• st84

Jag kan väl inte behöva betala denna kortavgift till Comhem?

Jag har sagt upp mitt tv-abonnemang hos Comhem för 3 månader sedan, så uppsägningstiden är slut nu i oktober och abonnemanget försvinner. 

Comhem har en "kortavgift" på 180 kr per halvår. Det står i deras villkor att dessa avgifter betalas i förskott. 

Men nu på sista fakturan som ska betalas sista September  står det att jag ska betala denna j*vla kortavgift på 180 kr. 
    Det betyder ju att jag betalar kortavgift fram till April nästa år, för ett abonnemang som försvinner nu i Oktober!?  

Man betalar ju 30 kr per månad i kortavgift, så varför i ***** kan dom inte debitera 30 kr nu när abonnemanget bara finns fram till och med oktober? 

Kan förövrigt säga att jag sagt upp detta abonnemang pga att jag är så less på dessa dryga, krångliga, småfalska företag som Comhem, och all reklam i tv. 

• Svar på tråden Jag kan väl inte behöva betala denna kortavgift till Comhem?
  • Amber1975

Från vilken månad gäller nya kortavgiften? Om jag inte minns fel fick jag betala hela halvåret för att det hann gå en månad in på nya halvåret innan uppsägningstiden var slut.

• st84
    Amber1975 skrev 2010-09-26 21:06:42 följande:
    Från vilken månad gäller nya kortavgiften? Om jag inte minns fel fick jag betala hela halvåret för att det hann gå en månad in på nya halvåret innan uppsägningstiden var slut.
    Det är nog samma för mig. 1 månad av den nya "kortavgiftperioden" kommer gå, dvs Oktober. 

Men dom borde ju inte ha rätt att ta betalt för ett abonnemang som inte finns när jag sagt upp det för 3 månader sedan och både uppsägningstiden och bindningstiden är slut. 
    I så fall blir det f*n konsumentverket och allt det där, för jag tänker inte betala för nåt som inte finns. 
    Ja jag ska såklart göra det. Men dom har stängt nu, och jag ville även höra vad ni andra vet / tycker om detta.

• vackrastarflow

fast är det inte så att det är per helår, men att de delar upp den? så om detta är andra halvan så ska den betalas eftersom man betalar ett år i taget? Men jag är osäker, de kan säkerligen hitta på nytt hela tiden...

• vackrastarflow

Såhär står det på deras hemsida:

Digital-tv/Betal-tv

Dessa tjänster kräver att du bor på en digital ort och har ett analogt grundutbud. Om du är osäker kan du alltid söka på din adress för att se vilka tjänster som är tillgängliga på din ort.

Inspelningsbar digitalbox (PVR)
    Beroende på boxmodell, abonnemangslängd samt grundabonnemang.
    1995:- till
    2995:-
    Digitalbox (standard)
    Beroende på abonnemangslängd samt grundabonnemang.
    1:- till
    995:-
    HDTV-box
    995:- till
    2995:-
    Inspelningsbar HDTV-box (HDPVR)
    3995:- till
    4995:-
    Kortavgift (Ej Digital-tv Small). Faktureras per halvår.
    360:-/år

www.comhem.se/portal/comhem/tv_villkor

Det betyder ju att man binder upp sig för kostnaden under ett år, men den faktureras två gånger om året.
  • st84
    vackrastarflow skrev 2010-09-26 21:44:55 följande:
    fast är det inte så att det är per helår, men att de delar upp den? så om detta är andra halvan så ska den betalas eftersom man betalar ett år i taget? Men jag är osäker, de kan säkerligen hitta på nytt hela tiden...
    Ja det är inte omöjligt. Dom kommer säkert hitta på nån anledning varför jag måste betala den... 

Men jag tecknade från början abonnemanget den 1:a Oktober för tre år sedan, så i det fallet borde det ju börja på ett "nytt år" nu denna månad. 
    I andra fall borde dom väl ta ut avgiften runt Juni, och sen vid nyår kan man tycka. 
  • vackrastarflow
    st84 skrev 2010-09-26 21:58:42 följande:
    Ja det är inte omöjligt. Dom kommer säkert hitta på nån anledning varför jag måste betala den... 

Men jag tecknade från början abonnemanget den 1:a Oktober för tre år sedan, så i det fallet borde det ju börja på ett "nytt år" nu denna månad. 
    I andra fall borde dom väl ta ut avgiften runt Juni, och sen vid nyår kan man tycka. 
    Ja det låter lite tokigt. Ring och hör med dem, och kräv förklaring.
  • st84
    vackrastarflow skrev 2010-09-26 22:12:06 följande:
    Ja det låter lite tokigt. Ring och hör med dem, och kräv förklaring.
    Ja jag får ta och göra det imonn! Skriver väl här i tråden vad dom sa, om nån annan undrar samma sak. 
    Tack för pris-info'n du klistrade in. Jag hade missat det där om "per år".
  • st84

Jag ringde nyss till Comhem och förklarade att Oktober var sista månaden på abonnemanget för mig, men att dom lagt med en kortavgift som skulle betalas i förväg för 6 månader framåt. 
    Då sa han på en gång att jag inte skulle behöva betala den, och kunde dra av 180 kr från fakturabeloppet. 

Så det var ju bra för min del. Men väldigt dålig stil av Comhem att ändå lägga med avgiften på fakturan fast det är sista månaden på abonnemanget! Alldeles som att dom tänker "Vi kramar ur dom sista kronorna vi kan få innan abonnemanget tar slut", och hoppas att man betalar utan att tänka på det. 
    Det är mycket därför jag sagt upp abonnemanget; orkar inte bli lurad och få skit från dessa företag nåt mer Skrikandes

• alessandrosthlm82

Stämmer ni betalar in kortavg á 180 kr , (gammalt avtal)  ny sedan 13 januari á 295 kr .
    men då ni sagt upp tjänsterna så ska det göras en återbetetalning på resterande belopp. pratar du med faktura avdelningen så kommer dom lösa det för dig. för självklart bet du inte för längre period.
    jag vet 

Svar på tråden Jag kan väl inte behöva betala denna kortavgift till Comhem?