• SandvikenMamma

Kristna: Abort - för eller mot?

Ska skriva en insändare på svenskan, och då undrar jag bara; vart står troende kristna i frågan om abort?
    Och varför tänker man så, står det nåt om det i bibeln eller så?

• Svar på tråden Kristna: Abort - för eller mot?
  • en morsa

Jag hoppas verkligen att vi vanliga kristna medlemmar av Svenska kyrkan anser att abort i tidigt skede är kvinnana val! Är man katolik tänker man väl annorlunda.

• SandvikenMamma

Någon som har nåt annat..? :)

• Suzanna

Jag anser att det helt klart är kvinnans val.

• Blåklocka

Som troende anser jag att fostret är ett liv. Jag är för abort om kvinnans hälsa står på spel, vid våldtäkt, om fostret inte kommer att kunna överleva när det föds. Jag tycker att det är otroligt sorgligt att abortsiffrorna är så höga som dom är. Men vad andra gör får stå för dem. Jag är inte emot abortlagstiftnngen då jag anser att det skulle få förödande konsekvenser med illegal abort osv om den inte fanns. Däremot tycker jag att man får göra abort väldigt sent i graviditeten och där tycker jag att man kunde skärpa kraven. Men min personliga åsikt är alltså att även ett foster är ett liv och därför skulle jag inte göra en abort.

• annakarin81

abort är aldrig ett "svart-vitt" beslut, men personligen, som troende kristen, skulle jag inte göra abort. Vill inte förbjuda abort, men tycker att lagen kunde skärpas en aning, och att åtgärder kunde göras för att underlätta för blivande mammor så att man har en faktisk möjlighet att välja (eftersom många anser sig inte ha möjlighet att behålla barnet) Dvs. jag vill definitivt sänka antalet aborter!!

• annakarin81

Och jag vill sänka antalet aborter för kvinnornas skull, eftersom många faktist mår väldigt dåligt efteråt.

• Danbala

Hm... Uttryck det inte bara som "för abort", i alla fall - det tror jag det är få som är. "För möjligheten till abort", eller "för kvinnans val", eller så...

(Själva frågan kan jag förstås inte svara på, hejdlöst okristen som jag är... Ville bara komma med en kommentar för att jag är så dryyyyyg! )

• SandvikenMamma

Tack för era svar.
    Personligen tycker jag att det är en svår fråga, men jag är å andra sidan inte så troende, så jag har ingen kunskap i vad som "sägs" i tron....

• Fru Höstlöv

"Om man är kristen är det naturligt att i livet se Jesus som en förebild. Jesus var inte så intresserad av att dela upp världen eller våra handlingar i rätt eller fel, så som vi ofta vill göra. Snarare tvärtom. "
    "Jag tror att en kvinna som står inför att göra abort eller inte, mest behöver stöd och inga pekpinnar för att kunna fatta ett beslut. Ibland kanske det bästa för henne och vad hon tror också för barnet, är att göra abort. Ibland kan det vara att föda barnet. Det kan vara svårt att stå ut med att det inte finns generella svar på svåra frågor, men jag tror att vi förlorar vår medkänsla om vi tror att alla situationer ska lösas på samma sätt."

Taget från bibelfrågan:
    Vilken är Bibelns syn på abort och preventivmedel?
    www.bibelsajten.nu/visaFraga.asp

Andra bra frågeställningar från samma sajt:
    Vad står det i Bibeln om aborter?
    Vad är värst? Att döda en brottsling eller göra abort?
    Ska jag göra abort?
    Finns mitt ofödda barn i himlen?
    Har den fulla flickan rätt att göra abort?

• MallaMojs

Vilken intressant sida, Höstlövet!!!

• Fru Höstlöv

Google är bra till det mesta.

Mkt bra skrivet på frågorna iaf tyckte jag.

• skvattram

Jag tror ingen, kristen eller inte tycker att abort är ett lätt val. Jag hoppas iaf att det är ett svårt val, för hur det än är så berövar man en annan människa ett liv den skulle ha haft. Men som de flesta andra tycker jag att kvinnan måste få bestämma själv. Att föda ett barn till världen som sen inte får den omsorg det behöver bara för att mamman inte vill, klarar av att vara mamma är ju inte önskvärt. (Jag tänker på det man läser i tidningen nu o då om mammor som dödat sina spädbarn o dumpat dem... och liknande saker....)

Själv är jag troende och skulle ha ofantligt svårt för att göra abort. Speciellt nu sedan jag fått barn o sett barnet på ultraljud i v.13. (man får ju göra abort upp till v. 18 om jag minns rätt...)

• silhuett

Håller med om Danbalas kommentar "Uttryck det inte bara som "för abort", i alla fall - det tror jag det är få som är. "För möjligheten till abort", eller "för kvinnans val", eller så... ".

Det stämmer in på mig.
    Jag är inte emot lagen om fri abort, däremot är jag rent etiskt och moraliskt sett emot abort. Tycker dock att gränsen för fri abort borde sänkas, och att det borde vara mer forskning och "reklam" för adoption som alternativ.
    Men att avsluta ett påbörjat människoliv (även om det fortfarande är i ett väldigt tidigt skede) går emot min livsåskådning...

• penapöna

Jag är kristen men jag tror inte att det är min tro som påverkar vad jag tycker. Jag tycker att abort är fel och jag tycker att vi i samhället ger de kvinnor som står inför detta svåra beslut alldeles för lite hjälp, dels i samtal och praktiskt. Ensamstående mammor borde erbjudas mycket mer hjälp. Man ska inte behöva känna att abort är enda alternativet för att man kanske är arbetslös och kommer att vara ensamstående, eller för att man är ung och outbildad.

Jag hyser inget agg mot de som gör abort, jag har flera vänner som har gjort det men i mitt hjärta gör det mycket ont, mest p g a att jag inte kan bli gravid utan hjälp och att när jag väl blev gravid (efter 2 år av hormonbehandlingar) så förlorade vi vårt barn i v 20+1.

Det är fel att ta bort möjligheten till abort helt, men jag tycker att gränsen borde sänkas rejält och att samhället skulle försöka påverka ungdomar att inte ha sex hej vilt istället och att kondom är viktigt. Könssjukdomar har ju ökat så mycket liksom de oönskade graviditeterna.

Tror det är viktigare att ta hand om våra ungdomar och barn än att ta bort möjligheten till abort. Det ska inte vara så att små tjejer vill ha barn för att få någon att vara viktig för, att ha någon att älska. Då är det bättre att skaffa ett husdjur än ett barn.

Adoption är ett alternativ som borde komma i ljuset mer.

• bbpop

Personligen skulle jag inte förespråka en abort, vilket är lätt för mig att säga eftersom jag aldrig har befunnit mig i en sådan situation då jag har behövt ta ställning på det personliga planet! Men, så länge illegala aborter fortsätter att vara den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor i fertil ålder kommer jag att fortsätta vara för en lagstiftning som garanterar kvinnor rätten till säkra aborter på säkra kliniker!

Svar på tråden Kristna: Abort - för eller mot?