• Anonym

Ny bil vs sparande till hus

Vi håller på att spara till hus och planerar att börja kolla riktigt om ungefär 2-3 år. Jag studerar och sambon jobbar heltid. Vi bor ganska dyrt (nästan 7.500/månad) och har en ny bil som med bensin, service osv kostar oss 5.000/månad. Sambon kör 30 mil/vecka till och från jobbet. Vi betalar 2.500 på lånet varje månad.
    Jag anser att vi kan köpa oss en billig bil för att lägga pengar på hussparandet istället. Kan vi komma ner med 2.000 per månad under 3 år är det ju ändå drygt 70.000 kr extra.
    Hur gör ni som sparar till boende? Har ni skärt ner på kostnader?
    Ni andra, hade ni tagit bort den nya bilen som ändå är bättre utrustad med säkerhet för en äldre med mindre säkerhet för pengarna?

• Svar på tråden Ny bil vs sparande till hus
  • Charmeuse
    Anonym skrev 2010-09-24 10:31:34 följande:
    Vi håller på att spara till hus och planerar att börja kolla riktigt om ungefär 2-3 år. Jag studerar och sambon jobbar heltid. Vi bor ganska dyrt (nästan 7.500/månad) och har en ny bil som med bensin, service osv kostar oss 5.000/månad. Sambon kör 30 mil/vecka till och från jobbet. Vi betalar 2.500 på lånet varje månad.
    Jag anser att vi kan köpa oss en billig bil för att lägga pengar på hussparandet istället. Kan vi komma ner med 2.000 per månad under 3 år är det ju ändå drygt 70.000 kr extra.
    Hur gör ni som sparar till boende? Har ni skärt ner på kostnader?
    Ni andra, hade ni tagit bort den nya bilen som ändå är bättre utrustad med säkerhet för en äldre med mindre säkerhet för pengarna?
    En äldre bli behöver väl inte vara mindre säker. Snarare görs ju saker mindre hållbara nu för tiden. Sen är fråga om din sambo verkligen behöver köra bil till jobbet? Min man kör aldrig bil till jobbet för det skulle bli krångligare i med att han jobbar inne i stan. Tror det sparar oss en hel del pengar. Jag kör inte heller bil till jobbet, brukar cykla men eftersom jag är gravid nu så blir det buss för mig med.

Vi sparar mycket pengar i största allmänhet, har flera sparkonton bla ett "huskonto" ifall något oförutsett skulle hända som att värmepumpen går sönder. Men ja, det handlar om att prioritera. När vi köpte vårt hus jobbade jag bara extra (min man heltid) och vi har klarat oss väldigt bra även när jag som mammeledig ibland bara fått 2000 kr att lerva på en månad. Vårt boende kostar sådär 6000 kr/månad. 

När jag blev mammaledig hade jag ca tre månadslöner sparade på ett eget sparkonto. Nu har jag en tredjedel kvar (började jobba igen för 2 månader sedan). Så man kan klara sigmed rätt små medel  
  • Anonym

Han har 3 mil enkel väg till jobbet och vi har uteslutit bussen som laternativ då det innebär 6 bussar för honom/dag och att deras tider hade gjort att han får åka hemtifrån halv 5 på morgonen och vara hemma vid 18 på kvällen. Så cykel är heller inget alternativ när han jobbar så pass långt bort

• Charmeuse
    Anonym skrev 2010-09-24 10:50:14 följande:
    Han har 3 mil enkel väg till jobbet och vi har uteslutit bussen som laternativ då det innebär 6 bussar för honom/dag och att deras tider hade gjort att han får åka hemtifrån halv 5 på morgonen och vara hemma vid 18 på kvällen. Så cykel är heller inget alternativ när han jobbar så pass långt bort
    Oj, då förstår jag att bilen är nödvändig. Men en billigare bil skulle ni säkert kunna ha. Se bara till att den är någolunda bränslesnål då.
  • Ramborg

Fast tänk på att gamla bilar går sönder oftare, blir dyrt med reparationer. Vi har lägre kostnad för bilen sen vi köpte nyare.

• Anonym
    Ramborg skrev 2010-09-24 10:55:42 följande:
    Fast tänk på att gamla bilar går sönder oftare, blir dyrt med reparationer. Vi har lägre kostnad för bilen sen vi köpte nyare.
    Det var vår tanke när vi köpte denna bilen. Plus att vi nästan halverade vår driftkostnad( bensin mot diesel)
  • Anonym

Jag var en bit över 40 innan jag köpte den första bra bilen, inte ny men nästan. Innan dess hade jag/vi haft äldre bilar.

Pengarna la vi på hus istället och barnen. Nu har jag eget hus, måttliga lån, högre lön och lägre utgifter. Man kan inte få allt som yngre utan måste välja, då valde vi att lägga dem på hus och annat, dessutom var lönen lägre än  den är nu när man kunnat "avancera" ngt--.................

