• Amis

Är i akut behov av era tips och råd.

Hej!

Jag har en son som är 4,5 månader gammal. Sedan 3-4 veckor tillbaka har han börjat krångla med maten. Det är omöjligt att få honom att ta flaskan i vaket tillstånd!! Han äter bara när han precis somnat eller håller precis på att vakna. Vi har testat att vänta in hans signaler på hunger men då gick han i 7 timmar utan mat och t.o.m. då fick vi tvinga i honom det. I natt exempelvis drack han 70 ml klockan 2.30 och nästa gång han åt var klockan 11.00 och då fick vi tvinga i honom 40 ml.
    Vi har testat olika ersättning Nan 2, babysemp 2 och även gått tillbaka till nan1. Vi har bytt nappen på flaskan till nr 3 så det rinner till ordentligt för honom. Vi har testat att mata honnom i lugnt och mörkt rum, lekt med honom .... ja vi har testat det mesta.
    Det har blivit så jobbigt att jag inte längre kan sova på natten eftersom jag väntar på att han ska börja vakna så jag kan ge honom flaskan för om han hinner vakna vägrar han äta.
    Jag har frågat på bvc men hon hade inga råd att ge utan sa bara att barn i den här åldern lätt distraheras av saker runt omkring men att gå 7-8 timmar utan mat är väldigt länge för en 4 månaders.
    Tar tacksamt emot era tips och råd på vad vi kan testa. Skulle vara intressant att höra om andra som upplevt samma sak med sina små.

• Svar på tråden Är i akut behov av era tips och råd.
  • sanna11111

vi hade det precis likadant när sonen va 4 månader! Tillslut började jag skedmata honom. slabbigt som sjutton men han fick ju i sig lite iaf! Annars så mata ja honom i sömnen, Bytte ut nappen mot flaskan på nätterna så han fick i sig lite...

Nu är han snart 6 månader å vill bara äta gröt å mat. Jag blandar i ersättning i maten å har på gröten...

Det är knäckande när de inte äter, vi testa åxå varenda flaska å mata i alla ställningar. Hoppas verkligen att det släpper för er snart!

• pluvdo

Som sanna säger så kan ni ju testa att skedmata honom. Ge honom gröt och sådana saker så han får i sig något åtminstone. Ni kan ju börja ge potatismos och sånt också? Om ni inte gjort det redan. Han kanske är redo för sådant.

Sedan, dum fråga, men kollar ni temperaturen bra innan ni ger honom flaskan? Min son vill inte ha om inte maten i flaskan är ganska varm. Den får inte vara fesljummen, då vill han inte ha, utan den skall vara varm. Inte så den bränner på tungan då, förstås, men ja... Som sagt. Varm. :)

Ni kan ju testa ge honom typ välling också. Vet ju inte om det skulle göra någon skillnad, men man kan väl alltid prova. Jag vet att det är sexmånadersgräns på välling, men jag har hört att det bara är för det finns risk för att folk börjar ge det istället för ersättning eller amning annars, vilket inte är bra eftersom man bara skall ge välling/gröt max tre gånger per dag.

Om det var min son hade jag nog börjat oroa mig för att något var ivägen eller så som gjorde att han inte ville äta eller något som gjorde att han inte kände hunger. Om det inte fungerar att ge honom något annat att äta tycker jag ni skall kräva av BVC att en läkare kollar er sons strupe och magsäck och så...

• sanna11111

Kan tillägga att han vill ha ersättningen väldigt varm som plvudo skrev!

Vi har varit på öron,näsa, hals å kollat i halsen ifall det kan vara något sår eller födelsemärke som sitter ivägen, det kanske kan vara något sånt som ställer till det för er?

Eller så är det som vår son, fullt frisk men med stor vilja!

• Amis

Tack för era svar.

Idag har det varit som värst hittills med bara 250 ml sedan klockan 2 inatt varav 150 var tvångsmatning. Han hade inte kissat på nästan 7 timmar så vi åkte in till barnakuten för att utesluta uttorkning. De kollade halsen och öronen och allt såg bra ut och ingen infektion hade han. Skönt! Väl där kissade han lite.

Vi har börjat med gröt och grönsakspuréer och det äter han med ganska god aptit. Än äter han inga mängder så han kan bli mätt på enbart det. Har testat ge kall flaska, varm flaska, mata gående runt hemma, sittande, liggande ...ja you name it. Ska testa igen med lite varmare flaska för nu får han ljummen-varm.

Jag ska prata med bvc och be dem kolla hans hals och magsäck mer noggrant.

Sanna: Så det var ingen fas som blev bättre utan han vägrar fortfarande flaskan?

• Trulis78

Amis: Min första strulade också jätte mycket med ätandet. Även för oss fungerade ordentligt varm ersättning bättre än fisljummen. I vårt fall visade det sig dock långt senare att dottern hade gastroesofagal reflux och alltså fick ont av att äta. Jag tycker att det är bra att ni får en medicinsk koll av sonen bara för säkerhets skull.

Svar på tråden Är i akut behov av era tips och råd.