• AnnaT

Vad gäller när man köper något via blocket!?

Jag undrar vad som verkliegn gällen när man köper något via blocket.

Har man rätt att ångra sig när man betalt och åkt därifrån med saken?

Han man rätt att få sina pengar tillbaka?
  • Svar på tråden Vad gäller när man köper något via blocket!?
  • pluvdo

Kan inte tänka mig att man skulle ha rätt till det, nej, så om man vill lämna tillbaka något så är det nog bara att hoppas på att säljaren är förlåtande.

• Michisen

Det som gäller är Köplagen när du handlar av en annan privatperson. Du har inte rätt att ångra köpet när du åkt därifrån ifall det inte visar sig att varan är komplett undermålig och du inte kunde ha sett det när du tittade på varan, så kallat dolt fel.
    Det regleras i Köplagen hur som helst.

Men att du bara ångrar köpet för att du ångrar det - nej, då har du ingen rätt att få tillbaka pengarna och häva köpet när du handlat av en annan privatperson.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • AnnaT

Är du säker på det?

För det hände nämligen idag, en tjej köpte vagnen som inte har bälte eller vad det heler det syns tydligt även om vi glömt att skriva det i annonsen men som sgat det syns att det inte finns, vi erbjöd en sele hon ringde polisen.

Polisen sa att vi var skulle ge tillbaka pengarna

• Michisen
    AnnaT skrev 2010-09-26 20:57:54 följande:
    Är du säker på det?

För det hände nämligen idag, en tjej köpte vagnen som inte har bälte eller vad det heler det syns tydligt även om vi glömt att skriva det i annonsen men som sgat det syns att det inte finns, vi erbjöd en sele hon ringde polisen.

Polisen sa att vi var skulle ge tillbaka pengarna
    Var hon oss er och tittade på vagnen och såg att selen saknades, köpte vagnen, men ångrade sig och polisen sa så?

Vänta nu förresten - ni skrev inte något köpeavtal?
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Michisen

Och den där polisen skulle jag vilja diskutera KöpLagen med...

• st84

Det där låter konstigt.
    Och polisen har väl inget att göra med en sån där grej på så sätt egentligen? Det måste väl gå till nån domstol eller liknande, inte bara att en polis "säger" att ni ska låta häva köpet? 

• AnnaT
    Michisen skrev 2010-09-26 20:59:38 följande:
    Var hon oss er och tittade på vagnen och såg att selen saknades, köpte vagnen, men ångrade sig och polisen sa så?

Vänta nu förresten - ni skrev inte något köpeavtal?
    hon kollade på vagnen noga nej antagligen såg hon ju inte att den saknades förens hon kom hem men då kom hon tillbaka och ville ha pengarna men då vi inte ville ge henne dom ringde hon polisen.

Vadå köpeavtal`?
    Har aldrig gjort det när jag köpt eller sålt något på blocket.
  • Michisen
    st84 skrev 2010-09-26 21:05:00 följande:
    Det där låter konstigt.
    Och polisen har väl inget att göra med en sån där grej på så sätt egentligen? Det måste väl gå till nån domstol eller liknande, inte bara att en polis "säger" att ni ska låta häva köpet? 
    Man ska ju gå på vad konsumentverket säger och de säger att polisen har fel.

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

När du köper något av en privatperson gäller inte konsumentskyddande lagar som distans- och hemförsäljningslagen eller konsumentköplagen. Det gör att du inte har ångerrätt och samma möjligheter att reklamera varan.
  • Michisen
    AnnaT skrev 2010-09-26 21:05:36 följande:
    hon kollade på vagnen noga nej antagligen såg hon ju inte att den saknades förens hon kom hem men då kom hon tillbaka och ville ha pengarna men då vi inte ville ge henne dom ringde hon polisen.

Vadå köpeavtal`?
    Har aldrig gjort det när jag köpt eller sålt något på blocket.
    Använd Blockets köpekontrakt från och med nu så slipper du sånt där trams.
    http://www.blocket.se/security/generellt_ver1.pdf

Finns vid varje annons och är väldigt bra precis när såna här saker händer.
    Polisen har dock fel, enligt Köplagen och Konsumentverket - hon har inte rätt att häva köpet eftersom jag antar att hon undersökte varan på er uppmaning innan hon åkte iväg med den? I och med att hon hämtat den så har risken för varan gått över till henne som köpare och utan avtal om ångerrätt så har hon ingen ångerrätt.
  • Michisen

Allra bäst är om man använder det kontraktet och lägger till klausulen: Varan säljes i befintligt skick!

• AnnaT

okej va bra då vet jag. Tack
    uch nu känner jag mig bara förbannad på polisen men det är bra att veta tills nästa gång

• sally00

Som flera redan varit inne på är det köplagen som gäller (konsumentköplagen är fördelaktigare för köparen men gäller bara mellan konsument och näringsidkare, inte mellan två privatpersoner) och där finns det ingen möjlighet att lämna tillbaka den pga. ett "fel" som köparen upptäckt/borde ha upptäckt. Polisen ville fördmoligen bara lösa problemet så smidigt som möjligt. Dessutom skulle det förmodligen inte bli aktullet att lämna tillbaka vagnen (hävning) utan i så fall prsiavdrag, eftersom bältesasaknaden förmodligen inte är att anse som ett väsentligt fel.

Svar på tråden Vad gäller när man köper något via blocket!?