• Solros77

Omega 3 tabletter

Läste om en undersökning som hade gjort gällande gravida som har ätit Omega 3 tabletter under graviditeten, att detta skulle göra barnet "smartare", är det någon här som äter dessa?

• Svar på tråden Omega 3 tabletter
  • Anna83GBG

När jag frågade på apoteket så sa dom att jag inte skulle äta omega 3 kapslar.

• dinos

de ringde hem till mig och erbjöd mig att börja äta dem men jag avböjde eftersom min barnmorska ville attjag skulle äta mitt val kvinna. och då sa de också till mig att det skulle göra mitt barn smartare.

vill cokså gärna veta

• sanz

Anna83GBG: Varför inte? Skulle det kunna vara skadligt för barnet på något sätt?

• Anna83GBG

sanz; det stog rekomenderas ej till gravida på burken. Vet inte varför, jag trodde att det var bra att ta om man var gravid. Har inte brytt mig om att kolla upp det mer efter.

• Mamma 80

Jag äter linfröolja i kapslar, innehåller Omega 3, 6 och 9. Min BM rekommenderade mig att fortsätta med dessa under hela grav.

• lillAa

jag har också läst undersökningen o äter omega 3... frågade bm om det var bra o hon sa att, "ja, eller så äter du mer fisk"
    men att det ska vara farligt för gravid står inte på min burk iaf...

• Uskus

Jag äter det för att jag tycker det är svårt nu att få i sig fet fisk. Förut åt jag mycket sushi. Det ska tydligen vara ganska bra för barnet att få i sig omega3. Det ingår i mina gravidvitaminer.

• Kattmor

Jag har hört att omega3 kan öka blödningsrisken, det är väl därför man ev. inte ska äta dom vid graviditet. Men jag har också hört att det ska vara bra vid grav.

• Vårsolen

jag äter omega 3 och bm har inte sagt nåt negativt om det, vet andra som oxå ätit det utan problem

• Solros77

Kattmor - Vad innebär blödrisk? det lät läskigt...
    Jag har också tittat på Omega 3 burkar (men dom som finns på ICA) och på dom stod det heller ingenting om at man inte skulle äta dom om man var gravid, men nu börjar man ju bli lite orolig

• Godisråtta

Jag äter Omega3 och i foldern som var med står det att det är bra för gravida.
    Det är nog olika märken. Fritt flyt tror jag dom heter.

• Jennie Brunflo

Omega - 3 är bra för gravida.

Jag har pratat med flera kunniga på området och det är ingen fara att äta när man är gravid.
    Och JA, det är den berömda omega-3 som kan ge smartare barn.

• peterpani

Omega 3 kan väl inte vara ngt negativt, det blir ju samma sak som om man hade ätit mycket fisk. Därimot Omega 6 skall inte vara bra, och heller ej linfrö, varför vet jag ej...

• Kattmor

Solros 77

Omega3 är tydligen lite blodförtunnande efter vad jag förstått.... jag läste nånstans om att det även kan öka blödningsrisken, men hurpass det stämmer vågar jag inte svara på....

Jag har sökt info om omega3 eftersom jag också hört att det ska vara så bra under graviditet, men det är svårt att hitta nån bra info.

Köpte för ett tag sen Pikasol forte på hälsokost, det skulle enl. dom va det bästa, (innehåller minst av det dåliga fettet av prepataren som finns på marknaden) Men när jag kom hem såg jag att detta ska inte tas i samband med graviditet & amning.... men vilken sort ska man ta då??

Nån som vet?

• isamamma

Jag blev också avrådd på apoteket, det stod dessutom på deras förpackningar att det inte rekommenderades. De hade däremot hört att man kunde få överaktiva barn...så jag antager att det är som med akrylamiden i chipsen! (En stor struts av ett dun...eller nåt)

Jag kollade på Coops tabletter och där fanns ingen text om att gravida inte bör äta dem, så det kanske har med dosen att göra.

• Annacecilia

Hälsokostpreparat får inte rekommenderas till gravida. Men det betyder inte nödvändigtvis att de inte är bra. Svårt det där, men man får nog göra en bedömning själv. Många inom sjukvården har väldigt dålig kunskap kring "naturmedel"/"naturmedicin" och därför väljer man den "säkra" vägen och säga att de inte är att rekommendera. Jag åt Omega3 när jag var gravid, på rekommendation av hälsokostkunniga personer. Viktigt är att äta Omega3 av bra kvalitet, dvs från fisk från rena hav.

• Annsofie Olausson

är inte det har också hör att det inte reckomenderas om man är gravid

barnet blir så smart som man gör det och vilka gener dom får :)

stimulera barnet istället när det kommit ut

• minitrollet

Det är alltid jättenyttigt att få i sig de där essentiella( livsnödvändiga för att man ska må tipptopp) fettsyrorna!
    jag äter udos Choice-kapslar o de innehåller både omega 3,6,9 mfl.

jo men det stämmer faktiskt att barnet kan bli smartare enligt studier som gjorts!
    stämmer också att barn som har damp blir lugnare och kan koncentrera sig bättre
    när de äter dessa fettsyror!! inte illa.
    kroppen kan inte tillverka dessa själv så därför är det bra att ta tillskott.

Svar på tråden Omega 3 tabletter