• Anonym

Dra ut tand på barn... Lugnande eller ej ??

Min pojk kommer nog att få dra ut en tand imorgon, eller kanske inte imorgon men en annan dag..
    de kommer att vilja dra ut den ialla fall..
    Är en mjölktand, hur lång tid kan det ta att dra ut den ??

Funderar på om han inte ska få lugnande utan bara vanlig bedöving..
    va tycker ni ?

• Svar på tråden Dra ut tand på barn... Lugnande eller ej ??
  • delifi2

jag skulle pratat med tandläkaren och fråga vad h*n anser om det hela.

beror ju på hur gammalt barnet är oxå

• Anonym

Det beror väl på hur gammal han är och vad han tycker om det själv. Som barn så borrade jag utan bedövning. Alla är olika.

• Anonym

Jag har alltid borrat utan någon som helst bedövning..

Han är 4 år, men anledningen till att jag inte vill ge lugnade är ju att det finns en risk att de slutar andas av det och min pojk har slutat andas 2 ggr, därför är jag orolig..

han är jätte duktig och ligger still och de får göra en hel undersökning..
    så jag tänker att de bästa är att "lura" honom att de ska göra en undersökning så lägger de bedövningen,
    visst det sticker till när man får sprutan men det går ju över..
    och eftersom mjölktänder inte har någon rot, så tänkte jag att det bör gå rätt fort ???

• kaffe

Ärligt talat ts, hur tänker du när fundrar på att lura ditt barn?

• Anonym
    kaffe skrev 2010-09-26 23:18:13 följande:

Ärligt talat ts, hur tänker du när fundrar på att lura ditt barn?

vet man om vad som ska hända så blir man mer nervös än om det bara händer..
  • kaffe

Och vad tror du resultatet efteråt blir om du utsätter ditt barn för det?

• delifi2

han ör ju så pass stor att man kan förklara för honom, hur tror du han komemr reagera efter, då har du svikit honom ju

• babanoos

Ajaj...var sitter denna mjölktand?
    Kindtänderna sitter fast riktigt ordentligt. Min son fick hemskt nog dra ut två stycken kindtänder när han bara var runt 2 år och det var riktigt hemskt! Han fick lugnande, bedövningsspruta på spruta som inte verkade ta och det tog ganska lång tid för dem att lyckas få ut tänderna. Något av det mest traumatiska vi nånsinn upplevt (som han nu tack och lov glömt bort för länge sen), för smärtan var enorm det märktes tydligt. Usch det ville jag inte tänka på igen!!!
    Hoppas det inte är frågan om en kindtand. Jag håller tummarna för er!!

• Anonym (?)

varför drar så små barn som 2 å 4 år ur tänder?

• Menhir

I 4-årsåldern har mjölktänderna kvar hela sina rötter och speciellt kindtänderna har rötter som spretar rejält.

Om han ska ta ut en kindtand i underkäken tycker jag han ska få lugnande eftersom bedövningen i underkäken är mer speciell. I överkäken kan det funka ändå men rent allmänt är det bättre att vara generös med lugnande medel till mindre barn eftersom lugnande ger en viss minnesförlust. Eller mer korrekt - man kan inplantera minnen på barnen efteråt - "vad snabbt det gick" "du gapade jättestort" etc. Givetvis ska man inte ljuga men frisera sanningen och lyfta fram det positiva...

Om du tycker det är obehagligt med lugnande så be att han får Stesolid i baken - risken för överdosering är då mycket mycket liten jämfört med Dormicum som man kan dricka (risken för överdosering är även för Dormicum väldigt liten ska tilläggas).

Jag hoppas, TS, att det inte finns några tandläkare som går med på att lura barnet!

Jag brukar säga att tänder jag tar ut "är värda dubbelt upp" dvs 20 kr om en vanlig mjölktand ger 10kr i vattenglaset. Ibland har de tom varit värda en CD-skiva... Men det säger jag först när jag tar tag om tanden med tången eller lägger bedövningen, för att distrahera tankarna (på barnet). Undvik att muta redan innan, det bara förstärker känslan att det här är något som gör ont och är farligt.

Många gånger är faktiskt föräldrarna mer stirriga och nervösa än barnen vilket smittar barnet så om du är nervös, TS, låt någon annan följa med barnet till tandläkaren.

Lycka till!

Menhir, leg tandläkare

• Anonym (Lugnande)

Vi valde lugnande när mitt barn var tvungen dra i liknande ålder som din. H*n hade dessutom en inflammation och var tvungen äta pencillin några dagar innan. Mao bedövningen skulle inte ta ordentligt pga inflammationen.

Jag är glad att vi gjorde det valet. Barnet kommer ihåg att man varit där och tagit ut en tand, men minns inte smärtan eller det otäcka på samma sätt. Tandläkaren rekommenderade lugnande för att undvika tandläkarskräck längre fram.

Mitt barn har varken före eller efter detta haft något emot att åka till tandläkaren (även om det är för att laga hål).

Jag däremot har haft tandläkar skräck, fast eg mer pga sprutan (som jag fö kan svimma av bara sticket). Men det har blivit bättre och sist lagade jag utan bedövning till o med.

• babanoos

Jadu, hemskt men i vårt fall var det första barnet och han verkligen ÄLSKADE nyponsoppa. Vi han inte blinka och märka alls att tänderna tagit skada innan han såg ut som Lina i Emil i Lönneberga! Andra barnet fick definitivt ingen nyponsoppa och har inte haft ett enda tandtroll.

Svar på tråden Dra ut tand på barn... Lugnande eller ej ??