• Novemberstjärnan

Hela handen svullen av ett par myggbett?

Har pratat med 1177 som säger att läget är lugnt. Men är ändå lite orolig över killen snart 2år.
    Efter at ha duschat honom ser jag att hans ena hand är dubbelt så stor som den andra och att han är då svullen på framsidan av handen. Han har två myggbett också på handen. Kan en hand svullna av myggbett? Han har aldrig svullnat innan. Vi har varit ute nu på em och myggen är extra ettriga nu (upplever jag det som) Någon annan som varit med om detta fenomen?

//Lite orolig... 

• Svar på tråden Hela handen svullen av ett par myggbett?
  • Tygtiiger

Jadå, vår son svullnade upp om foten så att det såg ut som om den var bruten. Det går över.

Badda med alsolsprit och lägg upp hans hand på en kudde när han somnat, så han har den högt. Det tar några dagar, men det lägger sig av sig självt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Fimpen72

Man kan smörja med hydrokortison.
    Jag får lov att ge min son antihistaminer (flytande) pga myggbett... det blir stora blaffor.

Kanske ni kan åka och köpa flytande Clarityn imorgon om det inte lagt sig.

• lia76

Jag själv är allergisk mot insektsstick (humla, geting, broms, mygg osv).
    Min äldsta dotter (4 år) har ärvt detta.
    Hon hade fått ett myggbett på armen när hon varit på dagis för några månader sedan. När jag hämtade henne strax innan 17 så hade det blivit lika stort som en femkrona. Personalen hade inte lagt märke till detta.
    Jag tog henne till vårdcentralen (där stängde de 17 så vi hann precis in innan de stängde).
    Jag sade att hon blivit stucken av en mygga och visade dem svullnaden och förklarade att jag var allergisk mot insektsbett.
    De sade att det var jätte bra att jag kommit dit. Dottern fick 5 kortisontabletter upplösta i lite vatten som hon fick dricka, sen skulle jag smörja hennes myggbett med mildison och alsolsprit.
    Vi fick sitta där en stund medan de höll koll på henne så det inte skulle bli nå mer allvarligt. Det gick bra den gången och vi fick åka hem.

(=
  • carola1977

Jag är själv känslig och får en liten svullnad efter myggbett och min äldsta dotter får också så. Hennes hand såg också svullen ut efter ett bett där. En kompis dotter såg ut som hon fått en blåtira och hela ögat svullnade igen efter ett bett, men ingen i den familjen är allergisk/känslig mot något så bettet satt väl bara olyckligt till.

• mittenavapril

MIn 2 åring har fått flera myggbett som gjort att kroppdelar svullnar. Hon fick ett myggbett på armbågen och hela armen svullnade upp.Samma sak en vecka senare, ett bett på fotleden gjorde att hela benet svullnade.
    1177 sade att det är vanligt att 2 åringar (små barn) reagerar på det sättet. De är inte vana med giftet och vissa mygg är giftigare än andra. H`Kan ge allergimedicin, typ Clarityn från apoteket. Om barnet inte kliar så är det bara att låta det var. Kan även lägga ett våtförband med alcollösning om det för att dra ut svullnaden.

• Mollyland

min dotter fick ett mitt emellan ögonen och halva ansiktet svullnade upp och hon kunde en av dagarna klappt se pga svullnaden. lade sig efter några dagar

• ango07

Ja vår son fick ett myggbett (eller ngt annat bett) på sidan av ögat och halva huvudet svullnade upp. Det växte flera cm i bredd. Det såg hemskt ut...

Svar på tråden Hela handen svullen av ett par myggbett?