• Anonym

Hormonspiral eller kopparspiral, hjälp mig att välja!

Jag lutar mest mot att sätta in en kopparspiral eftersom den är hormonfri. Det som säger emot är att jag läst så många gånger att kvinnor blivit gravida trots en sådan, sen ökad mensvärk och mängd mens.

Jag tål inte hormoner, jag blir ett riktigt monster som samtidigt blir lessen av ingenting. Men jag har hört att hormonet i just en hormonspiral "stannar" i livmodern och påverkar inte resten av kroppen, stämmer det? Sen är det ett plus att jag läst att den ska vara lika säker som en sterilisering samt att mensen för många nästan försvinner.

Svårt val... Hjälp! 

• Svar på tråden Hormonspiral eller kopparspiral, hjälp mig att välja!
  • Lana

Jag satte precis in en kopparspiral. Just för att det inte är hormoner i.vill inte utsätta kroppen för det. (plus att jag exploderar i vikt) Min mens har varit rikligare men inget märkvärt längre.eller jo innan hade jag 3 dagar nu har jag 5.men inget som stör mig.mensvärk hade jag ingen innan och nu har jag lite.inget som stör dock.
    risken/chansen att bli gravid med kopparsprial är (om jag inte minns fel) 0.7-1,5 personer på 100.medans hormon är lika med sterilisering 0,2-0,6 personer av 100.

• Anonym

Jag var inne på kopparspiral först. Just för att slippa hormonerna men då jag har riklig mens testade jag ändå hormonspiralen. Är så nöjd! Hormonerna påverkar mitt humör en del. Blir lättare arg men tycker att jag lärt mej hantera det så nu märks det inte alls. Underbart att slippa ha mens och hormonspiralen känns helt klart säkrare än koppar.

• Björnmossa

Jag har koppar-, hatar hormoner och har inte blivit gravid än. . Mensen är i stort sett som den var innan, i början hade jag mer ont men det gick över på några månader.
    Min personlighet är kanske inte den bästa, men den är min

• Anonym (Koppar)

Jag har haft min kopparspiral sen november 2008 och jag är så fantastiskt nöjd. Visst, det var inte smärtfritt att sätta in den och jag har mens någon dag längre (men blöder egentligen inte mer).

Men jag mår superbra utan alla äckliga hormoner! Jag är så glad att jag vågade prova för det har verkligen varit så positivt för mig.

Så det tråkiga svaret blir: det är individuellt- och man vet inte hur man kommer att påverkas förrän man testat....

• Fru Anna

Jag har hormonspiral och är väldigt nöjd med den. Jag får inte alls samma hormonpåverkan som jag hade med p-piller. Men eftersom jag har haft p-piller och sedan hormonspiral hela tiden sedan jag var 16 år förutom de ca 6 månaderna som det tog mig att bli gravid, så har jag svårt att egentligen säga hur jag skulle vara helt utan hormoner. Jag njuter i alla fall varje månad av att inte ha mens.

• Anonym

Tack för svar..  det är ett svårt val men jag tror att jag till en början testar kopparspiralen och om den inte passar så byter jag till hormonspiralen. Kopparspiralen är ju gratis också

Men fyy för smärtan. Men födde ett av barnen utan smärtlindring och klarade det bra så jag borde ju klara att sätta in en spiral. Får ha med min sambon som håller i handen

Lyssnar gärna till fler med erfarenheter!!  

• Anonym

Jag funderar på att sätta in en kopparspiral, men min man säger att koppar är ett  farligt/giftigt material och det vill man ju inte ha i kroppen.?

• Tre små grodor

Jag mådde jättedåligt av hormonspiral och allt försvann nästan omgående när den togs ut, så påverkar gör den visst. Hade absolut valt koppar.

• helene306

Jag har haft kopparspiral 2 gånger och inte blivit gravid. Visst har jag blödit lite mer men hellre det än hormoner i kroppen. Mensvärk har jag haft kanske 5 gånger och en Voltaren senare än värken borta. Förhoppningsvis kan jag sätta in kopparspiral snart igen. När läkaren försökte sist perforerade honmitt snitt så jag får vänta ett tag till.
    Man kan få ökad mens och värk av kopparspiral men det vet man inte förän man testat. Mitt råd är: sätt in och ge den en chans! Trivs du inte är det bara att ta ut den igen. Det känns ingenting.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Kan tillägga att första insättningen gjorde ONT, andra kändes absolut ingenting. Där låg jag och väntade på smärta och bm säger att hon är klar. Häpp.

Du undrade över hormonspiralen, den verkar endast lokalt i livmodern med en låg dos hormon. Jag fick PMS efter barn och en bm avrådde mig från hormonspiral då. Även en låg dos kan förvärra och jag var redan tvärilsk så jag ville inte testa om det skulle bli värre Lider du av humöret tycker jag du ska söka för det. För några år sen fick jag Paroxetin mot min PMS. Oj, vilken ny värld som öppnade sig! Efter ett tag tog jag endast vid behov.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hormonspiral eller kopparspiral, hjälp mig att välja!