• cocos87

Normalt att skaka vid feber?

Min dotter är 15 mån och har aldrig haft mer feber än 38 grader.
    Nu har hon 40 grader, det hjälper inte ett dugg med alvedon. Det började i morse med 38 grader vid 15.00 hade hon 40 grader och har nu legat där resten av kvällen, hon kokar verkligen Hon skakar jätte mkt och det gör mig lite orolig! Hennes ögon är jätte vattniga, Är det här normalt?
    När ska man bege sig till sjukhuset om det fortsätter?

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Svar på tråden Normalt att skaka vid feber?
  • Sandrisen80

Barn under 3år tror jag det är ska uppsöka sjukhus vid feberfrossa. Behöver inte vara någon fara. Ring annars sjukvårdsupplysningen Tel: 1177.

• fetsnygg

testa barnipren.. bättre mot febern

• lia76

Håller med #3. Ipren är bra.. Kan ju även ta både alvedon och ipren, det fick jag rådet en gång.
    Även när min sambo fick jätte hög feber så skulle han ta både Ipren och Alvedon.

Men tycker du ska ringa 1177 

(=
  • pigglet

Vattniga ögon får man av febern - ingen fara alls med det.
    Febern i sig är inte farligt hög.
    Skakningarna vet jag inte om, håller med övriga - ring och kolla om du känner dig orolig.

• cocos87

Tack för era svar, har nu ringt och dom sa som några av er, att vi ska åka till en mack och köpa ipren.

• lia76

Kan även säga som så att Alvedon sänker temperaturen med ungefär 1 grad bara.
    SÅ har barnet 39 i grader och får Alvedon så sjunker den till ungefär 38 grader, men det brukar i normala fall räcka för att barnet ska må bättre.

Ipren kan ha effekten att sänka temperaturen lite mer...

Men oftast ska man gå efter allmäntillståndet innan man ger febernedsättande medel. Och Alvedon skall inte ges längre än 2 dagar i rad utan läkares ordination (eller vad det nu heter).

Att barn (även vuxna) skakar är rätt så vanligt när man får feber, då man kan känna sej frusen. Sen när febern sjunker så börjar man svettas istället

(=
  • blomhåret

Min sov vaknade med feber förra helgen och skakade ett kort tag. Somnade om och dagen därefter var han febrig men skakade inte längre. Jag tror dte var en blandning mellan förkylning och fyra (!) nya tände rpå gång.

Allt gott!

• Malena C

Jag hade åkt till sjukhuset i din situation om du inte vet säkert vad febern beror på. Feber har alltid en orsak  även på små barn och i visa fall måste man utreda det snabbt för att det ska gå bra. Om tabletter inte hjälper så brukar 37 gradigt bad hjälpa för att få ned febern lite men se till att barnet får träffa läkare.

• emmianttila

När min dotter skakade vid 40 graders feber ringde vi 1177 och dom skickade ambulans för att dom misstänkte feberkramper, vilket det var också! Men det är absolut inget farligt så du behöver inte vara orolig alls! Men det kan se jäkligt otäckt ut! 
    Ambulansen skickade dom bara för vi skulle känna oss mer lugna och inte stressa upp oss vid körningen på E18 i flera dec nysnö om hon skulle krampa igen!

Hoppas hon mår bättre snart :) 

• cocos87

Har vart till vårdcentralen idag eftersom febern inte gick ner, det visade sig vara streptockoker (hur det nu stavas) men nu hoppas vi att hon snart ska må bättre

Svar på tråden Normalt att skaka vid feber?