• Kassie

    När anser ni att barn kan flyga själva?

    Hej, Jag skulle vilja höra eran syn pà när (vilken àlder) barn kan flyga ensamma. Enligt mànga flygbolag sà kan de flyga ensamma (med s.k. assistans av flygbolagets/flygplatsens personal). När skulle ni làta era barn flyga ensamma (utan syskon)?

    Jag har ensam vàrdnad och mitt barns pappa bor ca 3 timmars flygresa härifràn. Han kräver nu genom advokat att vàrt barn ska flyga ensam fràn det att hon är fem àr. Jag personligen tycker det är för tidigt. Jag har sjàlv jobbat inom flygbranschen och vet att det inte alltid är sà tillförlitligt som man kan tro som förälder. Dessutom tänker jag även pà att hon i den àlder inte kan läsa eller förklara speciellt bra om nàgot händer (om hon kommer bort tex). Och tanken pà hur hon kommer att sitta pà planet sjàlv och ännu värre om hon skulle bli satt bredvid nàgon som kanske inte är sà lämplig att vara nära barn.

    Ni ser jag har mànga funderingar och skulle helst vilja vänta tills hon är nàgra àr äldre dà hon vet mer vad som är rätt och fel, kan läsa och kan sjàlv söka upp hjälp om det skulle behövas.

    Anledning för pappan att han tycker hon ska resa själv är kostnaden, vilket jag kan förstà men den fàr inte styra emot ens tankar om hur man vill ta hand om sitt barn. För er kännedom sà tjànar pappan ca hundratusen mer än jag i mànaden, sà det är inte direkt en fràga om att han inte har ràd...

  • Svar på tråden När anser ni att barn kan flyga själva?
  • delifi2

    jag skulle nog väntat iaf tills hon var 7-8 år och kan läsa, ringa hem från nån automat om det skulle hända något.

    Min son är 5 år och jag skulle aldrig låta honom flyga själv.
    När jag bodde i malmö och mina döttrar i sthlm så skulle de åka tåg 4 1/2 timme själva, de var då 11 &13 år gamla, då höll jag på bli nojjig och rignde dom stup i kvarten för att höra att allt gick bra.

  • Kassie

    vad skönt att höra att jag inte är ensam med mina tankar! :o) Pappan tycker ju rena raka motsatsen och kallar mig för överbeskyddande etc. Det tràkiga är att om det inte skulle handla om pengar sà skulle han aldrig làta henne àka ensam för han är lika beskyddande som mig de flesta gànger.

  • evaoregon

    Jag har en sexåring och en nioåring.  Sexåringen skulle jag inte låta flyga ensam under 3 timmar, men kanske nioåringen.

  • Kassie

    Tack för era tankar!


    Jag har själv jobbat på flygplats och tagit hand om ensamresande barn, och det är som ni säger mer tryggt än att åka tåg. Men av egen jobberfarenhet vet jag att det inte är så säkert som de flesta föräldrar tror. Jag har fortfarande kollegor som jobbar kvar inom flygbranchen och de säger att idag är det svårare med säkerheten på flygplanet då folk checkar in själva. De har order om att sätta barnen långt fram och inte brevid vissa personer men då folk checkar in själva så är det svårare att det blir som det bör. SAS låter barnen flyga själv med assistans från 5 års ålder.


    Det jag är rädd för är då barnet lämnas ensam som det många gånger gör vid gaten innan påstigningen, det är ingen som kollar hela tiden att mitt barn finns där och inte råkar ut för någon otäck person. Likaså på flyget är jag rädd att hon blir satt brevid "fel" person och om något händer under färden så som oväder eller störtning så vill jag inte att mitt barn ska vara med okända personer.


    Varför funderar han ens på att skicka sitt barn ensam när han tjänar så mycket? Kan han inte vänta några år? Undrar vad de anser i rätten...


