Hur kan jag lindra besvären från karpaltunnelsyndrom?
Aj, händerna blir bara värre och värre. De gör ont, är stela och har domningar. Finns det något man kan göra för att lindra besvären?
Aj, händerna blir bara värre och värre. De gör ont, är stela och har domningar. Finns det något man kan göra för att lindra besvären?
ariera arbetet så att dina händer och armar inte utsätts för alltför enformiga rörelser under längre tid. Ta en paus i arbetet, vila och försök slappna av om du känner dig trött och spänd i handen.
Om du blir svullen i händerna kan du prova att hålla dem högt och samtidigt knyta och öppna händerna. Rör på fingrarna ofta så att du ökar blodgenomströmningen i handen.
Försök att hålla handlederna raka när du sover. Ett tips är att använda handledsstöd eller linda handen med en elastisk linda under natten. Handledsskydd säljs i sjukvårdsbutiker och på apoteket. Där hjälper man dig att prova ut ett skydd som passar din hand.
En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan ge dig råd om förebyggande träning och ergonomiska arbetsställningar.
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karpaltunnelsyndrom/
Precis det föregående skrivit. Har själv symptomet, men fick det långt innan jag blev gravid och det har gått upp och ner. Det var riktigt jobbigt en period innan jag sökte hjälp och ens visste vad det var. Vaknade på nätterna med avdomnade händer och en obeskrivlig smärta ända upp i armarna. Jag rekommenderar verkligen handledsskenor, det hjälpte mig jättemycket. Eftersom händerna slappnar av när du sover så böjs händerna neråt automatiskt och det stoppar upp flödet genom karpaltunneln. Skenorna gör att händerna hålls raka. Så, rekommenderar det verkligen! Plus, inte bära tungt.
Tack för tipset om att linda handlederna med bandage på natten.
Jag hade ett bandage hemma så det blev till att linda bara ena handleden till natten och jag har inte haft lika mycket värk i natt. Andra handen däremot är alldeles uppsvullen och värker, så det var stor skillnad! Idag blir det till att handla handledsskydd efter jobbet. Återigen, tack för tipset!!
Fortsätter på din tråd genom att fråga er och andra som läser en fråga...
Jag misstänker att jag fått karpaltunnelsyndrom... Vaknar av att händerna är knutna och det känns som kramp... Jag knyter dem stenhårt på natten...
Sen har jag ont i flera timmar och det är i huvudsak min högra hand (är högerhänt)...
Är det bättre att jag gör något direkt eller kan det lätta av sig själv? Jag har redan en rad graviditetskomplikationer och är inte direkt intresserad av en till... Hoppar på kryckor för svår foglossning bland annat...
Ska jag köpa skenor direkt? Känner mig redan handikappad som det är med foglossning, händerna var det enda jag hade kvar som var friskt...
Någon som kan ge mig råd i mitt inlägg ovan?