• lurksmulan

Hur sätter man upp hissgardiner från Jotex?

Jag har köpt hissgardiner (Ambrosia tror jag de heter) från Jotex men fattar inte hur man får upp de! Bruksanvisningen är verkligen inte bra heller, måste man ta hål i tyget eller hur gör man?!

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Hur sätter man upp hissgardiner från Jotex?
  • WTF

Är det inte en sydd kanal för en gardinstång?

• Elnasmamma

Jag har också köpt dom. Det måste ha varit en idiot som konstruerat dom! Min sambo blev galen när han skulle hänga upp dom och gav upp. Ja det är nog meningen att man ska göra hål i tyget för att få upp dom. Våra gardiner är fortfarnade inte uppe....:) Glad

• lurksmulan
    WTF: Jodå, det är en kanal. Och sen finns det krokar och skruvar som man ska sätta precis exakt var?!

Elnasmamma: Åh vad skönt att det inte bara är jag! Jag tänker ju inte göra hål i tyget det är en sak som är säker.
  • kixan

Är de likadana som de från ellor så måste du göra hål i tyget. Skruvarna med öglor på skruvar du fast genom tyget in i "träpinnen" som är innanför, och skruvarna med krokar skruvar du fast i väggen (förborra). Öglorna ska sitta 20 cm från kanterna har jag för mig. Det gör väl inget att göra hål i tyget?

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • lurksmulan
    kixan skrev 2010-09-27 08:06:48 följande:
    Är de likadana som de från ellor så måste du göra hål i tyget. Skruvarna med öglor på skruvar du fast genom tyget in i "träpinnen" som är innanför, och skruvarna med krokar skruvar du fast i väggen (förborra). Öglorna ska sitta 20 cm från kanterna har jag för mig. Det gör väl inget att göra hål i tyget?
    Ja det låter samma. Men hur gör man när man ska tvätta gardinerna?
  • La Lola
    lurksmulan skrev 2010-09-27 08:09:59 följande:
    Ja det låter samma. Men hur gör man när man ska tvätta gardinerna?
    Går de att tvätta då (förutom för hand) om det är en träpinne i de?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lurksmulan
    La Lola skrev 2010-09-27 08:11:32 följande:
    Går de att tvätta då (förutom för hand) om det är en träpinne i de?
    Men den ligger bara i kanal så jag tänkte att man helt enkelt plockar ur träpinnen när det är dags. Inte för att gardiner brukar bli så fasansfullt smutsiga men ibland behöver man ju tvätta.
  • La Lola
    lurksmulan skrev 2010-09-27 08:21:38 följande:
    Men den ligger bara i kanal så jag tänkte att man helt enkelt plockar ur träpinnen när det är dags. Inte för att gardiner brukar bli så fasansfullt smutsiga men ibland behöver man ju tvätta.
    Aha!
    Jag trodde den satt fast.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • kiwii87

då har jag en fråga till angående jotex  hissgardiner som jag, syrran o min mamma försökte få ihop igår.

Var ska den där metallpinnen sitta?

• lurksmulan
    kiwii87 skrev 2010-09-27 08:25:27 följande:
    då har jag en fråga till angående jotex  hissgardiner som jag, syrran o min mamma försökte få ihop igår.

Jag fick inte med någon metallpinne! Det kanske är en annan modell?

Helt klart måste jag maila Jotex, det blir mer och mer uppenbart.
  • kixan
    kiwii87 skrev 2010-09-27 08:25:27 följande:

Längst ner, så det blir lite tyngd. Plastpinnarna ska sitta i resten av kanalerna.
    A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • lurksmulan

Jag hade bara träpinnar med mina gardiner.

Jag har mailat Jotex så vi får väl se om de själva kan förklara hur man gör....

• kiwii87

Men längst ner på dom hissgardinerna vi har så finns det ingen kanal att trä in metallpinnen i :O Den är igensydd...skumt!...

• lurksmulan

Jag kan meddela att man enligt Jotex ska ta hål i gardinen! Jag blev uppringd av någon därifrån idag och frågade då hur man ska göra när man tvättar gardinerna, men enligt henne var det bara att skruva loss öglorna och ta bort tyget och sätta dit det igen. Då undrar jag stillsamt hur många gånger det funkar innan pinnen är helt förstörd?! Jaja, jag får väl låta bli att tvätta gardinerna helt enkelt!

Svar på tråden Hur sätter man upp hissgardiner från Jotex?