  • evaoregon
    Kassie skrev 2010-09-26 10:02:36 följande:

    Tack för era tankar!


    Jag har själv jobbat på flygplats och tagit hand om ensamresande barn, och det är som ni säger mer tryggt än att åka tåg. Men av egen jobberfarenhet vet jag att det inte är så säkert som de flesta föräldrar tror. Jag har fortfarande kollegor som jobbar kvar inom flygbranchen och de säger att idag är det svårare med säkerheten på flygplanet då folk checkar in själva. De har order om att sätta barnen långt fram och inte brevid vissa personer men då folk checkar in själva så är det svårare att det blir som det bör. SAS låter barnen flyga själv med assistans från 5 års ålder.


    Det jag är rädd för är då barnet lämnas ensam som det många gånger gör vid gaten innan påstigningen, det är ingen som kollar hela tiden att mitt barn finns där och inte råkar ut för någon otäck person. Likaså på flyget är jag rädd att hon blir satt brevid "fel" person och om något händer under färden så som oväder eller störtning så vill jag inte att mitt barn ska vara med okända personer.


    Varför funderar han ens på att skicka sitt barn ensam när han tjänar så mycket? Kan han inte vänta några år? Undrar vad de anser i rätten...


    Min son (9 år) har en klasskompis som går i skolan i Danmark vartannat år och i USA (där vi bor) vartannat år.  Pappan är dansk och mamman amerikanska och de är skilda.  En av föräldrarna följer alltid med när barnet hämtas och lämnas.  Mamman har t om gått med på att betala en viss del av fd makens biljett för att det ska bli så (då han flyger med barnet).  Jag tror det funkar bäst om man försöker stå på god fot med varandra.  Det här paret har haft en väldigt jobbig skilsmässa, men i alla fall mamman försöker att göra det bästa av situationen. 
  • evaoregon
    Kassie skrev 2010-09-26 10:02:36 följande:

    Tack för era tankar!


    Jag har själv jobbat på flygplats och tagit hand om ensamresande barn, och det är som ni säger mer tryggt än att åka tåg. Men av egen jobberfarenhet vet jag att det inte är så säkert som de flesta föräldrar tror. Jag har fortfarande kollegor som jobbar kvar inom flygbranchen och de säger att idag är det svårare med säkerheten på flygplanet då folk checkar in själva. De har order om att sätta barnen långt fram och inte brevid vissa personer men då folk checkar in själva så är det svårare att det blir som det bör. SAS låter barnen flyga själv med assistans från 5 års ålder.


    Det jag är rädd för är då barnet lämnas ensam som det många gånger gör vid gaten innan påstigningen, det är ingen som kollar hela tiden att mitt barn finns där och inte råkar ut för någon otäck person. Likaså på flyget är jag rädd att hon blir satt brevid "fel" person och om något händer under färden så som oväder eller störtning så vill jag inte att mitt barn ska vara med okända personer.


    Varför funderar han ens på att skicka sitt barn ensam när han tjänar så mycket? Kan han inte vänta några år? Undrar vad de anser i rätten...


    Nyligen var det några ensamrresande barn här i USA som hamnade fel för att flygpersonalen förväxlat deras papper.  Jag har också läst om barn som kommit bort (men hittats igen) för att de själva gick av flyget innan personalen kom för att hjäpa dem.  Så att det skulle vara helt säkert, det tror jag inte heller.  Går det inte att du eller exmaken flyger med barnet?  Är det dyrt att flyga på sträckan?
  • Solregnsnö

    Mina barn älskar att flygga och har gjort så sedan de fyllde fem. Har alltid fungerat kanonbra.

  • evaoregon
    Solregnsnö skrev 2010-09-27 16:57:29 följande:
    Mina barn älskar att flygga och har gjort så sedan de fyllde fem. Har alltid fungerat kanonbra.
    Ensamma med assistans?  Hur långa flygresor?
Svar på tråden När anser ni att barn kan flyga själva?