• Anonym

Ny bil vs sparande till hus

Vi håller på att spara till hus och planerar att börja kolla riktigt om ungefär 2-3 år. Jag studerar och sambon jobbar heltid. Vi bor ganska dyrt (nästan 7.500/månad) och har en ny bil som med bensin, service osv kostar oss 5.000/månad. Sambon kör 30 mil/vecka till och från jobbet. Vi betalar 2.500 på lånet varje månad.
    Jag anser att vi kan köpa oss en billig bil för att lägga pengar på hussparandet istället. Kan vi komma ner med 2.000 per månad under 3 år är det ju ändå drygt 70.000 kr extra.
    Hur gör ni som sparar till boende? Har ni skärt ner på kostnader?
    Ni andra, hade ni tagit bort den nya bilen som ändå är bättre utrustad med säkerhet för en äldre med mindre säkerhet för pengarna?

• Svar på tråden Ny bil vs sparande till hus
  • Charmeuse
    Anonym skrev 2010-09-24 10:31:34 följande:
    Vi håller på att spara till hus och planerar att börja kolla riktigt om ungefär 2-3 år. Jag studerar och sambon jobbar heltid. Vi bor ganska dyrt (nästan 7.500/månad) och har en ny bil som med bensin, service osv kostar oss 5.000/månad. Sambon kör 30 mil/vecka till och från jobbet. Vi betalar 2.500 på lånet varje månad.
    Jag anser att vi kan köpa oss en billig bil för att lägga pengar på hussparandet istället. Kan vi komma ner med 2.000 per månad under 3 år är det ju ändå drygt 70.000 kr extra.
    Hur gör ni som sparar till boende? Har ni skärt ner på kostnader?
    Ni andra, hade ni tagit bort den nya bilen som ändå är bättre utrustad med säkerhet för en äldre med mindre säkerhet för pengarna?
    En äldre bli behöver väl inte vara mindre säker. Snarare görs ju saker mindre hållbara nu för tiden. Sen är fråga om din sambo verkligen behöver köra bil till jobbet? Min man kör aldrig bil till jobbet för det skulle bli krångligare i med att han jobbar inne i stan. Tror det sparar oss en hel del pengar. Jag kör inte heller bil till jobbet, brukar cykla men eftersom jag är gravid nu så blir det buss för mig med.