• HASP

Torka fårskinn

Jag undrar om det är nån som vet hur man ska lyckas torka ett fårskinn? Har tvättat det för hand enligt anvisningarna men nu luktar det ju jätteäckligt! Riktig blöthund... Urk. Vet inte hur jag ska få det helt torrt heller, satt och blåste det med hårblåsen igårkväll så länge jag orkade men det blev inte helt torrt. Finns det inget bättre sätt? Får ej köras i torktumlare. Och fråga nr två: tror ni att blöthundslukten försvinner när fårskinnet torkat??

Tacksam för svar, kom med vilka idéer som helst!

• Svar på tråden Torka fårskinn
  • SeTa

Varför får det inte köras i maskin?
    Mina fällar har jag kört på ylleprogram, låtit hängtorka och sedan kammat dom. Blöthund-lukten har försvunnit.

• HASP
    SeTa skrev 2010-09-24 21:22:34 följande:
    Varför får det inte köras i maskin?
    Mina fällar har jag kört på ylleprogram, låtit hängtorka och sedan kammat dom. Blöthund-lukten har försvunnit.
    vet inte men det stod i tvättråden att det skulle handtvättas. Och det var väl egentligen inget problem heller, värre med själva torkningen.

Skönt att höra att lukten försvinner, trodde jag skulle bli tvungen att slänga bort skinnet annars. Luktar ju blää i hela huset :)
  • Annnah

jag tvättar vårat för hand. gnider och gnor i badkaret med vanligt schampo typ. sedan hänger jag det ute på  räcket tills det torkar. Luktar det blöthund så är det nog inte torrt....

Så har du möjlighet så häng det ute (under tak) så borde det torka

• HASP
    Annnah skrev 2010-09-24 22:36:48 följande:

jag tvättar vårat för hand. gnider och gnor i badkaret med vanligt schampo typ. sedan hänger jag det ute på  räcket tills det torkar. Luktar det blöthund så är det nog inte torrt....

Så har du möjlighet så häng det ute (under tak) så borde det torka

Jag hängde det ute under tak först i typ 5 timmar eller nåt igår... sen tog jag in det och blåste med hårblåsen säkert en halvtimme. Efter det har det hängt på tork i källaren över natten och sen ute under tak hela dagen idag. Inte torrt! Luktar fortfarande äckel. Vet inte hur jag ska bete mig för att få det helt torrt!
  • Emma08

Nu antar jag att ditt fårskinn har torkat vid det här laget men om någon annan skulle råka i samma bryderi så ska fårskinn/lammskinn hängtorka luftigt. Jag gjorde experiment med att köra maskintvättbara lammskinn i torktumlaren på olika grader och inte helt torra men när de svalnade så blev de styvare än när de hängtorkar...
    Jag brukar hänga mina över några trådar på en sådan där utfällbar torkställning så att lädersidorna inte hänger mot varandra.

De flesta lammskinn som är tvättbara går att köra i maskin på antingen handtvätt eller ylleprogrammet med ca 1-2 tsk schampoo med pH 3,5-5,5.

• tinaedohn

Så här är det att tvätta fårskinn:

Jag maskintvättade och tumlade så baksidan blev hård och ullen helt filkig men vägrade slänga bort det.
    Då vågar man "misshandla" ett Ludde från Ikea och detta blev bra:

Du behöver en lång stång som badkarets längd, tvättmedel, Remol, två frottéhanddukar och en hård borste.

Jag handtvättade i varmt vatten så ullfettet släppte med vittvättmedel. Sköljde för vattnet var så gult och lät det ligga i nytt vittvättmedel. Krama och nytt vatten måste man ta i karet, för ryggen orkar inte ett så tungt skinn.

När vattnet var mindre gult så lät jag det ligga i Remol, 1,5 kork, för att få det så vitt det kan bli.
    Hängde det över en stång på längden, där man kan tänka sig ryggen varit på fåret, duschade och lät det dropptorka.
    Borstade med en styv borste och kam för att stråna skulle bli riktigt spikraka.

När det slutat droppa så tog jag upp det på stången och la ut det för att lägga två frottéhanddukar mot skinnsidan och hängde upp det som förut. Så fick det torka och skinnet töjde ut sig som om det var nytt och fint igen. Stången går att flytta till ett par köksstolar när det slutat droppa.
    Jag tror att man ska låta allt skinn torka utan element och annan värme för det gäller skinn generellt.

Sist borstade jag med en stålborste för att få det riktigt fluffigt och det är nu ett lyxfårskinn i vitt!
    Man ska vara rädd men inte alltför rädd och det tål varmt vatten.
    Att undvika temperaturskillnad och läggtorka det gäller för ull men skinn ska hängtorka i "växtriktningen" på det sätt som det suttit på fåret.
    Man kan först göra fel och sedan göra rätt med ett "helt förstört skinn" för det går att reda ut det.

• Stor mamma
    HASP skrev 2010-09-24 17:03:50 följande:

Jag undrar om det är nån som vet hur man ska lyckas torka ett fårskinn? Har tvättat det för hand enligt anvisningarna men nu luktar det ju jätteäckligt! Riktig blöthund... Urk. Vet inte hur jag ska få det helt torrt heller, satt och blåste det med hårblåsen igårkväll så länge jag orkade men det blev inte helt torrt. Finns det inget bättre sätt? Får ej köras i torktumlare. Och fråga nr två: tror ni att blöthundslukten försvinner när fårskinnet torkat??

Tacksam för svar, kom med vilka idéer som helst!

jag vet inte vilken modell du har men jag har äkta långhåriga, gjorda för hand.... de kör jag 20 min tummlare, sen vänder jag den upp o ner över en stol på tork vid element....

använder fårullstvätt eller 1 msk såpa i maskinen på snabbtvätt 30 min programm, centrifugerar på 1600 varv
Svar på tråden Torka fårskinn