• piparadis1

Ont i magen & mår illa efter måltid!

Jag har nu haft riktiga problem med min mage och illamående i ett år, har fått som "gallstensanfall" flertal gånger och hamnat på sjukhus och blivit inlagd. Jag har gjort ultraljud och hittade inget. Har gjort kontraströntgen/datortomografi men hittade inget fel. Jag har gjort gastroskopi för att se om jag hade magsår men hade inte det heller. Nu konstaterar läkarna att jag har IBS och har fått medicin för det men det hjälper inte heller.
    Problemet är att jag får ont i magen efter att jag har ätit ungefär efter 5-10 minuter och håller i sig i en timme ungefär, och en riktig illamående på det! Grymt jobbigt och ingenting hjälper, har provat att äta laktosfritt, äta mindre av olika saker osv men det är hopplöst. Någon annan som känner igen sig i det här?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ont i magen & mår illa efter måltid!
  • biologiskaklockan

känner igen mig jättemkt!

Uppsvullen när jag ätit och jätteillamående.

Mår du illa i andra sammanhang också?

Jag mår illa när jag är lite nervös för nåt, behöver inte vara storta alls.

Och om magen är tom.

Låter som magkatarr- känslig mage
    eftersom det kommer så fort så är det ju magsäcken.

Är du hård i magen el lös också?
    Såna problem?

Läste att har man problem m ibs så är hela matsmätlningsvägen känslig.

Jag har ibs och magkatarr. Känslig mage, känslig tarm som de kallar det på sjukvårdsupplysningssidorna.

Har haft riktiga krampvärkar några ggr också men inte så ofta, då kallsvettas jag av smärta och kan itne stå. Kan knappt andas. Det är hemskt. Stråkar uttåt ryggen.

Tror det är gaser och tarmarna som har fått för mkt att jobba med.

En av ggrna hade jag ätit vitlök ( rå i kall sås) och mkt mat.

• Jesper f

Låter som typisk inflammation i gallgången. Den fungerar precis som ett gallstensanfall, problemet är bara att det går bara att ta symptomatiskt. Dvs man ser ingenting på röntgen. Det beror på att du har grus som går genom gallgången, men det är inte stort nog att uppfattas vare sig på UL, rönten eller liknande. Vore jag du, skulle jag be om att läkaren under kontrollerade former, ger dig någon dl grädde att dricka, också väntar ni en halvtimme eller liknande, får han se själv vad som händer.

Det är ett h-e att gå omkring med, eftersom man aldrig får hjälp med det. Tyvärr är enda lösningen, att operera bort gallblåsan. Men då måste man också ha en doktor, som är beredd att prova lite oortodoxa metoder för att få fram diagnosen.

Svar på tråden Ont i magen & mår illa efter måltid!