• bebben Elias mamma

Vilka blommor till anhörig till avliden???

Jag ska hälsa på en som precis förlorat sin man, ska köpa med blommor. Vilka blommor köper man och vad skriver man på kortet???

• Svar på tråden Vilka blommor till anhörig till avliden???
  • Trollie

Min första tanke är att det inte spelar någon roll vad det är för blommor, utan det viktiga är att du häsar på och visar att du finns där!

• IdaVasterflo

Vita, gula, eller ljust gröna färger. Gärna vita rosor eller en vit lilja. Det behöver inte vara "mycket" blommor. Det är vackrast med en bukett med kanske 3 vita rosor med lite stjärngräs, eller bara ett par gula eller vita liljor. 

Skriv hellre "tänker på dig (i din stora sorg)"  eller liknande istället för "beklagar sorgen" Det låter så "beklagligt"..

Annars behöver du inte skriva något alls, utan bara skriv namn för avsändare på ett vackert kort. Det är den vackra tanken och inte orden som gör det. Ord finns sällan att beskriva den djupa sorgen.  

• Gulletuss

Det vanligaste är nog att man har en bukett med blommor i ljusa/vita färger. Det behöver inte vara något stort och vräkigt. Och det är faktiskt inte nödvändigt med ljusa blommor heller.
    Det är tanken som räknas!
    Standardtexter på kondoleanskort är typ "Med varmt deltagande". Men om du överlämnar blommorna själv behöver du kanske inget kort? Eller så kan man skriva något i stil med Jag/vi tänker på dej/er.
    Om det är en nära väninna så kan du skriva "Kram från xxx".

• Bedan

Köp vad som helst du tycker är vackert eller du vet hon tycker är vackert. Om du är osäker kan ju du fråga floristen. Vad man skriver på kortet beror ju lite på hur väl man känner den anhöriga. Bra att veta är att man inte säger att man "beklagar sorgen" eftersom sorgen inte ska beklagas då den finns ändå, istället säger man att man "deltager i sorgen". Jag hade nog tittat upp en bra dikt eller sång om sorg och skrivit ett par rader ur den och lagt till "du finns i mina tankar".

• Nyfiken gul

fråga floristen , hon vet exakt vad som lämpar sig för ett sådant besök. Säg till henne vad besöket gäller så plockar hon ihop något passande. 

jag själv hade blivit glad för en bukett med blommor som inger lite hopp och skänker tröst. Jag hade blivit glad av kanske en bukett höstaster eller några gula rosor. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • IdaVasterflo
    Nyfiken gul skrev 2010-09-26 11:59:37 följande:
    fråga floristen , hon vet exakt vad som lämpar sig för ett sådant besök. Säg till henne vad besöket gäller så plockar hon ihop något passande. 

jag själv hade blivit glad för en bukett med blommor som inger lite hopp och skänker tröst. Jag hade blivit glad av kanske en bukett höstaster eller några gula rosor. 
    Det beror ju helt på hur väl man känner människan i sorg. Som florist så rekommenderar man som oftast antingen blommor som kunden vet att h*n gillar, eller ljusa, lätta färger (vitt, gult, ljust rosa/champange, svagt lime osv) i en kondoleansbukett. Men vet man om att hon gillar rosa rosor eller röda gerbera så är det ju bättre att välja de blommorna, eftersom det blir mer personligt då. 
Svar på tråden Vilka blommor till anhörig till avliden???