• VillBliFyra2011

Fler som försöker bli gravida med lång menscykel?!

Vi har försökt i 6 månader nu med att bli gravida med ett syskon till vår som som är född maj -08. Slutade med p-piller i december förra året för att kroppen skulle hinna stabilisera sig innan vi började försöka i april. Sonen blev till på första riktiga försökett efter p-piller stopp förra gången. Mensen var som en klocka i jan-april och på drygt 28 dagar. Men sen hände nåt och nu plötsligt har jag en cykel på drygt 40 dagar...! Rynkar på näsan Nån mer i samma sits?? usch va jobbigt det är att månaderna bara går och inget händer... trodde nog jag skulle vara gravid för längesen..  kan det vara så att man lättare blir gravid när man precis slutat med p-piller?? många av mina vänner har blivit gravida när dom precis har slutat med sina piller och så även jag förra gången.. kanske gjorde jag fel att sluta i så god tid?

• Svar på tråden Fler som försöker bli gravida med lång menscykel?!
  • emmisss

Hej! Jag kunde ha helt olika cykler allt mellan 24 dagar och 35 dagar! Körde med ägglossningstest när vi försökte...

Om man har 40 dagar mellan cyklerna så aka man nog kolla upp det... Jag kom inte ihåg vad som var normal gräns 35 eller 38 men jag kommer ihåg att om man har över dessa dagar så ska man kolla upp varför man har så långa cykler!

• VillBliFyra2011
    emmisss skrev 2010-09-26 11:33:37 följande:
    Hej! Jag kunde ha helt olika cykler allt mellan 24 dagar och 35 dagar! Körde med ägglossningstest när vi försökte...

Om man har 40 dagar mellan cyklerna så aka man nog kolla upp det... Jag kom inte ihåg vad som var normal gräns 35 eller 38 men jag kommer ihåg att om man har över dessa dagar så ska man kolla upp varför man har så långa cykler!

ja man kanske borde kolla upp det... hur lång tid tog det innan du blev gravid föresten?

• Vronki

Hej!
    Jag slutade med p-piller i jan o sen dess har jag haft oregelbunden cykel, 48-55 dagar o just idag är jag på dag 60...så ska nog ringa BM och kolla vad jag ska göra åt det...iof har vi inte planerat att försöka förräns denna månad men ändå. Kan kanske hjälpa med nå tabletter el så kanske..iaf för o få starkare känningar när man har ÄL.
    Men jag tror ändå att man ska sluta i god tid...dock så blev jag gravid efter 3 mån med 1a barnet...men ändå så kan kroppen reagera olika varje ggn.. hoppas du får iggn din regelbundet snart!

• wannabemom
    emmisss skrev 2010-09-26 11:33:37 följande:

Tror det är över 45 dagar som man ska kolla upp det. Jag har jätteoregelbunden mens så den kan komma från allt mellan 28-47 dagar men oftast runt 32-36. Vi har precis börjat försöka oss på att bli gravida igen och jag kommer använda mig av äl-stickor plus ha en massa sex, typ varannan dag hela månaden så man miximerar sina chanser. 
  • emmisss

Jag har vestibulit så kan inte ha samlag på vanligt sätt, vi får hemmainseminera med medicinsprutor på 1 ml här hemma!

Vi lyckades på första försöket utan ägglossning, men fick missfalli vecka 8.... vi körde på med ägglossning eftersom det inte var så romantiskt att spruta upp sperma i tid och otid när man inte ens visste att man hade ägglossning!

Så efter att ha haft en mens (för att kroppen skulle få vila) efter missfallet så körde vi med ägglossningstester från testlagret, och inseminerade enbart under tiden jag visste att jag hade ägglossning... blev gravid på 4 försöket, med hjälp av 1 ml medicinsprutor och sperma såklart! ;)

• LinaLi

Hej!

Jag hänger på här... Det verkar som om flera har svårare att få till tvåan. Förra gången kände jag min ägglossning väldigt tydligt och hade typiska flytningar kring ägglossning. Men nu när jag varit utan piller sedan juni märker jag ingenting utav kroppens signaler för ägglossning. Tar det tid för kroppen att komma igång?

Förra gången gick det på tredje försöket. Nu är min cykel rätt lång (32-34 dagar) och det är trixit att beräkna ägglossningen.
    Fungerar ÄL test bra? Har hört att den registrerar hormonstegringen men att en hormonstegring ej behöver betyda ägglossning.

