• sagabus

Är denna Pop-overall för vintern eller har jag missuppfattat??

Tycker Polarn och Pyret har underbara och funktionella kläder för våra små men ibland blir jag lite vilsen i pannkakan för jag inte riktigt vet vilka kläder som är tänkt för vad  

Var och köpte en vinteroverall till min 3åring häromdagen och fick hjälp i affären med storlek osv. Affärsbiträdet sa även att denna kunde hon ju ha nu i höst och bara ta bort innefodret i. Bra tänkte jag.

När jag sedan kollar på deras hemsida så står det att det är en Skaloverall, och sedan har de andra overaller som de skriver Vinteroverall på...har jag nu köpt fel? Är denna för kall tro?

www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetails.aspx&productidentifier=60055758&colorid=2518630&sectionid=clothes&subsectionid=forskoletestad#

Någon som köpt denna till vintern?

Iof så bor vi i Göteborg och det blir ju oftast inga -20 grader här men man vill ju ändå att den ska värma! 

• Svar på tråden Är denna Pop-overall för vintern eller har jag missuppfattat??
  • Helene OSV

Det är väl just att man kan ta bort fleecefodret som gör det till en skaloverall?
    Med foder = vinter
    Utan foder =höst

• sagabus

Ja så tänkte jag också. Mer att jag var lite orolig för att det var för tunt innerfoder för en kall vinter då eftersom de också hade speciella vinteroveraller. 

Men det är säkert helt ok. Man får väl komplettera med flera lager vid kalla dagar...

Tack för ditt svar  

• Ogräset

När jag talade med dem i butiken så klassade de den overallen som en "höstoverall", ett mellanting.
    Jag köpte därför den tjockare varianten. Men visst, det beror på vad man har för behov. Vi brukar sällan ha några rejäla vintrar här heller. Men har man otur så kan det bli minus 20 några dagar och hon måste kunna vara ute då också, utan att frysa.

• alvide

Komplettera med ett extra fleeceställ även när innefodret är i så funkar den i vinter.

• 2 små prinsessor

När jag köpte den sa de att det var en "vinterskaloverall", som funkade bra på hösten men som ska kompletteras med fler lager på vintern.

• rosenkind

skulle inte kalla den till vinteroverall! Det är ju en skaloverall med löstagbar fleece. Jag tycker den är för kall för vintern, det är bara en höstoverall enligt mig. Skulle jag vara dig skulle jag köpa en riktig vinteroverall.

** carpe diem **
  • Kexets Alva

Jag ringde oxå och frågade för jag blev lite tveksam när jag skulle köpa overall... De sa att skaloverallen främst är sedd som en höstoverall, men det beror även på om barnet är ett "varmt" eller "fruset" barn. Men visst, klär man på ett extra lager under overallen kanske skaloverallen räcker som en vinteroverall om vintern inte blir allt för kall.

• Helene OSV

Jag har förövrigt ALDRIG sett en unge i overall på hösten. (bor i norrbotten)

• Förälskad

Det ska bli den kallaste vintern på 1000 år sägs det. Jag skulle aldrig ha po.p skaloverall med enbart fleece under, för kallt enligt mig iaf.

• Villimey
    Helene OSV skrev 2010-10-03 12:32:58 följande:
    Jag har förövrigt ALDRIG sett en unge i overall på hösten. (bor i norrbotten)
    Men det finns dem som tycker att en overoll är smidigare än täckbyxor+jacka i oktober\november. Skaloveroller kan ju användas under mars\april också.

jJag tror att POP menar att deras vinteroveroll är den som fungerar bäst i snö och -20, blir den här vintern som förra måste du ha en vinteroveroll ts.
  • Helene OSV

Är alla po.p.s overaller/jackor/byxor med löstagbart fleecefoder "höstkläder"?

Valter har en jacka och byxor med avtagbart fleecefoder som han nu använder som  höstjacka utan fleecen (de dagar det är kallt) och kommer att anvvända med fleecen i vinter. Köpte den till äldsta dottern för fem år sen och nog hade hon den mitt i smällkalla norrlandsvintern utan att frysa.

• sagabus

Hm ok ja då tycker jag att den var väääldigt dyr för att bara vara höstoverall!! Blir man ju lite sur. Hon i affären sa ju att man kunde ha den i vinter och att den var så bra för att man nu kunde ha den på hösten och bara ta av innerfodret. 

Ja då får man väl sälja den på tradera eller liknande. Nu är det ju för längesen jag köpte den för att lämna in.

Eller så får man väl köra på ett tag och ha fleeceställ under. Blir ju oftast inte så jättekallt här i Göteborg.

Tack för era svar!  

• ami
    Förälskad skrev 2010-10-03 12:35:22 följande:
    Det ska bli den kallaste vintern på 1000 år sägs det. Jag skulle aldrig ha po.p skaloverall med enbart fleece under, för kallt enligt mig iaf.
    Förvånad 
  • Förälskad
    ami skrev 2010-10-03 21:56:00 följande:
    Förvånad 
    Ja du ami, håll i hatten!
  • alvide
    sagabus skrev 2010-10-03 19:14:51 följande:
    Hm ok ja då tycker jag att den var väääldigt dyr för att bara vara höstoverall!! Blir man ju lite sur. Hon i affären sa ju att man kunde ha den i vinter och att den var så bra för att man nu kunde ha den på hösten och bara ta av innerfodret. 

Ja då får man väl sälja den på tradera eller liknande. Nu är det ju för längesen jag köpte den för att lämna in.

Eller så får man väl köra på ett tag och ha fleeceställ under. Blir ju oftast inte så jättekallt här i Göteborg.

Tack för era svar!  
    Bytesrätt brukar vara längre tid än öppet köp!
  • Villimey
    ami skrev 2010-10-03 21:56:00 följande:

Nja läste man hela artikeln så ser man att det är ett påstående från polska forskare som fått mycket kritik från andra forskare.
  • sagabus
    alvide skrev 2010-10-04 09:40:55 följande:
    Bytesrätt brukar vara längre tid än öppet köp!
    Mm klantiga jag har inget kvitto kvar dock....surt!
  • looby

du kan använda kontoutdrag från din bank istället, det har jag gjört förr

Svar på tråden Är denna Pop-overall för vintern eller har jag missuppfattat??