• zingoalla

Mjölkfri mat 1-åring ( recept)

Skäms att säga men jag köper fortfarande burkmat till min 1 -åring. Dels för att hon är mjölkallergisk , dels för att hon inte klarar stora bitar och dels för att jag verkligen är en usel kock.

Känner att jag nu måste ha hjälp o recept, snälla snälla

Jag behöver tips på lättlagad mjölkfri " barnmat" gärna som går att frysa så att det alltid finns. Kan tillägga att vi andra i familjen ocå äter uselt. Och jag har liksom inte koll på vad jag ska ge dottern om vi andra tex steker oss en kotlett.

• Svar på tråden Mjölkfri mat 1-åring ( recept)
  • Momat

Min son är också allergisk mot mjölkprotein (och äggvita).

Några av hans favoriträtter:
    couscous med kokt majs och ärter, tillsammans med hemlagade köttbullar: 1dl skorpsmulor, en skvätt vatten, havredryck eller -grädde, kryddor (t.ex. svartpeppar, lite salt, paprikapulver, lökpulver om hon gillar det), samt 400g köttfärs - blanda ihop och rulla till små köttbullar som endera steks i stekpanna eller i ugnen.

Något som här i Finland kallas Lappskojs: potatismos och stekt köttfärs blandas i en form och in i ugnen. Gott med lingonsylt till! :) Potatismoset gör jag så här: koka potatisen mjuk, vispa med elvisp eller matberedare och tillsätt samtidigt uppvärmd havredryck (funkar bra med vatten också). Sen brukar jag salta lite och röra ner lite flytande margarin (t.ex. milda culinesse som är mjölkfritt)

Spaghetti och köttfärssås gillar han också, och sjömansfalukorv : potatis- och morotsskivor (ev. andra grönsaker han gillar) kokas med lite buljong och sen när de är nästan mjuka tillsätter man falukorvsskivor (kolla innehållsförteckningen).

Vanlig hederlig köttsoppa, men med köttfärs istället för stora köttbitar, går också hem ifall man mosar med gaffel.

Jag lagar så gott som all mat mjölk- och äggfri, orkar inte laga två olika maträtter varje gång. :) Ibland får jag mosa eller mixa lite för att han ska gilla det (han gillar inte heller "klimpar" i maten)!

• Momat

Glömde nämna hans favoriträtt: VÅFFLOR med äppelmos! :) Serverar oftast inte våfflor till middag, men ibland som lat söndagslunch... Flört

• Latinomum

Du behöver inte göra det så svårt för dig:D
    Jag gör maten själv eftersom det inte finns så mkt barnmat han kan äta. är ju mjölk i dom felsta eller jag har fel??

Gör du kottlet så hacka mixa lite lätt. sedan gör du bara sås på havregrädde eller havredryck??
    använd havreprodukter ist för mjölkprodukter.

Gör krovstroganoff med broccoli & ris. Kanske makaroner?
    vad tycker ni om att äta? vad brukar ni äta? Kanske dags för hela familjen att äta nyttigt?
    ge förslag så får jag se vad man kan göra av er mat:D

• zingoalla

tack för tipsen.

Är absolut dax för hela familjen att äta nyttigt, men som sagt noll fantasi o noll kunskap.

Tror jag har grepp om att byta ut till havredryck  eller andra mjölkfria produkter, men jag behöver inspiration.Tycker att det är svårt att få tex köttet barnvänligt.

Känns som att det är väldigt mycket färs o korv härhemma

• Puffy75

Färs och korv är finemang
    Och kyckling - det har alltid funkat hos oss, lite enklare att tugga än köttet. Har oxå en 1-åring som inte tål mjölk. Dock är han duktig på att äta både vanlig mat och bitar så det kan ju variera. Hans storasystrar hade ex inte klarat att äta det vid 1 år, då var det mer purékonsistens somgällde. Du får väl prova dig fram.

Och fisk har jag börjat göra, kokar den bara och så med en sås till. Nu senast kokt torsk med persiljesås, knappast enklare. Och han slevade in och sa mmmm!
    Korv stroganoff med ris är snabbt o enkelt.
    Rotfrukter. Sötpotatis älskar våra barn. Bara att dela och ha i ugnen i ca 20 min tillsammans med kyckling ex.
    Spagetti o köttfärssås.
    Köttbullar med potatismos.
    Kokt lax och potatis.
    Wokat, ex kyckling med kokosmjölk o grönsaker o nudlar.
    Inget tar mer än ca 30 min.

Mitt tips är att ta fram en kokbok och gå igenom. Byt ut ingredienserna som inte passar. Vi lagar gluten- o mjölkfritt här hemma o det funkar fint. 
    Ica brukar också ha receptblad stående i butiken som jag brukar plocka när jag är vansinnigt trött på vår vanliga mat.

• Oreos

Åh vad glad jag är att jag hittade hit! :) Kul med massa tips på mat.
    Har just fått reda på att sonen ev har mjölkproteinallergi, så jag ska hålla han helt mjölkfri.
    (Han är snart ett år)

Vad ger ni era till mellis?
    Jag är helt fantasilös där, jag brukar koka egen kräm, men det vill man ju inte ge varje dag..
    Så det blir typ kräm och macka varrannan dag... tråkigt för han..

