta oroa mig över att jag skulle ta med mig för lite pengar iallafall.

• Vårblomma

Det som är dyrt är att åka upp i Empire state building etc alla turist grejer är dyra men 13000 SKA du klara dig på långt, men vem som helst kan ju bränna 13000 i NY en  helg om man bara vill. Det finns mycket snygga och dyra saker att shoppa . Finns ju dom som köper ett plagg för 13000:- lätt.....

• inze

Ca 2000 om dagen borde du klarar dig bra på. Sen beror det ju helt på vad du ska shoppa. Jag tror man tar med sig vad man kan och sedan får man anpassa vistelsen efter det. Finns ju korv för $1 i varje garhörn eller också kan man äta på t ex Aqvavit som kostar betydligt mer. Men mellan dessa ytterligheter finns hur mycket som helst så att hitta något som passar både mun och plånbok borde inte vara svårt.

Svar på tråden Hur mycket fickpengar till New York?