• Mälaröbo

Trattkantareller. Recept!!

Har plockat en massa trattisar men vet inte riktigt vad jag ska göra med dem, mer än torka dem och använda till soppa framöver.
    Har nån ett recept på något gott att göra av dem medan de är färska??
    Gärna recept om vad jag kan göra med de torkade också!

• Svar på tråden Trattkantareller. Recept!!
  • Lena

fräs dem tillsammans med lök och bakon och ha som fyllning i en paj.

• crazy mom

Syltade trattkantareller

Syltade kantareller  att använda till rådjurscarpaccion eller älgsteken.

1 dl ättika
    2 dl socker
    3 dl vatten
    4 lagerblad
    10 st kryddpepparkorn
    1 st rödlök
    5 dl färska eller frysta trattkantareller 

Gör så här:
    1.  Koka samman 1 2 3 – lagen. Ättika, socker och vatten.
    2.  Lägg i lagerblad, kryddpeppar och skivad rödlök.
    3.  Ställ av för att svalna.
    4.  Då temperaturen är ca 65 – 70 grader tillsättes trattkantarellerna.
    5.  Ställ kallt i minst 2 dygn innan servering.

• gullican

Fräs dem med klippt paersilja och massor med vitlök och ha på toast.

• Callistrate

Jag gjorde idag en vegetarisk trattkantarellpaj. Trattisar, gul lök, purjolök, ost och äggstanning. Mycket god

Annars är det jättegott att bara smörsteka och äta på mackan. Fräsa med lök, vitlök och paprika och servera med pasta. Stuvning - till pasta, på toast eller omelett. Trattkantarellsås är mycket gott till köttfärsbiffar. Eller varför inte i biffarna. Det finns massor man kan göra!

• Mälaröbo
    Callistrate skrev 2010-09-26 20:21:57 följande:
    Jag gjorde idag en vegetarisk trattkantarellpaj. Trattisar, gul lök, purjolök, ost och äggstanning. Mycket god

Annars är det jättegott att bara smörsteka och äta på mackan. Fräsa med lök, vitlök och paprika och servera med pasta. Stuvning - till pasta, på toast eller omelett. Trattkantarellsås är mycket gott till köttfärsbiffar. Eller varför inte i biffarna. Det finns massor man kan göra!
    Har så otroligt dålig fantasi... Hur får man till en riktigt god sås??
  • Bedan
    Mälaröbo skrev 2010-09-26 20:30:28 följande:
    Har så otroligt dålig fantasi... Hur får man till en riktigt god sås??
    Stek trattisar med gul lök och salt och peppar. Sikta över lite vetemjöl och rör runt, häll på vispgrädde och låt koka in lite. Färgsätt eventuellt med lite soja. 
  • Bedan
    Bedan skrev 2010-09-26 20:34:33 följande:
    Stek trattisar med gul lök och salt och peppar. Sikta över lite vetemjöl och rör runt, häll på vispgrädde och låt koka in lite. Färgsätt eventuellt med lite soja. 
    man kan även ha i någon matsked creme fraiche
  • Callistrate

Jag gjorde en sås på kantareller och taggsvamp härom veckan som blev ganska lyckad. Det borde fungera lika bra med trattkantareller.

Jag följde inget recept men gjorde ungefär så här: Fräste svampen i smör med finhackad lök och lite vitlök (bara en halv liten klyfta), hade i en skvätt vitt vin, matlagningsgrädde, soya, fond (jag har viltfond med kantarellsmak men kalvfond borde fungera), worshestershiresås, salt och peppar och lite färsk timjan på slutet... Redde med maisena redning. Alternativt har man lite vetemjöl över svampen innan man häller på vinet.

Svar på tråden Trattkantareller. Recept!!