• Björkpollen

Lära tonåringarna att tvätta. Så...hur tvättar man?

Jag är så himla si o så, gör lite olika med vissa saker och noga med annat. Men vill inte fladdra omkring med olika bud hit och dit när tanken är att de ska lära sig hur man faktiskt gör.

Så...vad tycker du är viktigast. Vad tvättar du på vilka grader och varför? Hur tänker du när du sorterar osv. Har du nåt fint tips och vad sjutton betyder de olika knapparna på tvättmaskinen i tvättstugan. Jag använder alltid samma knappar, men där finns ju några osm är understrukna också. Hmm...måste nog googla på det medan jag inväntar nåt svar här. Gokväll.  

• Svar på tråden Lära tonåringarna att tvätta. Så...hur tvättar man?
  • Majsan70

Bra fråga som är svår att svara på för vi gör väl alla olika. Mina barn har fått vara med från de var små o lära sig sortera tvätt o tvätta, hänga o vika tvätt. Så har inte behövt berätta så mycket utan vi bara gör helt enkelt. 

• AaronElina

understrukna är väl fintvätt.   sen ska man väl ha mörka färger,  ljusa färger o vittvätt försig.  handukar o sängkläder tvättas på hög värme.   förr tvättade jag alltid de mesta på 60C men min väninna slog bakut att jag inte va miljömedveten så jag har gått ner till 40C och tväätten blir ren,  jag föredrar dock att tvätta underkläder o strumpor på 60 ¨C   det känns fräschare

• Jiinii

men har du ingen bruksanvisning till din tvättmaskin?? där står väl vad knapparna betyder....

fintvätt sorteras med fintvätt..

ljusa och mörka kläder för sig om jag har något nytt brukar jag tvätta separat första gången..
    lakan och handdukar alltid minst 60 grader... öv

• Superbia

Handdukar och lakan i 60 grader.
    Kläder sorteras i ljust eller mörkt och körs oftast i 40 grader - ibland 30 om det är något som kräver det. Egentligen "ska" man väl köra underkläder och sånt i 60 grader, men så gör inte vi.

Vill man vara sådär pedagogisk köper man tvättkorgar som man sorterar tvätten i direkt. Mörk tvättkorg för mörka kläder och ljus för ljusa, inte så svårt. Sen kan man ju dela upp i olika grader också om man har plats till det Glad

Morten & Vidar 091029
  • Kimona

På vår tvättmaskin står det t, ex babykläder, sängkläder, syntet, bomull. Super enkelt :)

Vanliga kläder, typ jeans och t-shirts, underkläder tvättar jag på syntettvätt 40 grader, medans stickat tvättas på bomull och sängkläder på sängkläder

• Kazeer

Jag sorterar såhär:

Mörk 60-graders
    Ljus/Vit 60-graders
    Blandade ljusa färger 40/60-mix (det finns ett sådant program på maskinen)
    Röd 40-graders
    Mörk 40-graders
    Ljus/Vit 40-graders

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mymlan80

Jag tvättar som regel 4 olika maskiner:

60c ljus

60c mörk (jag blandar sängkläder, handdukar, strumpor, trosor/kalsonger i dessa 2)

Eftersom det oftast ska torktumlas så kör jag på bomullsprogrammet, då centrifugeras tvätten mer och torktiden i tumlaren blir kortare.

40c ljus

40c mörk (vanliga kläder, BHar, dukar etc)

Brukar köra syntetprogrammet eftersom det är kortare och inte centrifugerar lika mycket= tvätten blir inte lika skrynklig, bra när det ska hängtorkas.

Sen brukar det vara nån enstaka 30c tvätt om det är något plagg som är känsligt, men det är ytterst sällan.

Min son har eksem så vi använder bara flytande oparfymerat tvättmedel, aldrig något sköljmedel.
    "ofräscha" svettiga kläder tvättas tillsammans med en tvättboll full med ättika så blir de fräscha.

Välkommen Liten 091203
  • vivianne

Vi har sex olika backar att sortera tvätten i:

Svart 40 grader
    Svart 60 grader¨
    Vitt 40 grader¨
    Vitt 60 grader
    Kulört 40 grader
    Kulört 60 grader.

Handtvätt lägger vi åt sidan och kör separat.

Jag kör allt i den temperaturen det tål enligt tvättrådet. Särskilt underkläder och lakan vill jag köra i 60 så att bakterier dör. Kör faktiskt deyt mesta i kulörtvättprogrammet. Känsliga plagg i tvättpåse.

Vet inte hur man "ska" göra, men ovanstående funkar för oss i alla fall.

• JeanneDArc

Jag brukar köra ljust 40grader/ mörkt 40 grader/ rött och liknande 40grader
    sängkläder och handdukar 60 grader

• Bevabus

Jag blandar allt och sätter på 40 grader i en timme funkar alltid!

Men jag blandar absolut inte nya kläder, för sånt mixar färgerna....Så nya kläder tvättar jag separat ett par gånger innan.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Lära tonåringarna att tvätta. Så...hur tvättar man?