• Anonym (Gravid kvinna)

    Föräldraförsäkring -ett försök till

    Hejsan!

    Jag ställde nedanstående frågor till dig för några veckor sedan och tycker att jag tick ett "goddag-yxskaft-svar" dvs inget svar alls på de frågor jag ställde så jag gör ett nytt försök och se hur ni har tänkt egentligen......

    MVH
    Gravid

    Jag och min sambo ska få vårt första barn i mars 2011. Vi har planerat att vara hemma fram till januari 2013. Jag kommer börja vara hemma sedan kommer min sambo vara hemma sen kanske vi delar på veckorna de sista månaderna och jobbar halvtid båda två.

    Vi har alltså tänkt dela tiden hemma lika MEN vi kommer inte kunna dela föräldradagarna lika. När barnet har fyllt ett år måste den som är hemma ta ut föräldrapenning på heltid för att behålla sin SGI och den har vi inte råd att mista. Med ert förslag så kommer vi inte att kunna göra som vi har tänkt då vårt förslag innebär att min sambo behöver ta ut fler föräldradagar än mig.  Vi kommer alltså inte att kunna vara hemma lika mycket i tid med ert förslag.  Är det jämlikt?
    Tycker ni att ert förslag är genomtänkt utifrån såna aspekter?

    Jag såg ett svar från dig att kvinnor har lagstadgad rätt att amma på arbetstid, tror du att det kommer att göra kvinnor mer attraktiva på arbetsmarknaden då era förslag om föräldraförsäkring gör att kvinnornas arbetstid går åt till amning??

    Nedanstående var ditt svar.....

    Hej!


    Sverige har en av de mest generösa föräldraförsäkringarna i världen. Föräldrarna har tillsammans rätt till 480 dagars betald ledighet från arbetet för att ta hand om sitt barn. Av dessa dagar är 60 i dagsläget reserverade för varje förälder. Under 390 av dessa dagar utgår ersättning på sjukpenningnivå. Dessutom har föräldrarna stor frihet att pussla med dagarna och kan på så sätt dela upp ledigheten mellan sig på det sätt som passar familjen bäst.    En delning av dagarna ger både kvinnor och män lika möjligheter att vara föräldrar och delta i arbetslivet. Vi tror inte att förälderns kön har någon betydelse för förmågan att ta hand om barn och hem. Tvärtom anser vi att det är en viktig jämställdhetsfråga att män och kvinnor delar mer lika på det obetalda hemarbetet.

Svar på tråden Föräldraförsäkring -ett försök till