• Erase

EXTREM kramp i benen, funkar extra magnesium för er ?

Jag har olidlig kramp i vaderna & upp över knäna. Kan inte sitta/ligga stilla mer än 5-10 min. när det är som värst.

Sova på nätterna är knappt att tänka på.... Jag är sååå trött....

Ja, jag har testat stödstrumpor, flexa med fötterna, högläge, vetekuddar...u name it.... Nu senast brustabletter med magnesium. Undrar bara hur länge man ska behöva vänta på en evt. effekt ? Har inte märkt nån skillnad på en vecka, men det kanske är för snart ?? Nån som vet ?

• Svar på tråden EXTREM kramp i benen, funkar extra magnesium för er ?
  • tezz840

jag har hört att det har med kalcium eller nåt o göra. så jag dricker mycket mjölk..
    går det en dag när jag inte druckit mjölk så har jag jättekramper på nätterna.. =/

• Erase

Hmm... jaha, jag är inte så bra på det där ! Trodde kalcium var för skelettet....Tungan ute  Tipset JAG fick var magnesium...

• masias46116
    Erase skrev 2010-09-27 10:10:14 följande:
    Hmm... jaha, jag är inte så bra på det där ! Trodde kalcium var för skelettet....Tungan ute  Tipset JAG fick var magnesium...
    Har ocksa haft grymma vadkramper, känns som benet gar av pa mitten och sedan har jag ont i flera dagar efterat, det som har hjälpt mig är: magnesiumtabletter minst 400mg/tablett, bananer och pumpakärnor. Pumpakärnor ska tydligen vara väldigt rikt pa magnesium och det är ju ganska enkelt att ha ner en näve i yogurten pa morgonen. Jag har som sagt var inte, tack o lov för det, haft mer vadkramper sedan jag börjat med tabletterna och äta mer banan och kanpra pumpakärnor. Hoppas det hjälper dig!
  • Cyberfru

För mig funkade magnesiumet snabbt, inom ett par dagar. Men jag tog dubbel dos första dagarna och trappade sen ner till normal dagsdos. Annars är ju kalcium, kalium och järn andra saker som kan vara boven i dramat. Stretcha och massera benen ofta också! Hoppas du slipper helvetet snart!

• Hannali

Jag hade också galet mycket kramper i benen och "myrkrypningar" men jag började med järntabletter och efter 2-3 dagar så kunde jag sova igen. Så om du inte redan tar extra järn kan det ju vara värt ett försök.

Lycka till!

• poppsy

Jag tar vätskeersättning o det hjälper

• EmmaHenke

Jag tog en magnesium tablett i ett glas vatten och ett glas mjölk varje kväll, det funkade för mig.

• milli79

Jag tar cal/mag från Greath Earth, är kalcium & magnesium med bra upptag. Var utan dem några veckor och kände att jag fick kramp men det försvann nästan direkt när jag började ta dem igen. Tas på kvällen. Även att dricka mer vatten brukar va bra.

• Erase

Jag dricker kopiösa mängder med vatten redan, sedan flera månader . MINST 4 liter varje dag.... Så det kan  inte vara nån vätskebrist direkt !

• Cyberfru

Håller med milli om att det bästa är att ta tabletten på kvällen. Jag märker direkt om jag slarvar några dagar med magnesiumet, då får jag kramp i benen och huvudvärk som tilltar för varje dag som går.

• Erase

Jag har svårt  att svälja tabletter, så jag tar magnesium brustabletter istället, borde ju vara samma verkan ?
    Man ska ta 2 per dag, rimligtvis 1 på fm , 1 på kvällen ?

• Cyberfru

Jag kör brustabletter också, tar en till två på kvällen och ibland om jag har fuskat ett tag eller tycker att jag har dålig effekt så kan jag ta en på morgonen också, men då är dagsdosen 1 tablett per dag på mina brustabletter, så jag överdoserar lite. Jag tycker det är bäst att ta dem på kvällen då de har lite avslappnande (främst  muskelavslappnande) effekt som jag har förstått det.

• FredrikEkb

Har oxå myrkryp i benen. RLS heter det
    www.rls.nu
    är deras sida. Äter en medicin som heter Sifrol och
    det har funkat bra fram till att jag gjorde gastric gypass
    för 6-7 veckor sen, Nu är det som att magen inte
    hinner att "ta upp den". Så då kör jag med en magnesium
    tablett och den vanliga (Sifrol) tabletten. Då funkar det.

• Olamanola

Jag tar också extra magnesium, och det hjälper otroligt bra.
    Jämfört med mina tidigare graviditeter då jag inte tog extra magnesium och hade mycket kramper i vader tycker jag att det nu är en avsevärd skillnad.

• StarC

Hej, jag hade inte kunnat vara utan Magnesium vid denna graviditet, det hade inte funkat alls - känner direkt om jag "fuskat" 1-2 dagar. Ger effekt inom någon dag om man tar tillräckligt mycket.

Dock fungerar olika Mg preparat olika, de binder Mg till olika saker och det tas upp olika bra i kroppen - kanske brustabletterna är en sämre variant och det är därför du inte känner någon skillnad? Eller så är för låg dos - som någon sa 300-400 per dag minst! Upptill 600 skulle jag testa för att sedan trappa ner igen (man märker när det är för mycket då man bli lös i magen...)

Dock dricker du ju också vääldigt mycket så det kan ju vara en kombination av Mg brist samt lite lätt störd saltbalans i kroppen pga mycket vätska.

Hoppas det blir bättre!

• KarinAn

Apotekets magnesiumtabletter (60g) funkar jättebra för mig! Tar två om dagen, man kan ta upp till sex stycken står det på, men apotekspersonalen rekommenderade max 2 st. De går att tugga också och är goda.

• ialia

Köp magnesium i tuggtabletter som finns på apoteket dom är mycket bättre. Bör fungera med en gång.

Svar på tråden EXTREM kramp i benen, funkar extra magnesium för er ?