• Anonym

Hur mycket är rimligt att ett barnkalas kostar egentligen?..

Sitter här nu och har insett att det är jätte dyrt med barnkalas...
    Och tänkte fråga er om det är jag som  "slösar" i väg med kalas tillbehör som muggar/talrikar/servetter, ballonger, m.m...

Och vips...så är jag uppe i  700:-

Kostar det verkligen så mycket?...eller är det jag som ja...slösar iväg och vill ha det finaste till min 4-åring...

Men tallrikar och sånt kostar ju massor... om man inte vill ha enfärgade från dollar...

Vi är 16 personer... 9 barn och resten vuxna

Sen tillkommer tårtor ,fika ,godis m.m...

Hur mycket har erat barnkalas kostat er?... blir jätte tacksam för svar..får lite dåligt samvete för att pengarna försvinner i pappers saker som man bara kastar bort sedan, men får förhoppningsvis glädje av en stund i allafall så min dotter och hennes  småkompisar får en fin och kul dag i allafall.... 

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att ett barnkalas kostar egentligen?..
  • Anonym

Beställer du tårtan?
    Billigare och göra själv, i så fall..
    Tallrikar i massor och i galda färger får du för en billig peng på Ikea..

Om ett dop kan hålla en budget på 700 så borde ett kalas hålla sig på 400 tycker jag :D

• Anonym

Tack för ditt svar...

Jag gör tårorna själv och bakar  bullar med...men köper kakor....

Vi bor 15 mil från Ikea...så jag har beställt saker från nätet...fanns inget bra utbud i affären vi har där jag bor...

• Anonym

Menade du 400: för tallrikar ,fika,godis och allt?...

Vi är 16 personer...så så billigt är det nog svårt att få till det...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-25 01:56:27 följande:
    Menade du 400: för tallrikar ,fika,godis och allt?...

Vi är 16 personer...så så billigt är det nog svårt att få till det...
    Jo 400 för allt =)
    Ah jo 16 personer är ganska många.. men det behöver inte bli dyrt endå. Det är inte priset på varorna, utan hur/vad du väljer att lägga upp allt =)

Alltså, har du inga ansetter hemma? Måste du ha papptallrikar?
    Ica har billiga pappatallrikar i vitt, enkla.. Men gör något extra på tårtan så ser tallriken rolig ut när tårtbiten är på plats. Eller roliga servetter.

Allt går att variera, är rolga och fina tallrikar dyrt, så köp något finare i något som är billigare =) =)
  • minst

Köp några fina papperstallrikar och servetter som du sätter i era vanliga glas. Ha en duk ( en enfärgad som du redan har i skåpet!) och dekorera bordet med saker utifrån, kanske fina röda höst löv. Låt dottern göra egna placeringskort som ni kan sätta fast i/på sugrören så får hon känna sig delaktig. ( så 10 kr för servetter, 10 kr för papperstallrikar och 10 kr för sugrören) Jag själv avskyr att äta på papperstallrik och med plastsked så jag undviker det om jag kan men ibland har man ju inte porslin så det räcker ( eller man saknar diskmaskin!).

Vi brukar dra ett snöre i taket i hallen där vi sätter upp massor av ballonger och serpentiner och jag skulle tror att det kostar totalt 50 kronor och då köper vi "dyra" ballonger för de är mycket bättre kvalitet. Sätt gärna någon ballong på grinden/porten/dörren så att gästerna går rätt!

Fiskdammen! är alltid poppis Jag brukar anstränga mig och köpa gott godis ( vet inte hur många kalas barnen har varit på där godiset har varit av någon konstig sort där nästan inget av barnen på kalaset gillar det). Det behöver inte vara så mycket i påsen bara det är ätbart godis. Jag brukar lägga i en ouppblås ballong, kanske ett russinpaket och något som jag vet är poppis är vanliga godisklubbor ( brukar finnas bland lösviktsgodiset.) Varför inte sy, eller rita, fiskar på ett gammalt lakan som kan komma till användning i många år framöver. Hitta på roliga lekar, det är
    det som är kalas, inte dyra muggar.

Vill inte var elak men din dotter har ingen aning om pengars värde och om du tror att hon blir gladare för presentartiklar för 700 kronor så tror du fel. Lägg hellre de pengarna på en rolig upplevelse tillsammans, tex ett besök på ett äventyrsbad eller liknande för det är det som ditt barn kommer att minnas i framtiden. Lycka till!

• Anonym

Tack för ditt svar och för  lyck önskningen.

Vi ska vara i en lokal...så det är därför det blir mycket till dekoration och så... för att det ska bli trevligt med färger och så... blir ingen kalasstämmning annars tycker jag...

• Anonym

*puffar lite*

Svar på tråden Hur mycket är rimligt att ett barnkalas kostar egentligen?..