Färgat håret alldeles för mörkt-kontra med ljus färg?
Har nyss färgat håret alldeles för mörkt, kan jag färga om det med en ljus färg?
Jag är blond / mellanblond i normal färg, har märgat det mörkt brunt.
Har nyss färgat håret alldeles för mörkt, kan jag färga om det med en ljus färg?
Jag är blond / mellanblond i normal färg, har märgat det mörkt brunt.
Nä det kan du inte. Avfärging som gäller.
Oj, va possitivt det sista lät =))
Ok, jag tror att jag låter det växa bort...
Jag skulle färga mitt mörkblonda hår för ett tag sen och tog en färg som hette Ljus guldbrun. Det blev mörkbrunt med inslag av svart och jag såg ut som ett lik. Köpte Poly Blondes starkaste blekning (6-8 nyanser) och lyckades få håret från nästan svart till ljust, ljust gulorange i en enda blekning. Sen färgade jag bara med en mellanblond och nu ser jag ut som folk igen! Så visst går det att få bort!
Eller så låg helt enkelt fel färg i kartongen du köpte.
STOP STOP STOP på bromsbelägg!!!
INNAN du gör något över huvudtaget, lyssna på mig, sen kan du välja själv, det är ditt barr.
Jag är utbildad frisör med många års erfarenhet är också utbildad färgtekniker så jag vet vad jag pratar om.
Att färga håret hemma är alltid lite av rysk roulette, men det brukar funka för många och jag säger funkar det så jättebra, men att få bort det senare om man ångrar sig är svårare med köpt fär än salongsfärg just för att den är aggresivare på hårtrået.
Vad du än gör nu, blek det inte! För det första bränner du fast pigment i strået som resulterar i orange resultat och trasigt risigt hår.
Du har nåra alternativ;
Tvätta håret nåra gånger med djuprengörande schampo (självklart är salongschampo bäst men också ett dyrare alternativ)
färgen brukar kunna släppa någon nyans efter nåra schamponeringar, men du måste ha tålamod och använda bra inpackningar.
En dyr inpackning är däremot värdelös om du använder billigt schampo då billighetsprodukter ofta innehåller silikoner som täpper till håligheterna (där håret är trasigt) så att inpackningen inte kan göra nån nytta.
Sen har du två alternativ;
avfärgning, isf hos frisör, men ändå inget jag rekomenderar i första hand, det är många gånger samma där, det finns risk att röda pigment bränns fast i hårstrået, men du blir ljusare, dock inte blond.
Vill du bli ljus tycker jag att den bästa metoden är att göra blekta slingor i omgångar och vårda håret med inpackning vid varje tvätt emellan.
Minst två veckor mellan varje sling-tillfälle för att håret ska hinna hämta sig.
Och som jag sa blek aldrig håret hemma, ofta är det på tok för stark väteperoxid som gör mer skada än nytta..
Jag har sett allt för många misslyckade hemmafärgningar och vill bara ge dig lite tips, men det är ditt hår och du gör som du vill.
Lycka till!!
www.honkallastess.blogg.se