• mammamianr2

Luktar Aceton?!

Hej!
    Har en son på 2 år som väldigt ofta luktar aceton. Hans farmor har diabetes två och jag har jobbat som personlig assistent till en 1 åring med diabetes så jag är väl insatt i sjukdomen. Jag har en blodsocker mätare hemma och han har inte högt blodsocker även om han ibland ligger åt det högre typ runt 8 men aldrig över 8,2. Som nu har han luktat aceton i några dagar, han äter helt ok och dricker ganska mycket men inte överdrivet mycket så jag kollade honom och han ligger på 3,9 vilket inte alls är förhögt men varför luktar han aceton då? Läkarna har tittat på honom men efter som han hela tiden håller sig inom ramarna för normalt blodsocker säger dom att allt är okej och dom mena att det va pga uttorkning men dricker man minst 1,5 L och två flaskor välling om dagen kan man ju inte vara uttorkad eller?
    Tycker det är märkligt någon som har erfarenhet av detta? Bör jag vara orolig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Luktar Aceton?!
  • mammamianr2

Kan det? Men han har haft det så här länge av och till under ca 1 år borde det inte märkas på annats sätt ifall det va urinvägsinfektion då?

• MiScHoOo
    mammamianr2 skrev 2010-09-26 23:37:23 följande:
    Kan det? Men han har haft det så här länge av och till under ca 1 år borde det inte märkas på annats sätt ifall det va urinvägsinfektion då?
    det behövs inte
  • mammamianr2

Ingen mer som vet vad detta rör sig om?

• SallyBlixten

Tja... min son fick en sorts kemisk lukt från näsa och mun av en förkylningsbacill som heter Hemofilus. eftersom den praktiskt taget alltid ledde till öroninflammation lärde jag mig snabbt att känna igen doften.

Har din son grön snuva så kan det vara något sånt.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Starkast
    mammamianr2 skrev 2010-09-26 23:32:27 följande:
    Hej!
    Har en son på 2 år som väldigt ofta luktar aceton. Hans farmor har diabetes två och jag har jobbat som personlig assistent till en 1 åring med diabetes så jag är väl insatt i sjukdomen. Jag har en blodsocker mätare hemma och han har inte högt blodsocker även om han ibland ligger åt det högre typ runt 8 men aldrig över 8,2. Som nu har han luktat aceton i några dagar, han äter helt ok och dricker ganska mycket men inte överdrivet mycket så jag kollade honom och han ligger på 3,9 vilket inte alls är förhögt men varför luktar han aceton då? Läkarna har tittat på honom men efter som han hela tiden håller sig inom ramarna för normalt blodsocker säger dom att allt är okej och dom mena att det va pga uttorkning men dricker man minst 1,5 L och två flaskor välling om dagen kan man ju inte vara uttorkad eller?
    Tycker det är märkligt någon som har erfarenhet av detta? Bör jag vara orolig?

Tacksam för svar!
    Min yngsta son får flera diabetessymptom periodvis. Han dricker då mycket, kissar mycket och luktar.
    Han har varit på flera koller och en dr. vi träffade sa att när ett barn växer för fort, dvs fortare än kroppen tror kan det uppstå samma symptom som vid Diabetes.
    Vi har märkt att det verkar stämma, då han ränner iväg mkt i växten när det kommer.

När vi varit med om detta några gånger fick helt plötsligt vårt andra barn Diabetes och då såg vi att den stora skillnaden var att när det verkligen handlade om Diabetes vart symptomen starkare och starkare snabbt. Det var samma symptom men olika förlopp så att säga. 
  • oOjordgubbenOo

När min dotter luktar aceton vet jag att hon har druckit för lite.. Kommer alltid då.. Tvingar i henne ännu mer vätska under 2 dagar sen är lukten borta:)

Svar på tråden Luktar Aceton?!