• Lobu

"svenska grisar har det så bra"

Blir så irriterad på alla som påstår att svenska lantbruksdjur har det bra. Läs denna artikeln nedanför, och Nej detta är inget speciellt fall jag kan lägga till hundra andra länkar.
    Är så trött på att alla blundar för sanningen om hur djuren har det. Allt för att få fortsätta trycka i sig skinka, korv osv.

www.norran.se/sektion_c.php&avdelning_1=102&avdelning_2=0

• Svar på tråden "svenska grisar har det så bra"
  • halstabletten

Jag såg just artikeln- och visst tycker jag att det är hemskt att de vanvårdats så. Samtidigt så visar ju artikeln att det faktiskt genomförs kontroller (om än inte tillräckligt ofta) och att mannen med all sannolikhet kommer att dömas för brott.

Jag tänker inte på djur som plågas varje dag på samma sätt som jag inte tänker på människor som lever i svält och misär jämt och ständigt- man skulle bli olycklig och känna sig otillräcklig om det var det enda man tänkte på hela tiden.

Kött kommer jag att fortsätta att äta, jag är ingen kanin.

• Johanna 87

sååå hur många bonngårdar hade du varit på sa du??

• Poena

Det här är ju EXTREMFALL!! Jag vet att det ej går för större bönder att ha det sådär eftersom du får besök i stallet varje - varannan månad MINST då grisar hämtas och lämnas. grisar i

Sverige har det bra, speciellt jämfört med andra länder. Visst det kan bli bättre. Men som när det gäller allt annat på marknaden så drivs det av behov och efterfrågan!! Folk idag vill ha så billigt kött som möjligt. Rent krasst så tjänar man i stort sätt ingenting på att föda upp grisar idag, min pappa får ca 5000 kr för en omgång då alla kostnader är betalda - Det finns ingen ekonomisk möjlighet att göra större boxar, utomhusboxar osv om folk inte är villiga att betala mer för det!!!

Ekologiskt uppfött säljer inte tillräckligt bra idag för att man ska tjäna på att gå över till det - kostnaderna ökar enormt och får man inte köttet sålt som ekologiskt (dvs om efterfrågan inte finns just då) så måste man sälja det till priset av vanligt kött = stor förlust!

Jag kan själv gå i borgen för att grisar generellt i Sverige har det bra, då jag själv jobbat på pappas grisgård + besökt många andras. Grisar är lyckliga, mår bra. Men självklart kan det bli bättre!! Det kanb det alltid bli. Men då måste vi konsumenter driva det!! Så vill du/ni att grisar ska få det bättre så KÖP EKOLOGISKT!!!

• Kusin Vitamin

Jag var i somras i min släktings pappas grishus, de har ett av Finlands största uppfödningar. Jag antar att Finlands och Sveriges djurhållning är rätt lika. Sammanlagt 5000 grisar har detta koperativ, men alla är inte i samma byggnad. Jag är faktiskt förvånad över hur lugnt och städat det var. Inte alls smutsiga magra grisar i små, små kättar utan rena, välgödda grisar som låg och vilade eller kom fram och var nyfikna. Visst, stordrift innebär ju ett annat förhållningssätt till djuren, men det innebär inte att man tycker om att se djur lida för det! Bonden jag känner var uppenbarligen stolt över sina djur och kliade gärna de diande suggorna bakom öronen osv.

Jag tror att bakom de flesta "djuplågeribönder" döljer sig personliga tragedier. Sen är det väl klart att det finns knäppgökar överallt, men det är ju inte unikt just för djurhållningen.

• Fru Dina

Jag har själv sett ganska många grisstallar - en del mkt värre än andra. Om grisarna har det bra i Sverige är ganska relativt - javisst många gånger har de det bättre än i andra länder men jag tycker fortfarande inte att de har det bra på de flesta ställen - ffa vad gäller slaktsvin. Svansbitning, sysslolöshet, höga bullernivåer från ventilationen, fruktansvärt dammig och ammoniaktät luft är bara några av de problem som finns. Transport och hantering på slakterierna är inte heller optimal tyvärr!
    Jag håller dock med Poena - jag skulle önska att allt fler köpte svenskt kött och helst ekologiskt. Om producenterna ser att det finns ett intresse för etik och kvalitet och inte bara priset så kommer det förhoppningsvis finnas utrymme att förbättra för djuren hela deras liv från födsel till slakt!
    Vi måste ju inte heller äta så mycket kött som vi gör - vi kanske skulle kunna äta dyrare men mindre mängder?!

• Sternentier

Enklast är ju faktiskt att inte äta kött alls. Så slipper man ha dåligt samvete för att man bidrar till djurplågeri och onödigt våld och dödande.

• vadskajaghetadå

jag skulle kunna plåga dom där jävlarna som haft hand om grisarna..låångsamt!!

usch vad arg jag blir

• vadskajaghetadå

poena jag har blivit bättre på att köpa ekologiskt, ska banne mig enbart börja göra det nu!!!!!!!!!

• ReRant

Bonden har ju brutit mot lagen med sin svinskötsel. Det är alltså INTE så det fungerar på bondgårdar. Och jag tänker INTE sluta äta kött för att en bonde är dum i huvudet. Precis som jag inte kommer göra slut med min tjej för att det finns killar som slår sina tjejer.

Bah.

• Våra Liv

nee bara för en bonde är dum i huvudet ska jag inte sluta käka kött.
    hade en bonde som granne o hans grisar var as söta o skötta bra *drömmer tillbaka till barndommen*
    ekologiska bondgårdar kan mycket väl missköta djuren med, allt behöver itne vara synligt för blotta ögat, och det finns idioter överallt.

Svar på tråden "svenska grisar har det så bra"