• Red76

Sen anmälan?

Säg att jag är registerad på 37,5 hp på ett lärosäte, men vill byta kurserna helt och hållet och gör en sen anmälan på ca 8 st andra 15hp kurser på samma lärosäte. Kan jag bli antagen på alla kurser och sedan välja fritt vilka jag vill läsa eller kan jag bli antagen till 45 hp vilket som är det man maximalt får läsa per år? Och så blir resten strukna?

• Svar på tråden Sen anmälan?
  • Red76

Jag tar mig inte ut på studera.nu idag heller. Är det bara jag som har det problemet eller är det något som strular hos dem?

• Tecken

Nej, här funkar det. Såhär står det på www.studera.nu, under Vanliga Frågor:

"Hur ska jag tänka när jag prioriterar i min anmälan?
    Eftersom du söker alla utbildningar, både program och kurser, i samma anmälan är det viktigt att du prioriterar eller rangordnar dina sökalternativ så att den eller de utbildningar du helst vill läsa placeras överst i din anmälan. Du kan bli antagen till max 45 hp per termin.

Blir jag struken från en utbildning jag kommit in på, om jag tackar ja till min reservplats?
    Du blir inte automatiskt struken om du tackar ja till en reservplats. Om du kommer in på din reservplats efter det andra urvalet, kan du bli struken från den utbildning du kom in på i första urvalet. Det beror på om du tackade ja och hur många poäng utbildningen är på. Kom ihåg att du kan bli antagen till 45 hp samtidigt!

Jag har kommit in på en utbildning som jag har valt och prioriterat på plats två i min anmälan. Vad händer om jag kommer in på mitt första val efter nästa urval?
    Om du kommer in på den utbildning du valt i första hand, stryks du från utbildningar du prioriterat lägre. Även om du blev antagen till dem i det första urvalet. Fast kom ihåg att en heltidsutbildning räknas som 30 hp och du kan bli antagen till totalt 45 hp."

• Red76
    Tecken skrev 2010-09-24 12:42:22 följande:
    Nej, här funkar det. Såhär står det på www.studera.nu, under Vanliga Frågor:

"Hur ska jag tänka när jag prioriterar i min anmälan?
    Eftersom du söker alla utbildningar, både program och kurser, i samma anmälan är det viktigt att du prioriterar eller rangordnar dina sökalternativ så att den eller de utbildningar du helst vill läsa placeras överst i din anmälan. Du kan bli antagen till max 45 hp per termin.

Blir jag struken från en utbildning jag kommit in på, om jag tackar ja till min reservplats?
    Du blir inte automatiskt struken om du tackar ja till en reservplats. Om du kommer in på din reservplats efter det andra urvalet, kan du bli struken från den utbildning du kom in på i första urvalet. Det beror på om du tackade ja och hur många poäng utbildningen är på. Kom ihåg att du kan bli antagen till 45 hp samtidigt!

Jag har kommit in på en utbildning som jag har valt och prioriterat på plats två i min anmälan. Vad händer om jag kommer in på mitt första val efter nästa urval?
    Om du kommer in på den utbildning du valt i första hand, stryks du från utbildningar du prioriterat lägre. Även om du blev antagen till dem i det första urvalet. Fast kom ihåg att en heltidsutbildning räknas som 30 hp och du kan bli antagen till totalt 45 hp."

Tack, ja som sagt jag tar mig inte in på studera.nu idag, igår gick det men idag står det "serverfel" om och om igen. Gäller inte det där bara för vanlig anmälan? Jag är som sagt "normalt" antagen till 37,5 hp på det universitetet och registrerad osv. Men jag har nu blivit antagen till ytterligare  hp som det ser ut just nu. Kommer det alltså att ta stopp där?
  • Red76
    Red76 skrev 2010-09-24 12:53:55 följande:
    Tack, ja som sagt jag tar mig inte in på studera.nu idag, igår gick det men idag står det "serverfel" om och om igen. Gäller inte det där bara för vanlig anmälan? Jag är som sagt "normalt" antagen till 37,5 hp på det universitetet och registrerad osv. Men jag har nu blivit antagen till ytterligare  hp som det ser ut just nu. Kommer det alltså att ta stopp där?
    * till ytterligare 45 hp * (ursäkta)

Och allt utöver de ursprungliga 37,5 är ju sena anmälningar. 
  • Tecken

Läs det som jag citerat från www.studera.nu, inlägg 3, första stycket, sista meningen:
    "Du kan bli antagen till max 45 hp per termin" 

• Red76
    Tecken skrev 2010-09-24 13:02:52 följande:

Läs det som jag citerat från www.studera.nu, inlägg 3, första stycket, sista meningen:
    "Du kan bli antagen till max 45 hp per termin" 

Jag har läst det du har skrivit mycket nogrannt. Jag är just nu antagen till 82,5 hp så jag tror inte riktigt att det fungerar så enkelt när jag har sökt i flera omgångar till ht-10, både normalt i tid i våras och senast för några dagar sedan. Jag vet mycket väl att "man kan bli antagen till max 45 hp per termin" och det framgår också i min trådstart. Nu har det trillat in en till 7,5 hp kurs så jag är sent antagen till 52,5 hp och jag antar väl att jag får ta det som mitt svar och hoppas att kurserna jag faktiskt är intresserad av också tillsist hamnar i min inkorg.
Svar på tråden Sen anmälan?