• Anonym (Fundersam)

Är det här normalt (matfixering 12åring)

Vill ventilera lite, jag börjar tycka det går till överdrift här hemma.. Min 12-årige bonusson kommer hem till oss klockan ett på lördagen, det första han frågar är vad vi ska äta (till lunch). Sen fortsätter det hela tiden. Jag fixar pasta till lunch, bakar bröd på eftermiddagen som vi äter till mellanmål och på kvällen lagar min man lammkotletter och ris. Så det är inte som att vi inte äter hemma. Men han håller på hela tiden; vad ska vi äta, vad blir det till efterrätt, finns det chips osv osv. Och idag ska han på fotbollsmatch klockan 14.00. Sedan igår har han frågat ungefär sex gånger vad han skulle få till lunch innan matchen, och påpekat att han måste få lunch innan matchen. Självklart ska du få lunch innan matchen, liksom. Vi satt och åt sen frukost klockan tio idag, yoghurt, ägg och mackor. Då säger han igen; vad får jag för lunch? Jag blir helt matt, jag fattar inte varför han är så extremt fixerad vid maten. Blir misstänksam att han inte får ordentligt att äta hemma hos sin mamma, men min man tycker inte vi ska bry oss så mycket utan att det löser sig. Är det kanske såhär det är att ha 12-åriga killar? Ni med erfarenhet kanske kan lugna mig?

• Svar på tråden Är det här normalt (matfixering 12åring)
  • Anonym

Pubertetskillar kan äta extremt mycket. Han kanske får vad han behöver hemma hos sin mamma men inte hos er och det är därför han måste fråga hela tiden, inte tänkt på det?

• Anonym (Fundersam)

Det kanske kan vara så. Men vi har alltid fullt kylskåp och vi äter ju ordentlig frukost, lunch, mellis, kvällsmat. Vi gör alltid ordentlig mat. Får han välja själv och ta frukost tar han ett glas juice, ett par kakor och kanske lite yoghurt. Så det finns en vana och vilja att äta mycket sött som han antagligen fått hemifrån. Jag skulle aldrig ätit kakor till frukost ens om jag fick..?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2010-09-26 13:09:59 följande:
    Pubertetskillar kan äta extremt mycket. Han kanske får vad han behöver hemma hos sin mamma men inte hos er och det är därför han måste fråga hela tiden, inte tänkt på det?
    Men hur gör jag bäst då för att göra livet lättare för honom så han slipper tänka på mat hela tiden?
  • Anonym
    Erbjud alternativ till kakorna. Fråga honom om det är något särskilt han vill ha och prata med honom.

"yoghurt, ägg och mackor" låter ganska lite för en idrottande, växande pubertetskille. "Yoghurt, flingor, ägg, bacon och smörgåsar med flera olika pålägg" ligger nog närmare vad han behöver.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2010-09-26 13:28:53 följande:
    Erbjud alternativ till kakorna. Fråga honom om det är något särskilt han vill ha och prata med honom.

"yoghurt, ägg och mackor" låter ganska lite för en idrottande, växande pubertetskille. "Yoghurt, flingor, ägg, bacon och smörgåsar med flera olika pålägg" ligger nog närmare vad han behöver.
    Självklart pratar vi med honom, försök att inte nedvärdera mina försök så är du snäll.
    Tack för tips om frukost. Står du och lagar bacon och ägg till frukost på allvar? Det låter lite extremt. Men det kanske folk gör.
  • Anonym (Fundersam)

Och kakor får han ju inte äta. Det är om han går upp själv och fixar frukost, då tar han kakor. I kylen och skafferiet finns ägg, yoghurt, flingor, mjölk, juice, bröd, smör, pålägg osv osv..