• Anonym

Vi är i en liknande sits. Vi fick barn i våras och har en hyfsat ny bil men den är tyvärr väääldigt liten och vi skulle egentligen behöva köpa en större. Men vi har valt att behålla vår lilla bil tills vidare för att istället lägga pengarna vi "tjänar" på hussparandet.

Ni kan kanske göra en kompromiss och byta till en bil som är lite billigare men för den delen ingen skrothög?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-24 17:47:08 följande:
    Jag var en bit över 40 innan jag köpte den första bra bilen, inte ny men nästan. Innan dess hade jag/vi haft äldre bilar.

Pengarna la vi på hus istället och barnen. Nu har jag eget hus, måttliga lån, högre lön och lägre utgifter. Man kan inte få allt som yngre utan måste välja, då valde vi att lägga dem på hus och annat, dessutom var lönen lägre än  den är nu när man kunnat "avancera" ngt--.................
    Vi lägger pengar på både barn och husspar redan idag. Idag har vi CSN + heltidsöln och vi sparar ca 5.000 varje månad i fonder som i slutändan ska gå till huset
  • chrissandra

Om ni vill behålla den nyare bilen så tycker jag att ni ska amortera så mycket som möjligt på den så när den är betald slipper ni onödig räntekostnad och kan spara desto mer till ert hus.

Ligger man mycket på vägen så är en säker bil en bra prioritering tycker jag.
    Ja, bil är dyrt men när man måste ha en så måste man.

• Anonym (940)

Köp en volvo 940!
    Världens tråkigaste bil, känns som att köra en buss. Men vilken kvalite! Kostar lite i inköp, reservdelar hittar nästan på ica och den är lätt att meka med. Nackdelen är att den dricker lite mer och kostar lite mer i skatt pga tung vikt.
    Men jag om man slår ut det på antal år vad man betalar för en bil så är den billig.

• Anonym
    Anonym (940) skrev 2010-09-28 08:02:35 följande:
    Köp en volvo 940!
    Världens tråkigaste bil, känns som att köra en buss. Men vilken kvalite! Kostar lite i inköp, reservdelar hittar nästan på ica och den är lätt att meka med. Nackdelen är att den dricker lite mer och kostar lite mer i skatt pga tung vikt.
    Men jag om man slår ut det på antal år vad man betalar för en bil så är den billig.
    Tack för ditt svar. Vad betalar ni i genom snitt för bilen per månad tror du? Med vår bil betalar vi ingen skatt alls och har nästan halverat vår driftkostnad nämligen. Vi kör ca 2.500 mil/år
  • Söta Nasse

bilen förlorar ju mycket pengar i värde de första åren, så jag skulle inte sälja en bil som är köpt helt sprillans.

Kan ni inte hitta billigare boende? Du skrev ju själv att boende kostnaden var hög.

Bor ni i br annars kanske ni ska köpa det istället. Köp då ett renoveringsobjekt och renovera upp så tjänar ni en del när ni säljer sen

• Anonym

Vi bor idag i en BR (radhus). Har tyckt att kostnaden är ganska hög, men kollade på hyreslägenheter efter jag skrivit inlägget. Fick lite av en chock när jag såg vad treor här kostar. Vi kanske skulle spara 1.000-1.500 kr/månad, vilket inte är så pass stor summa för mig för att dra upp barnen från deras hem med egna rum och väldigt bra läge vid skog och lekpark till en hyres med sämre läge.
    Nä, jag har nog insett att både boendet och bilen är viktiga och att den nya bilen inteä r så dyr egentligen om man jämför med när vi hade en äldre bil

• Anonym (940)

Som Nasse sa så är kostnaden med bil att den tappar i värde, säg er nya bil tappar 100k på 5 år(om inte mer), det är 20k/år.
    En 940 kostar kanske 20k, har du den i 5 år så är det 4k/år.
    Det är alltså 16k per år man kan lägga på bilen (eller hussparande).

Men min 940:
    ca 2600kr skatt
    ca 3000kr försäkring
    ca 200 mil/månad=3000kr bensin
    förslitning(däck osv)+rep=ca1000kr/mån

Så efter mitt röriga räknande blir det ca 4500/mån
    Ni betaler 5000/mån nu men jag antar att 2500 av det var avbetalningen?
    Så månadssumman blir ungefär den samma, skillnaden är att ni äger bilen, har inget lån och slipper tappa 20k per år på värdeförminskning.

• Söta Nasse

tycker inte att ni ska byta er bil. Åk hellre säkert och flytta lite senare. Om barnen har egna rum så ör det ju ingen panik med att flytta.

Vi har en v50 från 2009 som vi visserligen bara betalar ca 1800kr på per månad, plus bensinen då så den är ju otroligt billig tackvare att den är en fömånsbil från min mans jobb.  Men vi åker hellre säkert än åker i gammal bil. Det är något som får kosta.
    Får vi inte ha kvar den efter de återstående 1½¨åren så köper vi en ny peugeot

Svar på tråden Ny bil vs sparande till hus