• Krissan

Vad ska jag göra för att min 15-åring ska fatta??

Jag har två döttrar, som är raka motsatsen till varandra. Den som är lik mig är lugn, hjälpsam, en riktig vän och mycket duktig i skolan. Allt bara flyter på med henne liksom. Den andra dottern är min motsats och vi har så svårt för varandra emellanåt, tyvärr.
    Hon skiter i allt liksom och det går mig på nerverna. Städar aldrig, smutsar ner och slänger kläder över hela huset, vägrar borsta tänderna, rapar högt, gör sällan läxor, pumpar mig på pengar, är inte rädd om dyra saker som mobiler (har slängt x antal i väggen så dom gått sönder). Har även hittat alkohol och cigaretter i hennes rum. Hon svarar inte på mobilen och kommer aldrig hem i tid.

Hur har det blivit så olika när dom fått samma uppfostran. Hur ska jag få den andra tjejen att ta ansvar och förstå vad hon gör mot oss. Hur ska jag straffa henne på ett bra sätt för att bara få upp ögonen.

Vi har infört mobilförbud men det gör inte att hon pluggar mera utan då sitter hon bara på sitt rum, iklädd endast underkläder o tittar på tv hela dagarna. Hon har även lagt med sin idrott som hon hållt på med i alla år, vilket är synd.

Nu orkar hon inte ta tag och fundera på gymnasieval och jag är livrädd att hon ska flippa ur. Jag gör allt för att hon ska rycka upp sig och förstå hur hon beter sig mot oss.

Jag tror att hon umgås mkt med en äldre kille som vad jag förstått skiter i skolan.

Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Vad ska jag göra för att min 15-åring ska fatta??
  • Anna Paulita

Kan du kontakta hennes studie och yrkesvägledare i skolan och be denne kalla henne till ett möte? Att prata med mamma och pappa kan ibland vara svårt i den åldern och då är det kanske enklare att börja känna på ömnet med en utomstående som också sitter en hel del kunskap om just gymnasiet och allt som har med utbildning att göra.

Det är ju bara en del av vad som verkar vara problemet, men det är så viktigt att få ordning på sitt gymnasieval. Det är kanske en början iallafall.

• svirvel

Som 15-åring VET hon ju allt det du skriver om, men hon verkar helt enkelt inte bry sig.
    Kanske hon, på en 15-årings vis, 'insett' att hon i dina ögon aldrig kommer att vara lika duktig som sin syrra, så det är inte ens värt att försöka...? (Hon kan inte vara som sin syrra, så då måste hon vara annorlunda fullt ut.)

Du känner din dotter, så det gäller för dig att hitta rätt sätt (rätt nivå) - men mera konsekvenser borde det ju bli,,,
    Sluta ge henne pengar, helt enkelt.
    Ersätt inte (hennes egna) saker som hon förstör.
    Lär henne använda tvättmaskinen eller tvätta bara de av hennes kläder som verkligen placeras i smutskorgen. Allt övrigt slänger du bara in i hennes rum tillbaka.

"Respektera" det du kan... t.ex. att hon vill ha det skitit i sitt rum och att hon inte borstar tänderna. Du kan ju påpeka, med vänlig röst, samma röst som när du skulle tilltala din partner, att hon luktar illa ur munnen.

Antagligen gör hon vissa saker för att hon vet att det retar dig... som att rapa.

Jag tror INTE att du är en tjatmorsa. Men försök nolla dig själv ännu en gång.  Har du någon möjlighet att prata med killen hon umgås med?? Prata med honom som två vuxna som bryr sig om samma person.

Svar på tråden Vad ska jag göra för att min 15-åring ska fatta??