• Suri

Tycker det låter om en rastlös, uttråkad kille. Ta INTE detta på fel sätt, för jag gissar vilt nu. Jag känner inte er. Men det låter lite knäppt att han är så fokuserad på mat, han borde vara fokuserad på andra saker. Intressen, idrottande, kompisar, lek osv... Försök tona ner det lite och först av allt: prata med honom och fråga på ett intresserat sätt (inte anklagande) om varför han hela tiden frågar om vad ni ska äta. Sedan gör ni en deal som känns bra för er båda. Tex du berättar på morgonen hur "dagens meny" ser ut och sedan behöver ni inte prata om det mer. Han kan ha ett växande kontrollbehov, han kan vara orolig över något. Det kanske inte alls handlar om mat egentligen, men har fått det uttrycket. Han har fått en fix ide, det kan vara någon som sagt något till honom (kanske en lärare eller tränare) om hur viktgit det är med rätt kost och regelbundna mattider. Han kan ha låst sig på det och tror att hela hans idrottskarriär hänger på att han äter en viss tid... Barn kan göra så. Det går förmodligen över om ni inte gör för stor grej av det, eller skuldbelägger/blir sura på honom. Svara bara.

• lillekatt

Ni kan ju lägga fram lite frukt som han kan gå och plocka när han blir sugen. Han kan ju småäta lite nötter, frukt och liknande mellan måltiderna.

• Anonym (...)

Han låter som mig, jag har varit likadan sedan jag var liten. Jag har matmissbruk och tänker jämt på mat/godis.  Var inte överviktig men allt cirkulerade, och gör fortfarande runt mat.

• lillekatt
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-09-26 13:44:06 följande:
    Självklart pratar vi med honom, försök att inte nedvärdera mina försök så är du snäll.
    Tack för tips om frukost. Står du och lagar bacon och ägg till frukost på allvar? Det låter lite extremt. Men det kanske folk gör.
    Jag gör alltid bacon och ägg till frukost, det är för övrigt ganska vanligt att göra. Om du inte orkar det, kan du ju be honom att göra det själv, kanske?
  • Anonym (Fundersam)

Tack alla för era svar, ni har gett oss en del att fundera på samt stöd och tips! Tack! Kylen är full och veckans meny planerad. Kanske hjälper det.

• Waldo

Kan lugna dig med att tonårspojkar äter som en flock utsvultna vargar för att en halvtimma senare agera som om dom inte fått mat på en månad.
    Dom har en ämnesomsättning som jag hade kunnat offra min egen mor för..

Suris ide om en matlista är något som är jättebra.
    Vi har det själv här hemma och det finns aldrig några frågetecken kring vad som ska ätas och när.
    Nu har jag en tonåring hemma och vi har alltid haft samma regler under hela uppväxten så det finns inga frågor att ställa

Matlista finns att läsa
    Middag ätes vid samma tid
    Godis och läsk är till för helgen, trots att man är tonåring
    Efterrätt serveras på söndagen
    Osv.

Detta har gjort livet mycket enkelt för oss

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-09-26 13:44:06 följande:
    Jag lagar inte ägg och bacon eftersom jag inte gillar något av det, men min sambo gör ganska ofta. Ägg, bacon och korv. Det står han sig på i flera timmar.
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-09-26 13:45:20 följande:
    Och kakor får han ju inte äta. Det är om han går upp själv och fixar frukost, då tar han kakor. I kylen och skafferiet finns ägg, yoghurt, flingor, mjölk, juice, bröd, smör, pålägg osv osv..
    De är lätt tillgängliga. Bort med kakorna. Och hjälp honom med mackorna - hjälps åt kvällen innan, sätt plast över och ställ i kylen så är det bara för honom att ta sedan. Ägg går ju också att tillaga i förväg.
  • Birgitta2

Min grabb kunde stoppa i i sig 4 mackor, en tallrik gröt och flera glas mjölk på morgonen. Sen blev det skollunch, och direkt han kom hem blev det ett helt gäng mackor igen. Sen middag och sen kanske en eller två varma mackor till kvällen. Och han var smal som en sticka

• Bedan

Ja det är normalt, mina biologiska halvbröder på min mammas sida och min adopterade lillebror samt min biologiska halvsysters på min mammas sida tonårssöner och min biologiska halvbrors på min mammas sida tonårsson har alla varit besatta av mat. Inte konstigt alls när de är typ hungriga hela tiden. Det kan vara svårt för en kvinna att förstå, men så är det! Mina bröder har käkat en limpa bröd varje dag under tonåren och ändå varit smala som snören. Min lillebror kan missa roliga saker vi ska göra för han "måste äta!!!", men ändocks smal som ett sträck.

Svar på tråden Är det här normalt (matfixering 12åring)