Wagram skrev 2010-09-27 15:16:35 följande:
Min son är fem och trespråkig. Jag har alltid pratat svenska med honom, hans pappa franska, och så lärde han sig engelska i skolan (vi bodde i USA fram tills för några månader sedan, nu bor vi i Frankrike). Vi har alltid varit helt konsekventa med att tala var sitt språk med våra barn, och sonen blandar inte alls språken nu, annat än medvetet om han inte kommer på ordet på det språk han talar. I ert fall skulle engelskan troligtvis bli ett passivt språk, dvs barnet skulle förstå det men inte kunna tala det, eftersom han inte skulle behöva använda det aktivt. Ändå råder jag er att tala era respektive modersmål med barnet. Barn klarar av att hålla isär tre språk utan problem, och det blir bara konstigt att prata sitt andraspråk med barnet (dessutom är det lättare att lära sig engelska på andra håll, te x i skolan än vad det är att lära sig rumänska, så det skulle jag definitivt satsa på). Den dagen han börjar lära sig engelska i skolan kommer han trots allt att ha ett väldigt försprång eftersom han hört det hela livet.
Tack för ditt svar!
Grejjen är den att jag kan inte mycket rumänska, och killen kan än så länge inte mycket svenska, så när barnet blir äldre och vi ska ha "familjekonversationer" så finns risken att det blir på engelska, om inte jag kan sparka karln i häcken så han börjar lära sig svenska snart :P