• pållan

Pergo för att förstärka ägglossningen?

Vi har fått diagnosen "oförklarligt barnlösa". Jag är 36, har bra värden för min ålder och regelbunden ÄL, men vid 36 års ålder är ju inte fertiliteten lika stark, så nu försöker vi med inseminationer i väntan på IVF-remiss. I nästa cykel vill min gyn förstärka min ägglossning med pergotime och göra insemination, för att se om det hjälper. Vill så klart ha all hjälp vi kan få för att bli gravida, men har läst så olika om att ge pero när man redan har ÄL. Nån som har fått pergo trots att ni redan har ÄL? Vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Pergo för att förstärka ägglossningen?
  • Mery 26

Jag fick det med våran dotter.  Så mina erfarenheter är bara positiva så försöker med syskon på samma sätt.
    Lycka till!

• pållan

Tack för ditt svar, Mery 26! Härligt och uppmuntrande att höra, hoppas att det går bra för er att få ett syskon också. Hur stark dos pergotime tog du och vet du hur många äggblåsor du fick av pergo jämfört med naturlig cykel? 

• Mery 26

Jag tog 50 mg så det var en enkel dos. Åt det nu i denna månaden. Jag kommer inte ihåg hur många men de var inte många. Hur länge har du ätit pergo?  Går du privat?
    Ha det!

• pållan

Tack Mery! Jag har inte börjat än, ska få pergo nästa månad (om jag inte plussar). Ja, jag går privat, blev nyligen klar med utredningen. Gör du också det? Hoppas att det kommer funka för oss båda två!

• Mery 26

Ja jag går privat det går mycket fortare. Det hoppas jag med att det blir plus.

• loriana

jag åt pergotime i 5 dagar sedan gjorde vi insemination,,jag hade två äggblosor,,,fick mens igår=) det blev ingen bebis denna gång...första inseminationen gjorde vi utan pergotime den tog sig inte heller,,har vanlig ägglossning annars,,,ska göra ett försök till men pergotime verkar inte finnas på några apotek i stockholm=(

• helena29

Hej!

Jag har Äl, fast bara ibland... Ska börja med provera på onsdag för att få mens, sedan pergo på cd 3-7. Enkeldos. Har aldrig provat pergo innan. När kan man vänta sig Äl om man tar pergo cd 3-7? Någon med erfarenheter? Visserligen kan det vara olika från person till person?
    Hur många kurer brukar man få prova? Och vad blir isf nästa steg?

• Bobo2010

Hej!

Jag är också väldigt nyfiken hur det kommer sig att så många får ägglossning upp till 10 dagar eller mer, efter sista tabletten. Kan det bero på om man har egen ägglossning eller inte utan pergo? Menar att om man har egen ÄL varje månad av sig själv, men äter pergo för att förstärka, så känns det kosntigt att pergo skulle skjuta upp ÄL så pass mycket. Någon som vet mer?

• pållan

Hej alla! Håller på med första försöket med pergo, har tagit sista tabletten i dag och ska på VUL på fredag. Jag har naturlig regelbunden ÄL, men får bara en äggblåsa per månad så efter två misslyckade inseminationsförsök i naturlig cykel provar vi med pergo för att få starkare ägglossning. Hoppas verkligen på två äggblåsor så att det är värt det! Jag mår fruktansvärt illa av tabletterna, det började fyra-fem timmar efter att jag hade tagit den första tabletten. De senaste dagarna har jag mått konstant illa och jag har kräkts några gånger. Känner mig också lite tröttare och savjigare i humöret än vanligt, men det är inte så farligt. Illamåendet däremot är riktigt jobbigt, men jag försöker se det som träning inför att bli gravid

Det verkar som att man får pergo dag 5-9 om man har naturlig ägglossning, men börjar dag 3 om man inte har naturlig ägglossning. Stämmer det? Och enligt min gyn bör inte min ägglossning komma så mycket senare än vanligt pga pergon, eftersom jag har anturlig ägglossning. Men jag ska följa upp med VUL och få en ägglossningsspruta när äggblåsorna är lagom stora, för säkerhets skull.

• helena29
    Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
  • sju27

HUR får man pregotime? får man det på recept av BM/ GYN eller vadå? Verkar som nästan alla på FL äter det, haha, så undrar? hur får man tag på det? kram!

Svar på tråden Pergo för att förstärka ägglossningen?