• mialotta

Renovera barnvagn! Är det möjligt?

Är det någon som vet om det går att renovera en vagn snyggt?
    Jag gillar att sy och funderar på att byta tyg på vår gamla vagn, dels för att det behövs och dels för att det vore roligt.. Det är en Brio från -97 (eller 98) och nu vill jag fräscha upp den.
    Har någon här gjort det? Är det svårt?

• Svar på tråden Renovera barnvagn! Är det möjligt?
  • LindaoEmil

jag har inte gjort det, men det borde väl gå bra! kanske kan vara svårt att hitta ett bra tyg, men med lite envishet går det nog bra!! lycka till!!

• mialotta

Dagens tyger är väl impregnerade för att motstå regn. Tror ni att man kan ta impregnering som man använder till skor?
    En liten idé bara.

• Trulls

det finns impregnering för tyg på sport affärer

• mialotta

Då får jag kolla upp det. Tack för tipset Trulls.

Jag tänkte ta en liten utflykt till tygriket i västra götaland och se om man kunde hitta något bra tyg. Jag är inne på färgerna vinrött/blått. Tyget måste ju också vara vindtätt. Det blir nog svårt att beräkna åtgång.

Jag är inte ens med barn men jag tycker att detta verkar så skoj. Det kan väl inte vara omöjligt? Dem jag pratat med hemma (mamma och svärmor) tycker att det går nog inte. Där får jag inget stöd.

• Jossan

vi har en begagnat affär här i växjö och hon klär om de begagnade vagnarna så nog går det... skulle kunna tänka mig att markistyg eller nått liknande tjockare tyg borde funka eller så tänkte jag fel

kram J

• MrsToobe

jag vill oxå byta tyg på min har me en brio.. årgång vet jag inte.. men rutig o ful är den fast sambon säger att joppe ska juh BARA ha den i ett år...så då är det ingen mening me o byta får se hur jag gör. Ser ju väldigt knöligt ut...

• mialotta

Det är ju en gammal vagn men jag tänkte att med lite tyg och nya ideer kan man nog få den att likna dagens vagnar. Min sambo kan nog fixa till med nitar och liknande som håller ihop vagnen. Om man syr med en kraftigare tråd så bör ju inte säkerhet på vagnen försämras. Jag vill inte riskera att nästa bebis skadas eller far illa.

• axelsmamma

Ja det går jätte bra,jag har som en hobby att renovera barnvagnar och det är ganska kul.
    Vad är det för vagn du har???

Lycka till.

• mialotta

Visst att barnen bara har den ca ett år men jag vill gå på stan och vara stolt över min vagn. Man bryr ju sig lite om hur den ser ut ändå.

När vi väntade vårt första barn så tog svärmor fram sin gamla vagn som min sambo och hans syster (som är födda -73 och -68) hade haft. Ni må tro att det var svårt att tacka nej till hennes "fina" vagn som hon tyckte att det var. Någon vecka efter att vi berättat att vi köpt en annan vagn (begagnad) så sa hon sorgset till oss att nu hade hon kastat vagnen. Hon är jätteduktig att spela på andras samvete och känslor. Men trots det så gillar jag min svärmor skarpt.

• mialotta

Brio -97(-98). det är en vagn med en hårdlift och tar man ut den kan man antinge låta barnet ligga ner eller sitta upp. Jag kan tyvärr inte namnet på den.
    På sidorna har den såna där pinnar man trycker upp för att sträcka ut suffletten (hoppas att ni fattar min förklaring ).

• Venus

När jag väntade Mira så fanns det en mamma i min grupp som köpte en begagnad vagn och rustade upp den... Den blev jättefin och det fanns ju inte direkt någon likadan ute på marknade att få tag på =))

• Majsan70

Min kompis renoverade sin vagn invändigt och ut. Skitfräck blev den.

Sen var det nån här inne en gång som länkade till en sida med färdigsydda överdrag..
    Nån som vet???

• babyred

Men om man tar loss det gamla tyget lite försiktigt och använder den som mall... om de går vet jag inte men kanske..

• mialotta

Tack för alla tips!
    Jag återkommer någon dag när jag börjat med projektet.
    Ska försöka skriva om det i min dagbok.

Ha det bra!
    Mialotta

Svar på tråden Renovera barnvagn! Är det möjligt?