• Anonym (..)

Nån som kan lite om gallbesvär? eller liknande? (magbesvär)

Nu vet ju inte jag om det är gallan som strular, men min läkare trode det efter att vi hade pratat för nån dag sedan.
    Besvären jag har är följande:
    Magbesvär: Vissa dagar kan jag inte äta! jag kan vara riktigt hungrig men så fort jag tar en tugga så växer det och jag håller på att kräkas. Om jag får i mig mat så går det kanske 30 min sen ska det ut! jag får kramp i hela magen, kallsvettas och det känns ungefär som om man åkt på en magsjuka. vissa dagar klarar jag inte ens av lukten av mat utan att kroppen bara skriker att jag måste spy och gå på toa.
    Jag spyr aldrig men är riktigt lös i avföringen.
    Vissa dagar kan jag äta helt utan problem. andra dagar när jag känner att jag mår illa så kan jag ibland lura kroppen genom att käka postafen.

Jag har varjedag sura uppstötningar som inte lindras speciellt bra utan dom recept fria medel jag har testat. oftast kan det dämpa för stunden men inte ge ett långvarit skydd som dom egentligen ska.

Jag är konstant törstig!

Ont i ryggen har jag också och det är svårt att benämna exakt vart.

Kan dessa besvär verkligen vara pga. gallan? eller får man andra besvär då? vad är det för problem man kan få med gallan?

• Svar på tråden Nån som kan lite om gallbesvär? eller liknande? (magbesvär)
  • Anonym

Hur känns gallsten?

Cirka två tredjedelar av dem som har gallsten märker det inte. Cirka en tredjedel av dem som har gallsten får någon gång:

Gallstensanfall (vanligast): Plötsliga smärtor i mellangärdet eller under revbenen på höger sida. Vid anfallet tilltar smärtorna under den första timmen och är därefter konstanta. Smärtorna kan stråla ut mot höger skuldra eller skulderblad. Smärtorna kan också åtföljas av svettningar, illamående och eventuellt kräkningar. Anfallet kan vara från några minuter till 2-3 timmar. Därefter går anfallet över. Hur ofta anfallen uppstår är individuellt. Gallstensanfall kan vara svårt att skilja från andra typer av smärta (bland annat irritabel tjocktarm, sura uppstötningar, matstrupskatarr, magsår, ryggproblem, hjärtproblem, lunginflammation, njursten). Gulsot och inflammation i gallvägarna (sällsynt men allvarligt): En gallsten hindrar här passagen från levern ut i tarmen och det gör att gallämnen stiger i blodet, det ger gula ögonvitor och gult skinn samt mörkfärgning av urinen då galla utsöndras här istället. Avföringen är ljus då det inte kommer någon galla ut i tarmen. Tillståndet föregås ofta av symtom som vid gallstensanfall. Feber med frossa påvisar inflammation i gallblåsan. Kräkningar då matsmältningen inte fungerar. Gallstensanfall som varar längre än 3-4 timmar. Man bör skyndsamt söka läkarhjälp.
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2010-09-24 00:31:52 följande:
    Hur känns gallsten?

Cirka två tredjedelar av dem som har gallsten märker det inte. Cirka en tredjedel av dem som har gallsten får någon gång:

Gallstensanfall (vanligast): Plötsliga smärtor i mellangärdet eller under revbenen på höger sida. Vid anfallet tilltar smärtorna under den första timmen och är därefter konstanta. Smärtorna kan stråla ut mot höger skuldra eller skulderblad. Smärtorna kan också åtföljas av svettningar, illamående och eventuellt kräkningar. Anfallet kan vara från några minuter till 2-3 timmar. Därefter går anfallet över. Hur ofta anfallen uppstår är individuellt. Gallstensanfall kan vara svårt att skilja från andra typer av smärta (bland annat irritabel tjocktarm, sura uppstötningar, matstrupskatarr, magsår, ryggproblem, hjärtproblem, lunginflammation, njursten). Gulsot och inflammation i gallvägarna (sällsynt men allvarligt): En gallsten hindrar här passagen från levern ut i tarmen och det gör att gallämnen stiger i blodet, det ger gula ögonvitor och gult skinn samt mörkfärgning av urinen då galla utsöndras här istället. Avföringen är ljus då det inte kommer någon galla ut i tarmen. Tillståndet föregås ofta av symtom som vid gallstensanfall. Feber med frossa påvisar inflammation i gallblåsan. Kräkningar då matsmältningen inte fungerar. Gallstensanfall som varar längre än 3-4 timmar. Man bör skyndsamt söka läkarhjälp.
    tack snälla!
  • sofran83

Jag har haft problem med gallblåsan.. mina besvär var att jag fick kramp efter att ha ätit fet mat, väldigt salt mat eller vitlök bl a...det brukade komma på kvällen.. satte sig som en ring runt rygg/mage ungefär där njurarna sitter.

Dessa kramper blev bara värre & värre...kallsvettades, våndades & kunde inte ligga still. Kändes som om man ville krypa ur skinnet. En dag blev det så illa att jag fick åka in akut.. då hade jag även kräkts av smärta.

Där konstaterades att jag hade gallsten & gallgrus.

