• Anonym (Mother)

Blodsocker ?

Citerar: Blodsockret mäts antingen genom ett stick i fingret (kapillärt) eller från en ven i armvecket eller handryggen (venöst). Ett normalt blodsockervärde ligger på mellan 4,2-ca 6,0 mmol/l (den övre normalgränsen ska eventuellt sänkas till ca 5,7). Det finns olika sätt att mäta blodsockervärdet i blodet för att ställa diagnosen diabetes.

Jag mätte idag , hade 7.0

Ska mäta imorron igen då jag vaknar direkt skulle man göra de.

Är inte diabetiker men ska kolla mitt blodsocker nu några dagar .

va

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-25 23:52
    vad ska man ha på morron som icke diabetiker på fastande mage ??
  • Svar på tråden Blodsocker ?
  • högbergarna

Ok var va denna information tagen ifrån? Den i TS alltså!
    Jag arbetar på en medicinmottagning och tar massa massa prover hela dagarna. Ett normalt blodsocker ligger mellan 3.6-6-3 och det avser fastevärde. När man nyligen ätit blir blodsockret högre på alla. 7.0 är då inte högt. 12 är högt!
    Prova att ta ett prov 1.30-2 timmar efter måltid annars.. Efter lång fasta som under natten så kan det hända att blodsockret blir högre ifall kroppen börjat producera glucogen. Alltså att kroppen är i förbränning. Då höjd blodsockret.
    För att ha diabetes skall man efter en glucosbelastning ha 12. Har man 10.0 så räknas man som "sockerkänslig". Prediabetes kan man oxå säga. Dvs att man kan utveckla diabetes senare om man inte ändrar sitt leverne tex.

Stress kan även öka blodsockret.

• Anonym (Mother)
    högbergarna skrev 2010-09-25 23:56:33 följande:
    Ok var va denna information tagen ifrån? Den i TS alltså!
    Jag arbetar på en medicinmottagning och tar massa massa prover hela dagarna. Ett normalt blodsocker ligger mellan 3.6-6-3 och det avser fastevärde. När man nyligen ätit blir blodsockret högre på alla. 7.0 är då inte högt. 12 är högt!
    Prova att ta ett prov 1.30-2 timmar efter måltid annars.. Efter lång fasta som under natten så kan det hända att blodsockret blir högre ifall kroppen börjat producera glucogen. Alltså att kroppen är i förbränning. Då höjd blodsockret.
    För att ha diabetes skall man efter en glucosbelastning ha 12. Har man 10.0 så räknas man som "sockerkänslig". Prediabetes kan man oxå säga. Dvs att man kan utveckla diabetes senare om man inte ändrar sitt leverne tex.

Stress kan även öka blodsockret.
    www.insulin.se
  • Anonym (Mother)

jag tog ett nyss , ska ta ett imorron när jag vaknar sen ta några dagar under 3 dagar .

ska ta ett 2-3 timmar efter jag ätit

• Anonym (Mother)

Fastande (efter minst 8 timmars fasta)
    Om blodsockervärdet är mer än 7 mmol/l och man samtidigt har kraftiga diabetessymtom betyder det diabetes. Om man inte har några diabetessymtom behövs två fasteglukosvärden över eller lika med 7 mmol/l tagna två olika dagar för diagnosen diabetes.

• högbergarna
    Anonym (Mother) skrev 2010-09-25 23:57:16 följande:
    www.insulin.se
    Ok.
    Jag vet att det står olika information överallt. Jag har letat själv eftersom jag har en risk att få graviditetsdiabetes.
    Men de referensvärden jag skrivit här är de som läkarna har. Dvs syns det på LAB-listan om det är avvikande över eller under dessa siffror. Allt inom den ramen räknas som normalt.
    Infektion är även något som kan påverka blodsockret. Eller motion.
  • Anonym (Mother)

kissar ofta men dricker mycket
    känner mig full fast jag inte är det , snurrar framför ögonen
    huvudvärk OFTA och mycket
    slö, seg , tröttare än vanligt
    Vissa dagar äter mycket andra dager känner inte för att äta
    plus ja ofta illemående & magvärk

• Freijah

senast jag var hos bm hade jag käkat en massa godis precis innan och hade ett blodsocker på 8.8.
    Gångerna innan låg på 4.4 och 4.6.

• Anonym (Mother)
    högbergarna skrev 2010-09-26 00:01:23 följande:
    Ok.
    Jag vet att det står olika information överallt. Jag har letat själv eftersom jag har en risk att få graviditetsdiabetes.
    Men de referensvärden jag skrivit här är de som läkarna har. Dvs syns det på LAB-listan om det är avvikande över eller under dessa siffror. Allt inom den ramen räknas som normalt.
    Infektion är även något som kan påverka blodsockret. Eller motion.
    ok!

jag är 100% frisk annars utöver de symptomer jag skrev ovan .
  • högbergarna
    Anonym (Mother) skrev 2010-09-26 00:02:53 följande:
    ok!

jag är 100% frisk annars utöver de symptomer jag skrev ovan .
    Hmm.. De symptomen låter ju som de man kan ha vid diabetes. Men det kan ju vara annat oxå. Plus att det kan vara.. ingenting..
    Har du fått göra en glukosbelastning på vårdcentralen?? Eller har de tagit ett HbA1c? Ett såkallat långtidsblodsocker.. Det screenar ca 2 månader bakåt och skall om normalt ligga på 3.6-5.0 om man är under 50 år.
    Dessa två tester kan enkelt visa om det är diabetes du har eller är nära på att utveckla.
Svar på tråden Blodsocker ?