• Jenny1985

Är billiga vinterkläder av bra kvalité??

Håller på att leta skor och overall till min 2,5 åring. Jag tror att dyrare vinterskor (600-700) är av bättre kvalité och håller värmen bättre. Sambon tycker det är onödigt mkt pengar och att skopunktens kängor för 300 säkert duger bra. Samma med overall..Inte kan väl en overall för 500 vara lika bra som en för 800??

Vad tycker ni? Har ni bra erfarenhet av billiga vintekläder, typ skopunkten och hm???

Hur många barn jag än får fattas alltid en.....
  • Svar på tråden Är billiga vinterkläder av bra kvalité??
  • kakmamman

skopunkten brukar ha sisådära på vissa skor (kvalitén) men kängor därifrån skulle jag nog köpa, är dom billiga och går sönder, kan man ju köpa ett par nya..fötterna växer ju också en hel del så nästa vinter kanske man får köpa nya iaf .

Jag tänker mycket att man får vad man betalar för, det beror nog också på vart du handlar.. Man kan ju hitta billigt på reor, och då behöver det ju inte betyda att kvalitén e kass..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Busbellan

Jag vill absolut ha vattentäta både skor och overaller till mina barn så då får man räkna med lite högre priser.
    Vill inte att de ska behöva gå med galonisar utanpå i vinter så fort det är slaskigt = knappt kunna röra sig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jenny1985
    Busbellan skrev 2010-09-25 21:24:39 följande:
    Jag vill absolut ha vattentäta både skor och overaller till mina barn så då får man räkna med lite högre priser.
    Vill inte att de ska behöva gå med galonisar utanpå i vinter så fort det är slaskigt = knappt kunna röra sig
    Vad ska du köpa för skor/overall?
  • Linda1976

Skopunkten är ren skit, däremot COOPs eget märke Friends brukar få väldigt bra betyg och är inte så dyra. PAX är också bra, och rätt ok i pris.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Busbellan
    Jenny1985 skrev 2010-09-25 21:36:22 följande:
    Vad ska du köpa för skor/overall?
    Har redan allt ordnat
    11-åringen har jacka och byxor från Hummel och eccostövlar
    7-åringen har Miniature overall samt fix jacka och miniature byxor och hans skor köper vi från ortopedtekniska pga hans fötter
    3-åringen har Molo overall samt Molo jacka + byxor samt eccoskor

Egentligen gillar jag superfit bättre än ecco, men vi kom över ecco billigt så det fick bli dem i år
    Mamma till Nora, August och Ella
  • April Mamma

Billiga skor, tex från skopunkten skulle jag aldrig köpa till mina barn. Jo,kanske några gympaskor eller dyl men INTE vinterskor.

Har testat många olika skor men har fastnat för VIKING skorna, en toppen sko som håller foten varm och torr.
    Man behöver bara ett par vinterskor....
    Kommer att köpa dem till 1 åringen samt 5 åringen....dyra ja, men helt klart värt pengarn =)

Jag skulle inte köpa en vinteroverall på Hm. Jag tycker att POP eller FIX har bra overaller....

• Linda1976

I år (liksom alla andra år) har dottern overall från Reima, 2 vinterjackor från Pop /FIX samt skor från ECCO och Adidas.

Har inte testat Adidas goretexkängor innan, ska bli intressant. ECCO däremot brukar vara bra. När hon var mindre hade vi alltid Kavat och PAX som extrakängor. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Neta

Erfarenhet: Skor av billigare märke är oftast skit. 
    Overall/ytterkläder: Har skickat efter från Ellos flera vintrar-nöjd ! Även handlar i Ullared och de overallerna har tre killar använt- slitstarka och har suttit bra. Overallerna har kostat runt 400 kr  

• Dr Mupp

Skopunkten är skit. Everest har en sko som kostar 399 och som är bra, vi hade dem förra året till ett barn och var så pass nöjda att vi köpt dem till alla barnen i år. Är ju lite bättre pris än 699 för viking vilket vi annars brukar köpa.

Här är everstskorna www.stadium.se/mode/juniorskor/kangor-stovlar/108536/everest-k-valdes-iii-f10

När det kommer till overaller så beror det på vad man ät ute efter. En bävernylon kostar ju från ca 2-300 kr och uppåt. Håller dock inte för vatten så galonisar behövs om det slaskar, men bor man i norrland så fungerar de utmärkt. Vattentäta overaller kostar från ca 800 kr och uppåt. Overaller kan man ju dock köpa begagnat och får då en fin märkeroverall för samma pris eller lägre än en ny bävernylon.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • zika

tänk på att barnen är ute och ligger i snö/ vatten jämt

som vuxen leker man ju inte på det sättet och kan klara sig med billiga kängor och kläder som inte står emot så mycket vatten men barnen ska ju vara ute hela dagarna ibland på dagis och hemma

Jag tänker som så att jag hellre lägger pengar på barnens ytterkläder och köper billigt när det gäller innekläder och sånt. Därmed inte sagt att jag köper det allra dyraste
    vi har köpt Gneisoveraller iår. Kängor är det Mormor som köper och det blev Ecco som vanligt

• sarsparis

Just vinter kläder köper jag bara av bra kvalitet, de ska tåla både väta och kyla bra. Ofta krävs något slags goretex material i skor för att de ska vara vattentäta och andas.

