• SretnaJa

Min 6 månaders kastar/lägger huvudet på sne och tittar! Vanligt? Konstigt?

Snälla hjälp mig nu. Min 6 månaders baby har de senaste dagarna börjat lägga huvudet på sne ibland. Inte alltid men ibland när han tittar på något så "kastar" han huvudet helt på snedden och tittar snett. Lite som när man själv vrider huvudet snett för att se något från en annan vinkel. Sitter han i famnen och tittar på t.ex. något på bordet kan han göra så och nästan kasta hela överkroppen åt ett håll och titta.

Det känns som att han tittar från olika vinklar, som att han upptäckt att man kan göra det och experimenterar. Men ändå känner jag att jag måste fråga om det finns andra som känner igen detta eller om det låter helt konstigt?

Blir ju ändå lite smått orolig, nojjig som jag blivit som förstagångsmamma. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-26 21:18
    Det är alltså inte så att han hela tiden har huvudet snett. Det här är verkligen en rörelse som är tydlig, att han lägger huvudet på snedden. Nästan helt horisontellt ibland... :) Och oftast är det just när han tittar på något.

T.ex. om någon håller i honom och jag ställer mig framför en bit och säger något till honom, så kan han helt plötsligt lägga sig helt på snedden och titta.. eller om han tittar på någon lampa på väggen.. eller på ett glas på bordet osv. Och ibland med hela kroppen typ.

• Svar på tråden Min 6 månaders kastar/lägger huvudet på sne och tittar! Vanligt? Konstigt?
  • Netha85

Det är helt normalt, vår 1åring börja med det runt 6 månader och gör det fortfarande.. =)

• puzzlet

Hahahaha , min dotter gör precis likadant , som en hund !!

Hon är 6,5 månad..

• Petra123

hehe så gjorde min son precis hela tiden....Mot teven, andra människor, datorn..allt..Jättesött^^ Har tyvärr slutat med det nu:)

• SretnaJa

ÅH TACK :)

Jag blev lite orolig ;) Min man tycker det är hur roligt och normalt och gulligt som helst.. men någonstans i mig kände jag ändå att jag var tvungen att fråga :) 

• Skogsflickan

Min gör likadant och man har undrat vad han håller på med. sonen på 6 månader har börjat kasta med huvudet åt sidorna, precis som när vi tjejer kastar med håret/skakar huvudet från sida till sida...ser rätt roligt ur..Ser ut som stevie wonder...Det gjorde han som nyfödd med men slutade med det..Nu kom det tillbaka...Är det normalt??

• leo grodan

Hahaha!!! kunde varit jag som skrev det Glad 

Vår 6-månaders började med detta i förra veckan och vi har undrat vad han sysslar med.
    Först trodde jag han försökte titta runt hörnet för han inte kommer över tröskeln till hallen med gåstolen.
    Sen gjorde han det mer och mer. Nu leker hans pappa och han "lägga huvudet på sne"-leken och de har lika roligt båda två Tungan ute 

• k girl

Hehe, ja det höll sonen på med massor i den åldern och han gör det fortfarande ibland (fast nu är det mer för att kommunicera med oss, för att vi härmar honom när han gör så och kollar på oss). Jag har alltid tolkat det som om han upptäckte att det fanns fler perspektiv och vinklar att se på saker och ting.

• sahara sahara

Så gjorde min unge också. Jag tolkade som att det var spännande att titta på saker ur olika vinklar. Sen blev hon ju grymt bekräftad varje gång, eftersom vi tyckte att det var så kul och sött och uppmuntrade henne.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Min 6 månaders kastar/lägger huvudet på sne och tittar! Vanligt? Konstigt?