I 4-årsåldern har mjölktänderna kvar hela sina rötter och speciellt kindtänderna har rötter som spretar rejält.
Om han ska ta ut en kindtand i underkäken tycker jag han ska få lugnande eftersom bedövningen i underkäken är mer speciell. I överkäken kan det funka ändå men rent allmänt är det bättre att vara generös med lugnande medel till mindre barn eftersom lugnande ger en viss minnesförlust. Eller mer korrekt - man kan inplantera minnen på barnen efteråt - "vad snabbt det gick" "du gapade jättestort" etc. Givetvis ska man inte ljuga men frisera sanningen och lyfta fram det positiva...
Om du tycker det är obehagligt med lugnande så be att han får Stesolid i baken - risken för överdosering är då mycket mycket liten jämfört med Dormicum som man kan dricka (risken för överdosering är även för Dormicum väldigt liten ska tilläggas).
Jag hoppas, TS, att det inte finns några tandläkare som går med på att lura barnet!
Jag brukar säga att tänder jag tar ut "är värda dubbelt upp" dvs 20 kr om en vanlig mjölktand ger 10kr i vattenglaset. Ibland har de tom varit värda en CD-skiva...
Men det säger jag först när jag tar tag om tanden med tången eller lägger bedövningen, för att distrahera tankarna (på barnet). Undvik att muta redan innan, det bara förstärker känslan att det här är något som gör ont och är farligt.
Många gånger är faktiskt föräldrarna mer stirriga och nervösa än barnen vilket smittar barnet så om du är nervös, TS, låt någon annan följa med barnet till tandläkaren.
Lycka till!
Menhir, leg tandläkare