• Anonym

BostadsSocialt Kontrakt???

Har en liten fundering som har blivit ett stort problem för mig/oss.
    PGA. skulder så har jag bostaden jag hyr genom socialen, de står alltså bakom för att vara säkra på att hyran kommer in, har inga problem att betala hyran utan det är bara det att jag har kronofogden.
    Jag hade en sambo för någon månad sedan som levde sitt liv och jag gillade det inte utan bad honom flytta om han inte ändrade sej och nu har vi planerat att gå i familjeterapi och han har slutat dricka och han vill verkligen ha ett normalt nyktert liv. Jag vill heller inte leva utan honom.
    När jag skrev på kontraktet på min lägenhet så sa de att det nte fick bo någon annan vuxen här, vad menas med det? då tänkte jag ju inte på vad de sa direkt, gäller det min fd. sambo? han är pappa till mitt yngsta barn och har vi bestämt oss för att verkligen ta hand om och vårda vår relation så måste väl det vara det bästa men ska vi inte få bo under samma tak då?
    lite rörigt men jag hoppas ni förstår.

• Svar på tråden BostadsSocialt Kontrakt???
  • Dr Mupp

Det betyder att ingen annan vuxen får bo där. Gäller alla vuxna inkl din fd sambo.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lejån

Ja det stämmer, om det står så på kontraktet så är det ENBART du som får bo där!! Du riskerar att bli av med kontraktet om det bor någon annan där! Bäst om du frågar om det går att göra om på något sätt om det är så att du planerar att vara sambo.

längtar efter sommar & sol
  • Anonym

Hur ska hyresvärden ens få reda på om någon (din sambo) bor där eller inte? Du behöver ju kanske inte direkt springa runt och berätta för folk hur ditt kotrakt ser ut för då finns det kanske alltid en risk att saker och ting kommer till hyresvärdens kännedom. Hyresvärden själva tror jag inte precis har koll eller aktivt försöker kolla om du har någon innebonde hos dig.

• Bedhead

Jag gillar inte folk som luras, men ett hett tips är att han inte är folkbokförd där.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (Soc)
    Anonym skrev 2010-09-25 20:20:18 följande:

Hur ska hyresvärden ens få reda på om någon (din sambo) bor där eller inte? Du behöver ju kanske inte direkt springa runt och berätta för folk hur ditt kotrakt ser ut för då finns det kanske alltid en risk att saker och ting kommer till hyresvärdens kännedom. Hyresvärden själva tror jag inte precis har koll eller aktivt försöker kolla om du har någon innebonde hos dig.

Nej, men det är möjligt att hyresvärden inte har koll men Soc har. Hos oss har vi en del klienter som har lägenhet genom oss och vår bostadsgrupp har tillsyn mer eller mindre ofta. Bara dumt att riskera sitt lägenhetskontrakt genom att inte säga något.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2010-09-25 20:26:32 följande:
    Nej, men det är möjligt att hyresvärden inte har koll men Soc har. Hos oss har vi en del klienter som har lägenhet genom oss och vår bostadsgrupp har tillsyn mer eller mindre ofta. Bara dumt att riskera sitt lägenhetskontrakt genom att inte säga något.

Jag befann mig ungefär i samma situation för typ 20-25 år sen då SOC hjälpte mig med lägenhet då jag hade massa skulder hos KF osv men jag har inget minne av att de stod med nånstans i kontraktet eller att jag hade några liknande krav. Varken från SOC eller från hyresvärdens sida. Senare hade jag inget med Soc att göra och är säker på att det fortfarande är jag som står som kontraktsinehavare. Min sambo bodde där till och från och ingen verkade ha bekymmer med det. Nu vet jag inte om ts haft hyresskulder och/eller blivit vräkt tidigare, pga. stök eller liknande vilket i så fall skiljer sig med mig.

Men det är en märklig krav att man inte får ha en partner (som dessutom som är en pappa till ungen) inte ska få bo under samma tak. Med det man nästan tro att hon inte ens får ha vänner på besök eller åtminstone reglerats antal timmar som de max får vara på besök.  

• Anonym

Ts kanske föresten har en soc-lägenhet, dvs en lägenhet som ägs av soc,  i så fall kanske i vissa fall såna konstiga regler tillämpas av soc.

• Bedhead

Oftast för att soc inte vill att det ska vara en massa inneboende där. Oftast så får man ett soc-kontrakt när de varit lite stökigt i livet och om man har barn. Soc kan göra bedömningen att det blir en lugnare miljö för barnet om det inte bor en massa utomstående i lägenheten.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • sopes alva

om ts har försörjningsstöd så påverkar väl det....

Svar på tråden BostadsSocialt Kontrakt???