• Momat
    Oreos skrev 2010-10-06 19:50:40 följande:
    Åh vad glad jag är att jag hittade hit! :) Kul med massa tips på mat.
    Har just fått reda på att sonen ev har mjölkproteinallergi, så jag ska hålla han helt mjölkfri.
    (Han är snart ett år)

Vad ger ni era till mellis?
    Jag är helt fantasilös där, jag brukar koka egen kräm, men det vill man ju inte ge varje dag..
    Så det blir typ kräm och macka varrannan dag... tråkigt för han..
    Jag brukar ge bröd, knäckebröd, soja-yoghurt (kalcium-berikat), frukt (banan är favoriten), olika krämer och soppor, ibland steker jag våfflor. Ugnspannkaka tycker han om också, även om jag inte tycker att jag hittat något bra recept. Men tack o lov är han inte lika kräsen som sin mor!
  • pamilya

Har också en mjölkallergisk son här hemma.

Vi har lagat mat precis som vanligt och bara byt ut mjölkprodukterna till soya/havre istället. Vi har sån tur att det trots allt finns ett sånt stort utbud av mjölkfria produkter. 

Vi kryddar på som vanligt här hemma och sonen älskar det. Sonen är inte överdrivet förtjust i "torrt" kött så när vi äter ex kotletter så får han kyckling. Kyckling blir godare om man kokar den fryst i buljong så att den blir nästa genomtinad, sen delar vi den i bitar och steker, antingen i ugnen eller i stekpannan.

Vi gör mycket grytor här hemma också, kötet blir mer lättuggat och sen är det enkelt och man behöver inte bry sig så mycket. Släng i allt man gillar och låt det puttra nån timma. 

Fisk är också en favorit. Gör fisksoppa på potatis, lök, valfri fisk, täck precis med vatten, fiskbuljong (kolla att den är mjölkfri) och mot slutet har du i havregrädde.

Som mellanmål blir det mycket mackor och musli. Pålägg mjölkfri leverpastej, soyaost, mjölkfri creme frachie, kalkon,  

• pamilya
    Momat skrev 2010-09-28 20:44:13 följande:
    Glömde nämna hans favoriträtt: VÅFFLOR med äppelmos! :) Serverar oftast inte våfflor till middag, men ibland som lat söndagslunch... Flört
    Min son älskar också våfflor! Så enkelt att fixa. Jag gör hellre våfflor än försöker mig på pannkakor, för det blir ogftast batra..  pannkaka av det hela ;)
  • pamilya

jag fick kycklingtipset av min bonus-svärmor. Jätteskönt för nu slipper jag komma ihåg att ta ut kyckling för att tinas. Rekomenderar dock att inte göra så här om man ska panera kyckling, panering fastnar inte lika bra.

• Oreos
    Momat skrev 2010-10-07 08:33:09 följande:
    Jag brukar ge bröd, knäckebröd, soja-yoghurt (kalcium-berikat), frukt (banan är favoriten), olika krämer och soppor, ibland steker jag våfflor. Ugnspannkaka tycker han om också, även om jag inte tycker att jag hittat något bra recept. Men tack o lov är han inte lika kräsen som sin mor!
    Fast på BVC sa dom att  jag inte skulle ge soya, tydligen kunde de utveckla allergi mot det också då.
    Havreprodukter var tydligen de bästa, och den 'yoghurten' tyckte han inte om..
  • Puffy75
    Oreos skrev 2010-10-07 18:41:11 följande:
    Fast på BVC sa dom att  jag inte skulle ge soya, tydligen kunde de utveckla allergi mot det också då.
    Har oxå hört det men vissa läkare hävdar att det inte är sant. Antagligen finns inga riktiga studier.
    Tror dock inte att en yoghurt gör så stor skillnad, man får ju i sig sojaprotein i annat ändå...synd att begränsa kosten mer än det man inte direkt tål...(då det inte finns någon god ersättningsprodukt alltså, för havreyoghurten smakar verkligen illa!)
  • Puffy75

Kom på en annan favorit här hemma när jag läste tipset med kokt kykling.
    brukar oxå göra det, kokar kycklingfilé i buljong
    kokar skivade morötter i separat kastrull
    sen gör jag en sås med lite smör och mjöl och späder ut med vattnet från morötterna + citronspad
    i med dill så det blir en dillsås
    när kycklingen är klar åker den i kastrullen och vips har man en variant på dillkött
    kokt potatis till.
    en riktig favorit för våra barn!
    och för mamma som lagar mat på 15 min!

• pamilya
    Oreos skrev 2010-10-07 18:41:11 följande:
    Vi har bara blivit tillsagada att bara ge soya-produkter några gånger i veckan, inte varje dag för risk för allergiutveckling. Detsamma gällde havreprodukterna! Man kan utveckla allergi där med. Så här hemma varvar vi med båda.
Svar på tråden Mjölkfri mat 1-åring ( recept)