• Superbia

Vad gör man med ananas?

Sambon köpte en jätteburk med ananasskivor när vi skulle göra varma mackor, så nu har vi en väldig massa ananas i kylen som vi behöver göra något med. Tips?

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Vad gör man med ananas?
  • La Lola

Ananaspaj!
    Skitgott!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Nyfiken gul

ost-skink-paj med annanas i är jättegott!

gör egen pizza och häv på ananas

ät med glass!

gör frityrsmet och fritera och servera med glass

ha i kött och kycklinggrytor

gör fruktsallad

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Superbia

Hmm.. min sambo föreslog det samma och jag trodde faktiskt inte att det fanns, haha!

Morten & Vidar 091029
  • Superbia

Man kan inte frysa ananas eller? Lär väl bli en massa ananasmat nu framöver annars

Morten & Vidar 091029
  • Nyfiken gul
    Superbia skrev 2010-09-26 20:40:58 följande:
    Man kan inte frysa ananas eller? Lär väl bli en massa ananasmat nu framöver annars
    men hur stor burk köpte han? En sån här jätteburk för resturanger?

En vanlig stor burk rymmer ju bara 8 skivor.. det är slut i den här familjen på två dagar  om jag gör varma mackor ena dagen och ananaspaj nästa dag...

går inte särskilt bra att frysa men du kan ju göra ananaspaj och göra sockerkaka med ananas i osv och frysa ner..
  • kamomillmilla

Kan göra kassler och ananas gratäng, ingen favorit men många verkar gilla det.
    En god fruktsallad.
    Fläskkotlett med en tomat, ananas, chili och krydda valfritt och linda in det i folie och häva det på grillen. 
    Annars kan ni pressa ur saften och låta köttet dra i sig det, är också supergott! 

• La Lola
    Nyfiken gul skrev 2010-09-26 20:44:41 följande:
    men hur stor burk köpte han? En sån här jätteburk för resturanger?

En vanlig stor burk rymmer ju bara 8 skivor.. det är slut i den här familjen på två dagar  om jag gör varma mackor ena dagen och ananaspaj nästa dag...

går inte särskilt bra att frysa men du kan ju göra ananaspaj och göra sockerkaka med ananas i osv och frysa ner..
    Jag undrar oxå över storleken! Förvånad
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Nyfiken gul

ananas är också väldigt gott att skära ner och ha i vanliga sallader och är jättegott i pastasallader.

har du annan frukt hemma kan du ju göra smoothies också

Svar på tråden Vad gör man med ananas?