Anonym (Undrar) skrev 2010-09-24 09:30:21 följande:
Helt klart har jag förändrat min kost. Äter runt 1000-1400 kcal nu per dag, förut kanske 3000? ska det inte vara så att när man väger så pass mycket så mycket så ska man rasa i vikt?
Är 165 cm för övrigt och vill tappa 40 kg.
Om man har mycket övervikt rasar man ofta snabbare i början så 2 kg i veckan skulle du nog kunna gå ner till en början men sen tror jag på mellan 0,5-1kg i veckan och det är riktigt bra och desutom hälsosamt.
Ett bra sätt att hålla reda på sitt kaloriintag och hur mycket man gör av med är att gå med i tex
viktklubb.se där skriver man in allt man äter och får svårt på vitt på hur många klorier som går in och hur många som går ut så att säga. Man får också recept för varje dag vilket gör det lätt att planera sina matinköp etc.
1000 kcal/dag är nog för lite risken är då att kroppen låter bli att gå ner för den får för lite näring. Runt 1500 kcal är det minsta man ska äta på en dag, sen kan ju några kcal försvinna genom träning.
Tror stenhårt på att få in motion i vardagen. Är man kraftigt överviktig (vilket jag varit) kan det räcka med att börja med 30 min promenad varannan dag för att det ska göra stor skillnad. Blir man sen lättare blir det lättare att röra på sig och man kan utöka promenaderna och kanke börja med nån mer motionsform.
Att gå ner i vikt tar lång tid och man måste satsa långsiktigt och vara väldigt målmedveten. Du skriver i din trådstart att det inte finns mycket tid till motion. Försök att hitta den tiden. et är viktigt att man hittar tid till sig själv annars kommer viktnedgången sluta med ännu en jojobantning.
Lycka till!!