• Idlur

Varför är jag så törstig??

Hej allihopa =)

Jag är gravid i V.30 och är så otroligt törstig att ingen vätska hjälper. Jag dricker flera liter om dagen utan att överdriva. Till frukosten blev det 1 liter flädersaft och bäljer jag i mig vatten, flaska efter flaska. Jag fyller våra Soda Stream flaskor och ställer i kylen men får ständigt fylla på dom.

Någon nämnde att det kan vara graviditetsdiabetes om man är så gravt törstig?
    Var hos BM i veckan och sockervärdet låg på 6.

Detta är mitt andra barn och kan inte minnas att jag var så här törstig första graviditeten.

Någon som kanske har ett råd eller tips till mig?

• Svar på tråden Varför är jag så törstig??
  • helenvaupptaget

Diabetes som du nämnde.
    Hypotyreos (sköldkörteln) Kolla dina TSH värden!! Farligt för barnet om du fått denna hormonsjukdommen som ofta kommer i samband med grav!
    Addisons sjukdom, en lite ovanligare hormonsjukdom.

Detta ger en osläckbar törst. Jag har de två sistnämnda och jag drack, efter min grav då det blir värre för varje vecka, 10 liter per dygn!

Fick hjälp med en av mina hormonsjukdommar och då försvan den överdrivna törsten!

• anja1661

fast jag hade oxå en period runt just v.30-35 då jag var supertörstig!  alla mina värden var jättebra. jag drack oxå MYCKET mer än vanligt och fattad einte varför...vet fortfarande inte varför men lever gör jag (och bebis) och snart e det dax......v.38 nu.
    jag är inte alls lika törstig längre utan dricker normalt.

• pluvdo

Jag hade också en period i tredje trimestern då jag drack som en galning och ändå aldrig tyckte törsten var släckt. Det höll dock bara i sig ett par dagar. Jag tycker du bör be barnmorskan testa för allt skadligt som det skulle kunna vara.

• helenvaupptaget
    anja1661 skrev 2010-09-26 19:56:22 följande:
    fast jag hade oxå en period runt just v.30-35 då jag var supertörstig!  alla mina värden var jättebra. jag drack oxå MYCKET mer än vanligt och fattad einte varför...vet fortfarande inte varför men lever gör jag (och bebis) och snart e det dax......v.38 nu.
    jag är inte alls lika törstig längre utan dricker normalt.
    Skönt att det gick över :) hehe mitt eskalerade, spårade lixom ur tillslut hehe!
  • Längtan2010

Sån har jag vart HELA graviditeten (är också i v 30) men jag har ingen diabetes iaf :)

• helenvaupptaget
    Längtan2010 skrev 2010-09-26 20:04:42 följande:
    Sån har jag vart HELA graviditeten (är också i v 30) men jag har ingen diabetes iaf :)
    Hur mycket dricker du ?
  • April barn

Åh har funderat på precis samma sak, är också i v.30 fast har haft det så i ca 6 veckor vad jag kan minnas....
    Men jag är oftast mest törstig på nätterna och måste dricka så fort jag vaknar (vaknar ofta på natten nu)

• Längtan2010
    helenvaupptaget skrev 2010-09-26 20:05:06 följande:
    Hur mycket dricker du ?
    Flera liter vatten om dagen, några juciepaket, några liter vatten till... Hehe, jag slutar aldrig dricka
  • Mizzz

Måste bara flika in att graviditetsdiabetes sällan ger några symptom förutom förhöjd blodsocker. 

Men det kan ju ändå bara bra att göra en extra koll - kanske en glukosbelastning för att vara säker. 

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-17 ♥
  • kaosmaskinen

Jag var precis likadan:)

Jag var uppe om nätterna och drack (proviva grapefrukt och tropicana tonic breakfast) och sen drack jag lätt en liter på morgonen för att åter vara så olidligt törstig när jag väl var på jobbet någon timme senare att jag varje morgon även bälgade i mig ytterligare en liter bubbelvatten. Sen var jag rätt ok till jag kom hem igen. Men värdena såg bra ut och törsten avtog. sista fyra veckorna utvecklade jag måttlig havandeskapsförgiftning, men jag tror inte det ena hade med det andra att göra. Nu mår vi båda kalas:) 

Svar på tråden Varför är jag så törstig??