• Fembarnsmorsan

Vilka färger passar ihop med terracotta?

Vi ska byta lägenhet till den 1/1 och får då terrcottafärgade tapeter i vardagsrummet.Nu undrar jag vilka färger man kan ha ihop med terracotta?Går det bra med mörkgrönt eller blir det helt åt skogen tycker ni?

• Svar på tråden Vilka färger passar ihop med terracotta?
  • mammacatta

vi hade just så! mossgrönt och mörkgrönt.
    men d fungerar med blått åxå, en riktigt mörk jul-blå.

sen naturligtvis mexico-stajl: med lila, mintgrönt, svart och gult.

• miss kitty

Frågar du mig tycker jag att det är lite mörkt. Jag skulle satsa på "jordiga" färger och lätta upp med gräddvit/beige. Jag gillar när det känns naturnära så om du satsar på jordfärgerna och vitt i möbler, gardiner, kuddar mm så kommer det gröna göra sig fint i form av växter och piffiga detaljer.

Kunde vara riktigt snyggt med robusta mörkbruna möbler, Mio-möbler har en jättesnygg serie som heter Korsika som stilmässigt passar in i den stil jag tänker mig.
    Men skulle man köra den stilen genomgående så krävs nästan en vit soffa, vita gardiner (maffiga, gärna linne) osv, annars blir det jättemörkt.

• miss kitty

Fast om man inte vill köpa en massa nya möbler så kan man ju faktiskt måla om också. Det går att måla direkt på tapet om man väljer en oljebaserad färg att grunda med (så att tapeterna klistras fast ordentligt). Slipa och spackla tapetskarvar, hål och ojämneter bara.
    Så kan du helt enkelt anpassa färgen efter befintliga färger och spara pengar.
    Och så är det ju jättekul att måla! Det blir så fräscht!

• mammacatta

fast jag upplevde d aldrig som mörkt - snarare mysigt. jag tycker att d lätt blir för mycket vitt nuförtiden, färger är trevligare!

• miss kitty

ja, det är ju så olika vad man gillar. Och allt beror ju på vilken känsla man vill skapa i ett rum. Jag och min sambo bodde trångt i en ganska färgglad lägenhet förut och det har fått mig att längta efter ljusa färger och öppna ytor.
    Vi har bara vitt, vitt, vitt och ljust, ljust, ljust nu när vi flyttat till en lite större lägenhet och jag älskar det!
    Men visst - ombonat och cosy är ju också urmysigt! Speciellt nu till julen.

• Suzanna

Brunt i aolika nyanser, olivgrönt, benvitt.

• April05

Mörk mörk grön eller mörk stark marinblå. Det sistnämnda har jag haft och det var jättesnyggt men sen flyttade jag och då valde helt nytt för jag ville ha min sambos ideer också.

Det var terracottafärgade väggar och sänghimmel och överkast och mattor i mörkkt marinblått och höga kraftiga gröna växter. krukor, spegel och tavelramar gick i guld. Sen hade jag lampor med såna där små små glödlampor på ett par ställen.

• wellah

till teracotta passar marinblått överlägset bäst

• miss kitty

Suzanna: *nickar instämmande*
    Precis det som jag är inne på också!

• JKMNA

Jag tycker också vitt, vitt, vitt! Men man kan ju ha lite färger också! T ex mossgröna soffkuddar!

• linda87

teraccota är ju en varm färg....jag tycker pesonligen att dte är snyggast om man fortsätter i det varma temat tex brunt,gult,oranga-toner...

Svar på tråden Vilka färger passar ihop med terracotta?