Innehav av Körkort
Kan jag som privat person få reda på om en person innehar körkort? Misstänker att en person kör utan nämligen.
Kan jag som privat person få reda på om en person innehar körkort? Misstänker att en person kör utan nämligen.
Har du personnummer på personen kan du vilket fall som helst ringa och tipsa polisen om dina misstankar. Dom kanske t o m svarar på om vederbörande har giltigt körkort!
Man borde väl kunna ringa Transportstyrelsen och kolla om vederbörande har körkort. Det är väl offentliga handlingar.
inga problem att få veta, det är inte sekretessbelagda uppgifter. Har du inte hela personnumret får du det av skattemyndigheten och mejla det och namn till transportstyrelsen. Det har jag gjort, inga som helst problem. Här i stan vet polisen att den här personen har kört utan körkort, men man måste ta personen på bar gärning då körning pågår.
Vägverkets register är som sagt offentligt och uppgifter där ifrån ska lämnas av t.ex länsstyrelsen, transportstyrelsen eller polisen.
Som ovan också skrivit kan det vara bra med personnummer. Namn, adress etc som kan hjälpa till att söka rätt på personumret går också bra. Det är där emot bäst att ringa då man vet att personen är ute och kör, annars kan polisen inte göra något.