• Anonym (Undrar)

Hur snabbt kan man rasa i vikt när man är mkt överviktig?

Har ju sett på Biggest looser att de kan rasa 5-8 kg per vecka, men då tränar de ju stenhårt. Jag äter nutrilett vissa mål och vanlig husmanskost vissa mål. Äter små och vettiga portioner och med mycket grönsaker. Väger 130 kg. Finns tyvärr mkt lite tid till att träna för mig.

Hur mkt är det rimligt att gå ner per vecka? Vågen står still nu... 2 kg per vecka?

• Svar på tråden Hur snabbt kan man rasa i vikt när man är mkt överviktig?
  • Pickeli

Om du bara äter och inte tränar så tycker jag inte du ska räkna med någon viktnedgång alls om du inte radikalt ändrat din kost. Om du vet hur mycket mindre kalorier du äter nu så kan man göra en ungefärlig uträkning förutsatt att det du åt innan var lika mycket som du behövde.

Men nej jag skulle säga att det är helt omöjligt att svara på.

Dessutom så säger ju din vikt ingenting med tanke på att vi inte vet hur lång du är och hur mycket du ska tappa.

Google it!
  • Anonym (tjockistjockis)
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-24 09:24:27 följande:

Har ju sett på Biggest looser att de kan rasa 5-8 kg per vecka, men då tränar de ju stenhårt. Jag äter nutrilett vissa mål och vanlig husmanskost vissa mål. Äter små och vettiga portioner och med mycket grönsaker. Väger 130 kg. Finns tyvärr mkt lite tid till att träna för mig.

Hur mkt är det rimligt att gå ner per vecka? Vågen står still nu... 2 kg per vecka?

BRa och hälsosamviktnedgång är 1kg i veckan...
    annars kan de ju hända att det går för fort för kroppen...
    Sen ska det vara varierande kost

Promenader kan du ju ta om dagarna, om du har barn bara sätta barnen i vagnen och promenera...bara man rör sig liksom...

Jag själv gick ner 45kg efter nr 2 bebis enbart med att byta tallriksmodell och promenader VARJE till varannan dag...
  • ludicrous

I viktklubb räknar dom kalorier åt dig, rätt skönt faktiskt. Man fyller i hur mkt man väger nu, vad man vill väga o på vilken tid man ska ta sig dit, så får du ett maxantal kalorier per dag, du fyller i vad du äter o dom räknar ut åt dig.

• Pickeli
    Anonym (tjockistjockis) skrev 2010-09-24 09:28:17 följande:
    BRa och hälsosamviktnedgång är 1kg i veckan...
    annars kan de ju hända att det går för fort för kroppen...
    Sen ska det vara varierande kost

Promenader kan du ju ta om dagarna, om du har barn bara sätta barnen i vagnen och promenera...bara man rör sig liksom...

Jag själv gick ner 45kg efter nr 2 bebis enbart med att byta tallriksmodell och promenader VARJE till varannan dag...
    Hälsosam viktnedgång för en måttligt överviktigt är i folkmun 1,5 kg i veckan. Är man kraftig överviktig så är den siffra högre.

Och det går egentligen inte heller att säga så eftersom att det helt och hållet beror på HUR du tappar vikten snarare än hur mycket du tappar.
    Google it!
  • Anonym (Undrar)
    Pickeli skrev 2010-09-24 09:27:01 följande:
    Om du bara äter och inte tränar så tycker jag inte du ska räkna med någon viktnedgång alls om du inte radikalt ändrat din kost. Om du vet hur mycket mindre kalorier du äter nu så kan man göra en ungefärlig uträkning förutsatt att det du åt innan var lika mycket som du behövde.

Men nej jag skulle säga att det är helt omöjligt att svara på.

Dessutom så säger ju din vikt ingenting med tanke på att vi inte vet hur lång du är och hur mycket du ska tappa.
    Helt klart har jag förändrat min kost. Äter runt 1000-1400 kcal nu per dag, förut kanske 3000? ska det inte vara så att när man väger så pass mycket så mycket så ska man rasa i vikt?

Är 165 cm för övrigt och vill tappa 40 kg.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (tjockistjockis) skrev 2010-09-24 09:28:17 följande:
    BRa och hälsosamviktnedgång är 1kg i veckan...annars kan de ju hända att det går för fort för kroppen...Sen ska det vara varierande kost Promenader kan du ju ta om dagarna, om du har barn bara sätta barnen i vagnen och promenera...bara man rör sig liksom...Jag själv gick ner 45kg efter nr 2 bebis enbart med att byta tallriksmodell och promenader VARJE till varannan dag...

Önskar det fanns tid till promenader, men tyvärr. däremot har jag en motionscykel som står och blänger på mig....
  • Anonym (tjockistjockis)
    Pickeli skrev 2010-09-24 09:30:18 följande:
    Och det går egentligen inte heller att säga så eftersom att det helt och hållet beror på HUR du tappar vikten snarare än hur mycket du tappar.
    HUR jag tappade 45 kg var som sagt genom att byta tallriksmodellen till en assiet och 1-15 timmes promenader varje eller varannan dag.... nedgången är räknat på vikten jag hade INNAN graviditeten
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-24 09:30:21 följande:
    Helt klart har jag förändrat min kost. Äter runt 1000-1400 kcal nu per dag, förut kanske 3000? ska det inte vara så att när man väger så pass mycket så mycket så ska man rasa i vikt?

Är 165 cm för övrigt och vill tappa 40 kg.
    Om man har mycket övervikt rasar man ofta snabbare i början så 2 kg i veckan skulle du nog kunna gå ner till en början men sen tror jag på mellan 0,5-1kg i veckan och det är riktigt bra och desutom hälsosamt.

Ett bra sätt att hålla reda på sitt kaloriintag och hur mycket man gör av med är att gå med i tex viktklubb.se där skriver man in allt man äter och får svårt på vitt på hur många klorier som går in och hur många som går ut så att säga. Man får också recept för varje dag vilket gör det lätt att planera sina matinköp etc.

1000 kcal/dag är nog för lite risken är då att kroppen låter bli att gå ner för den får för lite näring. Runt 1500 kcal är det minsta man ska äta på en dag, sen kan ju några kcal försvinna genom träning.

Tror stenhårt på att få in motion i vardagen. Är man kraftigt överviktig (vilket jag varit) kan det räcka med att börja med 30 min promenad varannan dag för att det ska göra stor skillnad. Blir man sen lättare blir det lättare att röra på sig och man kan utöka promenaderna och kanke börja med nån mer motionsform.

Att gå ner i vikt tar lång tid och man måste satsa långsiktigt och vara väldigt målmedveten. Du skriver i din trådstart att det inte finns mycket tid till motion. Försök att hitta den tiden. et är viktigt att man hittar tid till sig själv annars kommer viktnedgången sluta med ännu en jojobantning.

Lycka till!!
  • Anonym

Jag tycker att du ska skaffa en stödperson. Tex via Vårdcentalen. Du behöver mycket stöd och stöttning i den här processen.
    Något som de även jobbar med i BL är kärnan till problemet. Varför man överäter.... Det är inte helt enkelt att klara det själv.

Kämpa på!

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-24 09:38:00 följande:
    Önskar det fanns tid till promenader, men tyvärr. däremot har jag en motionscykel som står och blänger på mig....
    Men menar du att du inte har en timme över per dag? Ens om du kliver upp en timme tidigare på morgonen? Det låter otroligt konstigt, faktiskt. 
Svar på tråden Hur snabbt kan man rasa i vikt när man är mkt överviktig?