• tresos

Vad beror det på???

Hej! Jag har en dotter som just fyllde 1 år. Hon fick diagnosen komjölkproteinallergi samt äggallergi när hon var 5 månader gammal efter blodprovstest.

Hon har alltid skrikigt och haft mycket ont i magen.
    Medans jag ammade henne, bytte jag ut allt i kosten så att hon har varit mjölk o ägg fri i 7 månader. Vårat problrm är att det blir nget bättre!!!! Hon skriker varje natt mellan ca 00.30 - 0200 och hon pruttar,pruttat o pruttar sen blir hon lugn enstund sen börjar det igen, Hon har så onta tt hon kastar sig framåtillbaka i sängen. Masserar magen på henne så blir det lite bättre för stunden. Har testat allt möjligt med maten o bytt ut välling mot gröt på kvällen o tesat med soygurt, jag tor vi provat allt man kan tänka sig men det blir ingen förändring. Ofta kommer även en period mellan 3.30-430 men inte varje natt som hon håller på likadant.

Jag har varit på ultraljud på magen åt henne för att dom misstänkte invagination men det visade inget ovanligt eller konstigheter.

Jag börjar tycka att detta är ett jätte problem att inte få sova, sover i snitt 3-4 timmar om natten fast inte sammanhängande. 

Kan du komma med något förslag vad du tror att det kan vara!!!!????

Tacksam för alla svar!
    "en trött mamma"

• Svar på tråden Vad beror det på???
  • Allergiexperten

Hej! Du skriver att flickan har komjölksproteinallergi och äggallergi. Får hon helt komjölksfri kost? Ni har bytt ut välling mot gröt och ger yoghurt men den innehåller ju komjölksprotein! Har ni fått kostråd och kontakt med dietist? Om inte tycker jag du ska ta kontakt med läkaren som diagnostiserat hennes allergi och få klara besked om vilken kost hon ni kan ge henne. Eftersom hon fortfarande är skrikig och pruttar så är magen inte bra, be läkaren att de bedömer henne på nytt.
    Men det viktiga är att kosten är strikt fri från allt komjölksprotein och ägg. Läs på alla förpackningar.
    Lycka till
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Vad beror det på???