• Anonym

Sälja skuldebrev, var??

Har skrivit ett skuldebrev med en vän på ett lån och har nu hört att man kan sälja skuldebrev och att ett företag tar över det och kräver in pengarna från henne istället och jag får mina pengar av företaget när de köper upp skuldebrevet, visst kan det kosta en extra summa men man slipper det långdragna processen med kronofogden.

Min fråga är om någon här känner till något företag som köper upp skuldebrev från privatpersoner, har försökt googlat på det men det är svårt att hitta information och då det cirkulerar så mkt människor här varje dag så kanske någon av en slump sitter på information om detta och kan hjälpa mig med information!!! 

Vore oerhört tacksam isf det handlar om en rätt stor skuld på 18 000kr som jag känner att jag helst inte vill låta bli utdragen för nu kan hon tydligen inte betala mig som planerat. 

• Svar på tråden Sälja skuldebrev, var??
  • Anonym

Puff.. Ingen som vet nåt??

• Anonym (MH)

Tror detta kallas för factoring, googlade lite och hittade bara info för företag som skulle sälja sina fakturor.

Men detta kanske är något som kan hjälpa dig;

www.indrivningsjuristerna.se/

• Anonym (MH)

Bara för att förtydliga, jag menade endast deras gratis rådgivning som första steg - tror inte att det är lönt att du anlitar dem för att driva in skulden. Då är det inte många kronor kvar när de tagit sitt arvode...

• Anonym (MH)

Sorry, börjar visst bli lite trögtänkt så här på kvällskvisten...

När det gäller factoring etc så betalar företagen beroende på kreditvärdighet. Så om den som du lånat ut pengar till har betalningasanmärkningar och saknar tillgångar så får du nog inte särskilt mycket betalt för att sälja skulden.

• Waldo

Ett privat skuldebrev skulle jag rekommendera att dra via KFM

• Anonym
    Waldo skrev 2010-09-25 20:56:50 följande:
    Ett privat skuldebrev skulle jag rekommendera att dra via KFM
    Är det bästa alternativet?? Personen jag lånat ut pengar till har ju inte direkt stor betalningsförmåga och har redan betalninganmärkningar och skulder hos kronofogden, kommer inte de gå före mitt skuldebrev då?? hon lär ju inte bry sig heller om hon får ännu en betalningsanmärkning i mängden...
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-09-25 21:22:25 följande:
    Är det bästa alternativet?? Personen jag lånat ut pengar till har ju inte direkt stor betalningsförmåga och har redan betalninganmärkningar och skulder hos kronofogden, kommer inte de gå före mitt skuldebrev då?? hon lär ju inte bry sig heller om hon får ännu en betalningsanmärkning i mängden...
    Personligen tror jag inte att du kommer att lyckas sälja in detta skuldebrev till någon, därav svaret.

Om hon inte bry sig om betalningsanmärkningar är ju ointressant, det blir ju utmätning iallafall.
    Nu vet jag inte vad hon har för sorts skulder hos KFM om det är Amål eller Emål, hur stora skulderna är osv.
    Amålen går före, sedan kommer Emålen, dvs alla konsumtionsskulder och där fördelas pengarna på de olika borgenärerna.

Hade jag varit som dig hade jag ringt upp KFM och pratat med en handläggare. Om du ger dom hennes personnummer kan dom gå in och se precis hur hennes skulder ligger fördelade och vad ett nytt mål från din sida skulle få för konsekvenser
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-09-25 22:05:01 följande:
    Personligen tror jag inte att du kommer att lyckas sälja in detta skuldebrev till någon, därav svaret.

Om hon inte bry sig om betalningsanmärkningar är ju ointressant, det blir ju utmätning iallafall.
    Nu vet jag inte vad hon har för sorts skulder hos KFM om det är Amål eller Emål, hur stora skulderna är osv.
    Amålen går före, sedan kommer Emålen, dvs alla konsumtionsskulder och där fördelas pengarna på de olika borgenärerna.

Hade jag varit som dig hade jag ringt upp KFM och pratat med en handläggare. Om du ger dom hennes personnummer kan dom gå in och se precis hur hennes skulder ligger fördelade och vad ett nytt mål från din sida skulle få för konsekvenser
    Hmm... har de rätt att lämna ut sådana uppgifter om henne till mig då?? Isf ska jag absolut ringa upp någon där på KFM och höra mig för som du säger..
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-09-25 23:08:53 följande:
    Hmm... har de rätt att lämna ut sådana uppgifter om henne till mig då?? Isf ska jag absolut ringa upp någon där på KFM och höra mig för som du säger..
    Allt hos KFM är offentliga uppgifter, det är bara att ringa
Svar på tråden Sälja skuldebrev, var??