• sarah

nyttigt med fryst mat?

Om en månad är dte dags för min lilla tjej att börja med smakisar.

Tycker det låter väldigt smidigt att frysa in i iskuber, men min mamma påstod i dag att man tar död på en del nyttiga ämnen när man fryser in. Hon menade på att det är nyttigare med färsk mat än upptinad, är det så? Någon som vet.

• Svar på tråden nyttigt med fryst mat?
  • uniMog

det är väl ALLTID nyttigare (och godare och frächare) med färsk mat men därmed inte sagt att det är onyttigt med fryst!

Äh.. det där hjälpte kanske inte så mycket?
    Vad jag ville säga var iaf att det är helt ok med fryst mat, de rekommenderar ju det t.o.m i böcker om barnmat.

• Jennie Brunflo

Färsk mat är bäst!

Det man tar död på i frysen är väl mest vitaminer. Om du förvarar mat länge i frysen så försvinner andra viktiga näringsämnen också. Men jag kan avslöja att barnmat inte kommer finnas för länge i frysen....antingen äter barnet upp maten...eller så kastar du maten för barnet blivit för stort för mosad mat.

När vi hade smakisar så gjorde jag dom när de skulle ätas, de frös jag aldrig in. Det handlar ju om en halv kokt potatis som man mosar med gaffeln. Eller några cm morot...eller en bit palsternacka.
    Det är ju inga mängder.

När Sigrid började äta större portioner så gjorde jag mat och frös in, både i små klumpar på bakplåtspapper och i iskublådor.

Jag gjorde majs, ärter, broccoli, morot, potatis, linser, fisk, köttfärssås i kuber och så kunde jag ta fram två små kuber och variera mig lite.
    Så gör jag nu också....fast nu äter hon 8 kuber varje gång.

Lycka till med smakisarna!

Svar på tråden nyttigt med fryst mat?