• Vronki

Jag kände oxå min ägglossning väldigt tydligt förut, både med p-piller och utan, men nu vet jag ju inte...det kan ju va när som känns det som...förutom precis dagarna efter mens. Men oavsett hur man haft det med sina tidigare grav så kan nästa va helt annorlunda...och att man kan va gravid trots neg tester, men det känns ju inte så när man inte har några direkta symptom heller.
    Jag har varit och är fortf väldigt känslig mot olika lukter...har vart d sen nån v tbx..o d brukar jag inte va normalt, men undrar varför jag e d nu helt plötsligt om jag inte är grav.. kanske man kan va skengrav...vad vet jag..hehe
    Får helt enkelt vänta 1 v till o testa sen igen...annars ringer jag BM för en tid där.

• VillBliFyra2011

Kul att så många hänger på här... och att det finns fler i samma sits! Jag ringde min gyn och kollade ang. mina långa cykler. Hon sa att det är ju inte onormalt att ha så långa mens cykler och att det är ganska vanligt och att det inte är något farligt men de bästa är att testa med ÄL tester för att inte "missa" sin ÄL. Sen är ju de cykler man får av P-piller tex "framställda" eftersom det är hormoner och därför blir de ju regelbundna osv. Jag har tex aldrig varit utan p-piller än längre tid förräns nu. Så kanske har man eg. så här långa menscykler.

LinaLi skrev 2010-09-29 14:42:43 följande:
    Hej!

Jag hänger på här... Det verkar som om flera har svårare att få till tvåan. Förra gången kände jag min ägglossning väldigt tydligt och hade typiska flytningar kring ägglossning. Men nu när jag varit utan piller sedan juni märker jag ingenting utav kroppens signaler för ägglossning. Tar det tid för kroppen att komma igång?

Förra gången gick det på tredje försöket. Nu är min cykel rätt lång (32-34 dagar) och det är trixit att beräkna ägglossningen.
    Fungerar ÄL test bra? Har hört att den registrerar hormonstegringen men att en hormonstegring ej behöver betyda ägglossning.
    Jag har prova ÄL tester innan men inte hela cykeln, men då har jag vid de tillfällen när jag trott att jag har ÄL och även  fått positivt på ÄL testet..  Man vet väl aldrig om man har ägglossning men som du säger registrerar testen stegringen och då kommer ju vanligtvis ägglossningen inom 24-48 tim. 

Men de ändå rätta är väl att sexa på typ varannan dag och hoppas på det bästa! Glad ibland kan de dock vara svårt att få till varannan dag med både jobb och ork Flört
  • LinaLi

Du Vronki! Min barnmorska sa att en del upplever att de känner lukter extra starkt runt ägglossning. Hon sa att jag kunde hålla utkik efter det. Hur f-n jag nu ska hinna känna efter om jag känner dofter starkare med heltidsstudier, hemmarenovering och en tvååring Glad Men en hel vecka låter länge. Kanske får du positiv överraskning...

VillBliFyra2011, jag gör lite som du. Mycket sex och ofta. Samtidigt är vi båda överens att om vi inte har lust behöver vi inte. Det tar sig när det tar sig. Men viss hoppas vi alla på plus snarast...

Allmän fråga: Har fler än jag fattat att man vanligtvis har ägglossning 14 dagar före beräknad mens. Jag har hört så mycket olika...

• Vronki

LinaLi.. Ok, då vet jag att det mkt väl kan ha varit då jag hade ÄL i förra v även fast BIm borde varit den 24/9, men jag tänkte på det för att jag höll på o kräkas bara av olika lukter som jag annars inte tycker luktar illa, annars så tänker man väl inte på om man känner lukterna starkare så  
    o mkt av tröttheten som man kan ha, beror nog mkt på heltidsjobb, 4-åring hemma, träning o renovering hemma...d tar energi, så trötthet ser jag som nåt naturligt, sen så kommer även hösten nu, trötthetens period..

Men som sagt 1 v e lång tid o tiden mellan ÄL o BIM borde man väl inte va så känslig tycker jag...jaja, tiden får utvisa helt enkelt...kroppen kan mkt väl spöka med en själv..

lutealfasen = dagarna mellan ÄL och mens kan va mellan 11-16 dgr enl FLs ÄL-kalender men vanligtvis runt 14dgr ja..

Svar på tråden Fler som försöker bli gravida med lång menscykel?!