• Nella

Skillnaden på pms & graviditet?

Vad e skillnaden? hur märker man det?

• Svar på tråden Skillnaden på pms & graviditet?
  • lokisse

förstar inte riktigt fragan.

pre menstruella störningar.. altsa störningar som tex illamaende eller smärtor innan mens och graviditet har inte särskilt mycke med varandra att göra.

innan din mens har du sällan särskilt mycke graviditets symptom utan du far vänta tills beräknad mens och testa för att fa veta hur det star till

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Nella

vad e skillnaden på symtomerna eller e dom lika?

e 4+0 idag.. och det känns hela tiden som mensen kommer..
    ömma bröst, illamående.. kissar en del..

men min mens har lurat mig förr..

smärtorna där nere e ömma, som hugger tag.. kommer och går..och flyttar sig från sida till sida.. 

• lokisse

nej det är ingen större skilnad pa känslan.

vänta och testa.

• Thessla

Jag har hört från en kunnande inom området att det är ingen skillnad, det är samma symtomer men blir graviditetssymtom när du är gravid. Därför är det oerhört svårt att känna skillnad om man har tydliga pms-besvär.

• Makka Pakka

Jag har samma vid grav och pms:

- ömma och spända bröst
    - molvärk /mesnvärk
    - illamående (fast svagt)
    - humörsvägningar
    - trötthet
    - sötsug från helvetet
    - huvudvärk

Så känner jag varje månad, ca 1 vecka innan mens och så kände jag även när jag vad gravid. Förutom då att mensen uteblev Drömmer det är väl enda skillnaden!

♥♥♥080626♥♥♥
  • Nella

Jag har känt det sen lite efter äl... 
    illamående kommer och går.. kvälningar och spydde 1 gång.. 

• Thessla
    Makka Pakka skrev 2010-09-26 14:15:51 följande:
    Jag har samma vid grav och pms:

- ömma och spända bröst
    - molvärk /mesnvärk
    - illamående (fast svagt)
    - humörsvägningar
    - trötthet
    - sötsug från helvetet
    - huvudvärk

Så känner jag varje månad, ca 1 vecka innan mens och så kände jag även när jag vad gravid. Förutom då att mensen uteblev Drömmer det är väl enda skillnaden!
    Precis, det är väldigt vanligt för många.

Nu har jag illamående innan bim, brukar jag inte ha. Jag har inget hetsigt humör vilket jag alltid har vid pms, är tröttare, täppt i näsan, huvudvärk till och från och inget godissug, vilket jag alltid har vid pms. Så jag känner inte igen mina pmssymtomer denna månad om jag nu skall ha mensen, lurigt det där.
  • phillie12
    lokisse skrev 2010-09-26 13:59:57 följande:
    förstar inte riktigt fragan.

pre menstruella störningar.. altsa störningar som tex illamaende eller smärtor innan mens och graviditet har inte särskilt mycke med varandra att göra.

innan din mens har du sällan särskilt mycke graviditets symptom utan du far vänta tills beräknad mens och testa för att fa veta hur det star till
    Hrm... 
    PMS står alltså för Pre Menstruella Syndrom och INTE Pre Menstruella STÖRNINGAR! 
    Haha, fyf*n vilken hemsk felskrivning... 
  • lokisse
    phillie12 skrev 2010-09-26 15:57:11 följande:
    Hrm... 
    PMS står alltså för Pre Menstruella Syndrom och INTE Pre Menstruella STÖRNINGAR! 
    Haha, fyf*n vilken hemsk felskrivning... 
    jupp helt rätt det är ett intärnskämt fran början som har fatt eget liv.
    hua att jag lyckas med att kasta ur mig det här.
  • phillie12

Sorry, inte meningen att låta sur, mer än att jag haft en lärare som använt sig av det uttrycket i en negativ bemärkelse mot sina kvinnliga elever. 
    Men så reagerar jag antagligen så kraftigt eftersom jag lider av kraftiga sådana störningar just nu! ;) 

• lokisse
    phillie12 skrev 2010-09-27 09:47:01 följande:
    Sorry, inte meningen att låta sur, mer än att jag haft en lärare som använt sig av det uttrycket i en negativ bemärkelse mot sina kvinnliga elever. 
    Men så reagerar jag antagligen så kraftigt eftersom jag lider av kraftiga sådana störningar just nu! ;) 
    helt ok som sagt det skulle inte sta där utan är ett ur gammalt skämt som fatt eget liv...
  • Risgrynet

Nella - jag har testat svagt svagt positivt v 3+6 och då haft symtom som molvärk och illamående sedn fyra-fem dagar efter ÄL/befruktning.

Testa!

• pensé

OT, men googlar man på pre menstruella störningar, så får man upp många källor.
    Jag skrev ett arbete om detta på högstadiet (100 år sen....) och då vet jag att ALLA källor hänvisade till just STÖRNINGAR och inte syndrom.
    Har detta ändrats? Eller kan det heta både och?

• Nella
    Risgrynet skrev 2010-09-27 20:55:26 följande:
    Nella - jag har testat svagt svagt positivt v 3+6 och då haft symtom som molvärk och illamående sedn fyra-fem dagar efter ÄL/befruktning.

Testa!
    Hmm.. ja ingen mens än och e bim + 2.. men den kan va lite lurig den här mensen i min kropp som jag har.
    så ska vänta några dagar till ..
    känns som om den ska komma hela tiden..
    Jag slutade dricka mjölk för 3 veckor sen pågrund av laktoseallergi (kanske)
    Idag när jag kom på jobb så drack jag en halv liter rakt ner...  för att jag va såååå sugen :P 
  • Irmeline

Skillnade för mig var att "menstvärken" började en vecka för tidigt. Fick ont från äl+6 (BIM-8) och brukar få ont BIM-1 och svullna bröst BIM-3. Brösten började denna gång på BIM-2 så det var inte så stor skillnad, lite svagare vid samma tid dock än när jag har pms.

• Nella

Fortfarande ingen mens.. BIM + 4.. 
    Kan inte direkt se om mina bröst e svullna eftersom jag har enorma redan :p
    Men har mera mensvärk.. mycket luft..
    Idag när jag cycklade så sträcker det mera i livmodern än annars..
    ( cycklar till jobben 1 mil varje väg)
    Fattar mig inte på kroppen..
    men undrar om mensen kommer eftersom jag har så mycket luft i magen + lös... :S 

• nyalivet

jag är i samma sits som dig och kan jämföra mina symptom med dina. var gravid tidigare och då som nu kom mensvärken ovanligt tidigt, gick och kom om vartannat. när jag har mens bukar jag vanligtvis få mensvärk precis innan den kommer. är det inte dags att göra ett grav.test?

• Nella

Jo e väl det.. hehe.. 
    men väntar lite till mensen kanske e lite lurig ..
    ondare nu.. i mitten av livmodern så kan tänka mig tanten kommer :S 

Svar på tråden Skillnaden på pms & graviditet?