7 små apor skrev 2010-09-25 11:12:37 följande:
Synd att du tog så illa upp och egentligen inte verkar vilja diskutera utan mest framlägga din ståndpunkt som mest rätt.
Blir mäkta förvånad över att du har insikt i hur alla överviktiga har det och upplever rent medicinskt sin övervikt men men.. kanske att du är välutbildad på området, vad vet jag.
Som sagt tycker jag att det är förvånande och ytterst märkligt att det anses som icke-ego om man erbjuder någon sin plats pga vissa omständigheter men inte andra som är minst lika uppenbara.
För det är inte alls självklart att den gravida upplever det som jobbigt, liksom med övervikten är variationerna stora.
Jag tog inte alls illa upp, jag blev bara förvånad över en så larvig jämförelse.
Övervikt i sig är inte särskilt jobbigt, därför finns ingen anledning att erbjuda överviktiga sittplats. Och jag påpekar återigen att om någon är så pass extremt fet att det SYNS att den har problem av det så erbjuder jag min plats. Även om det kan vara känsligt för dem.
Jag kan bara erbjuda min plats om det är uppenbart och synligt att de har en anledning till att vilja sitta. Graviditet är en sån anledning, övervikt är det inte. Precis som att jag inte erbjuder min sittplats till någon med en muskelsjukdom om den inte har kryckor eller något annat synligt tecken på att den behöver sitta.
Och nej, en gravid behöver inte tycka att det är jobbigt, då kan de lätt tacka nej till den erbjudna platsen.