Jag tycker att det absolut är värt att lägga 800:- på ett par skor, det är faktiskt det enda par skorna sonen har på vintern, så jag tycker inte det är dyrt. Om jag plussar ihop alla vår och sommar skor han har har de kostat oss över 1000:-.

• Snäckan6

Jag tycket det är beroende på hur mycket ens barn är ute vad gäller kläder. Mina barn är 3 resp. 4.5 år gamla och eftersom dem är ute mycket är det viktigt med bra kvalité på utekläder. Har införskaffat thermobyxor och vinterjackor från Didriksons, ett par Reima tec stövlar till sonen och ett par stövlar från Everest till dottern som de ska ha till vintern.

Sommar/vår/höstkläder och skor kan jag köpa av billiga märken eftersom de inte behöver tåla väta och kyla på samma sätt.

• Kimona

Såg att Maxi hade barnoveraller för 199 kronor, sen vet jag inte om de är bra, men man kan ju kika på dom iaf :)

• Matillin

Det är nog väldigt olika.
    Tex så har kappahl haft bäst i test på sina gallonkläder och dom är ju bra mycket billigare än POP.
    Jag köpte förra året Coops overol som då var bäst i test, den var superbra och kostade hälften av vad tex en POP overol kostar.
    Men det är nog lite så att man köper grisen i säcken med billigare märken om man som jag inte vet att dom är testade redan.
    Skor vet jag inte då jag köpte dyra skor förra året till båda 799:- tror jag dom kostade styck?
    Märket Superfit.
    Dom hade skorna från sen höst till tidig vår så dom funkar att ha i många temperaturer.

• Matillin

På testfakta hittade jag en länk om overoler.
    Googla bäst i test overall så ska länken komma fram.
    Kan tyvärr inte länka hit ?

Tror att dyrare overoler oftast är ett säkrare köp men kan vara onödigt också.
    Men som sagt man köper nog lite grisen i säcken när man köper billigare märken.
    Fördelen med tex pop är ju att du sen kan sälja den på tradera för halva priset typ,
    Om du behåller den så håller den ju också för ett barn till som kan använda den.

• Matillin

Annars om du gillar att spara (eller din man) så kan du ju inhandla en begagnad overol direkt från pop eller annat märke på tradera

Jag hade tur och hittade en begagnad röd POP overol för 150:- på en klädbytardag som jag var på igår
    Tänkte ha den som extraoverol.

• Jenny1985

Tack för alla era svar! Idag har skor inhandlats. Finns så otroligt mycket att välja mellan så man måste ju bestämma sig bara. Efter ha klämt å känt lite så har jag kommit fram till att har man tur kan man hitta ett par billigare runt 500 ist för 700-800 som verkar motsvara, för det känns ibland som man får betala lite extra för märket. MEn i många fall känner man att skon är billigare. Blev ifl ett par kängor från din sko (inget speciellt märke tror jag) Rejält fodrade, stabila och vattentäta för 550 (el.590). Köpte ett par rejält fodrade allvädersstövlar som oxå kändes bra för 250 kr. Så jag är faktiskt nöjd! Hoppas dem håller måttet. Får besöka skopunkten i vår igen för jag tycker dem har helt ok vår/sommar skor och superbra pris.

Overall blev det en didirkson för 799. Sonen hade kapphal förra året för 699. Var nöjd med den men kan vara kul med lite förnyelse!

Hoppas alla barn håller sig varma och torra i vinter!

• milla89

Förra årt hade vi lite panik med att köpa vinterskor och hade inte varit ute i tid. Vi köpte ett par på skopunkten för 199kr och de var jätte bra faktiskt. Vi köpte lite stora då så kan kommer kunna ha de denna vinter med, så där får jag säga att billigt var bra. Lika så hade hans mormor köpt en overall på ullared för 199 tror jag det var och den höll hela vintern med. Det viktigaste är att du känner på overallerna och skorna när du köper och känner kvalitén. Prislappen behöver inte betyda allt.

• Wilmis07

Nu har inte jag själv provat skor från skopunkten till min dotter,men har känt på ett par som en kompis hade till sin dotter och dom höll inte tätt så lång stund och var inte så stabila som jag vill att en barnsko ska vara. Men det finns kanske fler modeller som är bättre vad vet jag?

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • karmasus

jag vet att du redan fixat allt du behöver men måste ändå tipsa dig att handla bra skor fast till lågt pris =)

Tex så har Ellos Kavat vinterskor och de har ofta erbjudande som funkar på dessa. Tex 50% på valfri vara osv. Då får du en dyr sko till priset av en "billig" sko.

Svar på tråden Är billiga vinterkläder av bra kvalité??