Idag har jag ingen gallblåsa kvar.. det visade sig att jag även hade inflammation i gallblåsan & den fick tas bort¨

Så här skriver de på 1177.se
    Gallstensbesvär kommer ofta efter måltider, speciellt efter fet mat, och kan pågå från några minuter till flera timmar. Det känns oftast ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont. Man kan även känna sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig. Ibland kräks man. Det är vanligt med rastlöshet och svårighet att vara stilla.

• Anonym (..)
    sofran83 skrev 2010-09-24 00:39:28 följande:

Jag har haft problem med gallblåsan.. mina besvär var att jag fick kramp efter att ha ätit fet mat, väldigt salt mat eller vitlök bl a...det brukade komma på kvällen.. satte sig som en ring runt rygg/mage ungefär där njurarna sitter.

Dessa kramper blev bara värre & värre...kallsvettades, våndades & kunde inte ligga still. Kändes som om man ville krypa ur skinnet. En dag blev det så illa att jag fick åka in akut.. då hade jag även kräkts av smärta.

Där konstaterades att jag hade gallsten & gallgrus.

Idag har jag ingen gallblåsa kvar.. det visade sig att jag även hade inflammation i gallblåsan & den fick tas bort¨

Så här skriver de på 1177.se
    Gallstensbesvär kommer ofta efter måltider, speciellt efter fet mat, och kan pågå från några minuter till flera timmar. Det känns oftast ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont. Man kan även känna sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig. Ibland kräks man. Det är vanligt med rastlöshet och svårighet att vara stilla.

Läste precis på vård guiden och det beskriver ju helt dem problemen jag har. även där jag har ont stämmer in. visste inte ens vart gallan satt
    men tas den alltid bort? går det inte att bota på annat sätt?
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2010-09-24 00:38:03 följande:
    tack snälla!
    Hoppas det hjälper lite.

Min man har gallbesvär och vissa av symptomen stämmer med dina, men inte alla. Hans mående styrs helt av vad han ätit. Han klarar tex inte alls fet mat och äpplen är rena döden.
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2010-09-24 00:44:05 följande:
    Läste precis på vård guiden och det beskriver ju helt dem problemen jag har. även där jag har ont stämmer in. visste inte ens vart gallan satt
    men tas den alltid bort? går det inte att bota på annat sätt?
    Nej som jag förstått det tar man inte alltid bort den. Man kan styra det ganska mycket med kosten och hur man lever. Man kan tex ha fått gallproblem pga övervikt och då hjälper det ofta att ger i vikt. Nu har jag ju ingen aning om det är så för dig, men kost är iaf det viktigaste. Kolla vad man ska undvika, så kan man förhoppningsvis bli bättre.
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2010-09-24 00:44:44 följande:
    Hoppas det hjälper lite.

Min man har gallbesvär och vissa av symptomen stämmer med dina, men inte alla. Hans mående styrs helt av vad han ätit. Han klarar tex inte alls fet mat och äpplen är rena döden.
    jag har inte lagt på minnet vad jag har ätit dom gångerna jag varit som sämst, men möjligt att det varit fet mat... för dom gångerna när jag varit så sjukt hungrig men varit för rädd för att bli dålig, då har jag käkat sallad och de funkar. men jag kan inte svära på att det varit just fet mat, för det är inte så ofta jag äter fet mat och om jag tänker på alla gånger jag blivit dålig så borde det inte vara rimligt att jag ätit fet mat alla gånger... men kanske dom gångerna jag varit som sämst.
  • sofran83

Nej den tas inte alltid bort.. de ville helst inte ta bort den på mig heller.. de gör allt för att slippa det. Jag låg inne i en vecka för massa prover & grejer. Men sen när levervärdena inte ville vända såg de ingen annan utväg. Men de skulle gå in för att ta bort stenarna först, men såg att den va inflammerad. Då tog de bort hela blåsan.

Men de man får göra innan är att tänka på vad man äter, fet mat..äpplen som föregående talare sa..det borde finnas lista på saker om du söker på nätet. Vitlök var det för mig t ex.. man får testa sig fram!

Men absolut inte operation i första hand.

• Anonym (..)
    Anonym skrev 2010-09-24 00:48:40 följande:
    Nej som jag förstått det tar man inte alltid bort den. Man kan styra det ganska mycket med kosten och hur man lever. Man kan tex ha fått gallproblem pga övervikt och då hjälper det ofta att ger i vikt. Nu har jag ju ingen aning om det är så för dig, men kost är iaf det viktigaste. Kolla vad man ska undvika, så kan man förhoppningsvis bli bättre.
    Nej jag är inte överviktig! har förvisso något gravid kilo kvar, men jag ligger bra till på BMI kurvan. sund mat äter jag för det mesta så att lägga om kosten borde inte vara några som helst problem. hela familjen har en dietist kontakt pga. ena barnets svåra sjukdom så där skulle jag kunna dra stor nytta också.
    bara jag blir bra så jag kan äta igen för just nu mår jag även dåligt för att jag är rädd att jag ska bli dålig om jag äter.
  • sofran83

Du får börja skriva matdagbok & se om du kan se ett mönster...läkaren sa till mig att flera som haft problem opereras aldrig för det. Dom kan väl antagligen vandra ut ändå. Men att man får tänka på sin kost helt enkelt.

Svar på tråden Nån som kan lite om gallbesvär? eller liknande? (magbesvär)