• Nyfiken gul

Varför får inte era barn säga mamma och pappa?

Är det inte fler än jag som reagerar över vissas påhitt om att barnen inte får säga mamma och pappa utan envisas med att "nej vi heter Bosse och Lena".?

Varför ska ens barn ropa "Lena" för när det är mamma ?

det känns fel hos mig,,, fetfel.... och mina varningsklockor ringer skyhögt när jag hör barn ropa förnamnen till sina föräldrar. Handlar det om respekt och uppfostran så kräks jag verkligen..

Vill man verkligen inte vara mamma och pappa till sina älskade barn? Först ammas dom och sen ska det skapas distans med att säga förnamnen. Reagerar inte barnen själva på detta också när kompisen ropar mamma och inte ett förnamn?

Förklara det här för mig för jag förstår inte detta fenomen... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Varför får inte era barn säga mamma och pappa?
  • Mälaröbo

Har aldrig varit med om att föräldrar rättat sina barn när de säger mamma och pappa. Däremot har jag märkt att de barn jag känner som använder föräldrarnas namn gör det för att föräldrarna tilltalar varandra vid namn och inte mamma eller pappa.

• MaaliiinS

Jag har bara hört talas om motsatsen, dvs föräldrar som vill bli kallade för mamma/pappa och INTE för sina namn.

Själv bryr jag mig inte. Mina barn får välja.

• lillamye

min sambo säger aldrig mamma o pappa utan alltid deras namn.

varför vet jag inte men det har han gjort hela sitt liv men hans syskon säger mamma o pappa

• MammaT

då ska du träffa min svärmor hon envisas med att lära min 18 månaders att kalla oss med våra förnamn jag har sagt till henne tusen gånger men är mycket trög

• minya

det var nytt för mig och folk säger så till sina.  
    Vår tilltalar oss rätt ofta vid namn, men det för att hon hör andra säga det till oss och inget vi lärt henne att säga. 

• Empiiis

Tror jag kallade mamma och pappa för Ullis och Roffie ibland. Men det var nog för att jag hörde att någon annan sa det. Var nog i den åldern då jag inser att alla har ett eget namn så det var ju kul.

Däremot får jag inte säga mor och far. Mamma pappa morsan och farsan går bra.

• Kinne79
    Mälaröbo skrev 2010-09-26 12:38:33 följande:
    Har aldrig varit med om att föräldrar rättat sina barn när de säger mamma och pappa. Däremot har jag märkt att de barn jag känner som använder föräldrarnas namn gör det för att föräldrarna tilltalar varandra vid namn och inte mamma eller pappa.
    Menar du att mamman säger, gå till Pelle istället för gå till pappa?

Jag har aldrig hört någon förälder som nekat sitt barn säga mamma eller pappa. Har faktiskt bara träffat 1 barn i hela mitt liv som sagt föräldrarnas namn, och det var när jag själv gick i lågstadiet för ca 20 år sedan.
Svar på tråden Varför får inte era barn säga mamma och pappa?